راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آیا استارت‌آپ‌های رمزنگاری‌شده ارزش بیشتری نسبت به بلاکچین‌ها دارند؟

توکن‌ها در بازار ارزهای رمزنگاری‌شده در اواخر سال 2017 به ارزشی معادل ده‌ها میلیارد دلار رسیدند و در همان زمان هم شبکه‌های بلاکچین به‌راحتی توانستند از ارزش شرکت‌های تجاری موجود در اکوسیستم ارزهای رمزنگاری‌شده، پیشی بگیرند.

در آن زمان، برای سرمایه‌گذاران صندوق‌های خطرپذیر، سرمایه‌گذاری مستقیم روی دارایی‌های دیجیتال و ارزهای رمزنگاری‌شده به نظر می‌رسد سودآوری بیشتری نسبت به تامین مالی مراحل ابتدایی در استارت‌آپ‌هایی مانند کوین‌بیس، بینانس و سرکل دارد. درواقع این شرکت‌ها با مدل‌های کسب‌وکاری پایدار و سودآوری که دارند، به شرکت‌های بسیار بزرگی در حوزه ارزهای رمزنگاری‌شده تبدیل شده‌اند و توانستند به ارزش‌های چندین میلیارد دلاری دست یابند.

 

سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌های رمزنگاری بهتر است یا پروژه‌های بلاکچین؟

نوامبر سال گذشته، معامله‌گران خرده‌فروشی و سرمایه‌گذاران شخصی، افزایش قیمتی در ارزهای رمزنگاری‌شده به وجود آوردند که در مجموع توانست ارزش این بازار را به بیش از 800 میلیارد دلار برساند. با این حال به گفته ملتم دمیرورز، مدیر اجرایی کوین‌شیر، سرمایه‌گذاران بین‌المللی علاقه بیشتری به سرمایه‌گذاری در بازار از طریق ابزارهای سرمایه‌گذاری پایدار و تنظیم‌شده دارند.

در حال حاضر چشم‌انداز شرکت‌های بزرگ فعال در حوزه ارزهای رمزنگاری‌شده مانند کوین‌بیس و بینانس، به‌صورت واضح این است که پذیرش دارایی‌های دیجیتال را بهبود بخشند و زیرساخت بازار صرافی ارزهای رمزنگاری‌شده را قوی‌تر کنند.

سرمایه‌گذاران نهادی و معتبر معتقدند که سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار رمزنگاری‌شده‌ها جذابیت بیشتری برایشان دارد چراکه پروژه‌های بلاکچین، اقدامات غیرمتمرکز و عرضه اولیه ارزهای رمزنگاری‌شده (ICO) همچنان درگیر مشکلاتی برای رسیدن به یک ثبات و چشم‌انداز مشخص و واضح هستند.

دمیرورز در این باره می‌گوید: «بسیاری از پروژه‌های رمزنگاری‌شده که از طریق ICO توانسته‌اند پول به دست آورند، چالش‌های بسیاری برای حفظ ارتباز و ایجاد یک هدف واقعی دارند. در حال حاضر تمام بیم و امیدهای ما در این رابطه با بالا و پایین‌شدن قیمت‌ها در ارتباط است.»

باتوجه به اینکه سرمایه‌گذاران نهادی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر بیشتر مایل‌اند که شرکت‌های جدید به جای ایجاد دارایی‌های دیجیتال با مدل‌های کسب‌وکاری اثبات‌نشده، به فکر ایجاد زیرساخت باشند و به این ترتیب می‌توان انتظار داشت که در کوتاه‌مدت، این شرکت‌ها پروژه‌های بیشتر و بهتری را در بازار جهانی انجام دهند.

به گفته این مدیر اجرایی، بیشتر سرمایه‌گذاران مستقیما برای خرید بیت‌کوین اقدام نمی‌کنند و به‌زودی هم این کار را انجام نخواهند داد. بیشتر موسسات مالی سنتی به ارزهای رمزنگاری‌شده به چشم راهی برای ایجاد یک جریان درآمدی جدید، ورود به جریان نوآوری‌ها و یا ایجاد ارزش برای شرکت نگاه می‌کنند.

استارت‌آپ‌های رمزنگاری‌شده

آیا این روند تغییرپذیر است؟

به گفته دمیرورز، در بلند مدت و زمانی که جریان‌های اصلی بازار با آغوشی باز پذیرای سیستم‌های غیرمتمرکز شوند و موسسات هم ارزش واقعی در پروژه‌های بلاکچین را ببینند، می‌توان انتظار داشت که تغییر روند هم شکل بگیرد.

اگر پنج سال آینده هیچ شباهتی به گذشته نداشته باشد، می‌توان انتظار داشت که ارزش موجود از سمت نهادهای شرکتی متمرکز به سمت شبکه‌ها و اپلیکیشن‌های کمتر متمرکز برود. هرچند که به‌طور دقیق نمی‌توان زمان این تغییر و تحول را پیش‌بینی کرد اما بدون شک این اتفاق خواهد افتاد.

چندین عامل اصلی وجود دارد که ممکن است سرمایه‌گذاری در فضای بلاکچین را به نسبت افزایش دهد. اگر در ماه‌های آتی، بازارهای عمده مانند ایالات متحده، ژاپن و کره جنوبی دستورالعمل‌های مشخصی برای تنظیم و مدیریت بازار عرضه اولیه ارزهای رمزنگاری‌شده در نظر بگیرند، این موضوع می‌تواند کانال تنظیم‌شده‌ای برای سرمایه‌گذاری امن و پایدار شرکت‌ها در بازار ارزهای رمزنگاری‌شده فراهم کند.

منبع: CCN

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.