راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سه دلیل احتمالی برای فروپاشی بازار ارزهای رمزنگاری‌شده در چند وقت اخیر چیست؟

روزهای بد گذشته برای ارزهای رمزنگاری‌شده مجددا بازگشتند و قیمت این ارزها به‌شدت در حال سقوط است و کسی هم نمی‌داند که این کاهش قیمت قرار است تا کجا ادامه پیدا کند. حتی بیت‌کوین هم که به نظر می‌رسید به‌خوبی توانسته جاپایش را در بازار حفظ کند از گزند این کاهش قیمت در امان نبود و به زیر پنج هزار دلار رسید. اما ماجرا از چه قرار است؟

ممکن است در این روند نزولی قیمت‌ها سه عامل تاثیرگذار باشند. اولین مورد مربوط به اعلامیه هفته گذشته کمیسیون بورس و اوراق بهادار درباره دو اپراتور عرضه اولیه ارزهای رمزنگاری‌شده (ICO) باشد که گویا با فروش اوراق بهادار بدون مجوز، قانون را زیرپا گذاشته بودند و محکوم به پرداخت جریمه و خسارت شده بودند. البته این تازه شروع ماجرا است و فعالان این حوزه در سال 2017 با عملکردهایشان بیشتر در حال نیشتر زدن به کمیسیون بورس و اوراق بهادار بودند و حالا فکر می‌کنید که چه اتفاقی افتاده؟ این خرس خوابیده، بیدار شده و آماده اجرا و اعمال مجازات‌های بسیار است.

همین اتفاق کافی است تا برخی از سرمایه‌گذاران ارزهای رمزنگاری‌شده را بترساند اما اتفاق چندان تعجب‌برانگیزی هم نیست؛ چراکه هرکسی که به فضای قانون‌گذاری دقت کرده باشد، به‌خوبی می‌دانست که چنین اتفاقی بالاخره رخ خواهد داد و تاثیرات بسیاری بر قیمت توکن‌های رمزنگاری‌شده می‌گذارد.

یکی دیگر از احتمالات ممکن می‌تواند موضوع هارد فورک هفته گذشته بیت‌کوین کش باشد که می‌تواند تاثیرات به‌سزایی در بازار داشته باشد. این فورک اوضاع را بهم ریخته کرد و نگرانی‌های جدیدی نسبت به بیت‌کوین کش به وجود آورد.

چنین موضوعی مسلما به قیمت بیت‌کوین کش آسیب می‌رساند و به‌دنبالش کل بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد. هرچند که باید به این موضوع اقرار کرد که بیت‌کوین کش هیچ‌وقت نتوانسته به‌خوبی و درستی عمل کند و از طرف دیگر قبلا هم دنیای ارزهای رمزنگاری‌شده با موضوع فورک روبه‌رو شده بود و به همین دلیل هم شاید درک اینکه این موضوع باعث ایجاد این اختلالات شده، کمی سخت باشد.

احتمال سومی که در این باره وجود دارد به انتشار خبرهایی از سمت سازندگان میکروچیپ‌ها برمی‌گردد که موجب ترساندن سرمایه‌گذاران ارزهای رمزنگاری‌شده شد. سازندگانی ازجمله Nvidia و Advanced micro Devices، اخیرا اعلام کردند که کاهش شدیدی در روند فروش تجهیزات ارزهای رمزنگاری‌شده در بازار ایجاد شده است.

این کاهش فروش نشان از کاهش علاقه به حوزه رمزنگاری‌شده‌ها است و بعید به نظر می‌رسد که به‌زودی هم بهبودی در آن حاصل شود. همین موضوع می‌تواند علت کاهش دارایی‌های رمزنگاری‌شده را توضیح دهد اما از طرف دیگر یک سوال دیگر را در ذهن به وجود می‌آورد که آیا شرایط نامساعد سازندگان میکروچیپ موجب سقوط قیمت ارزهای رمزنگاری‌شده شده و یا بالعکس؟

منبع: Fortune

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.