پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
ناگفتههای ارز زائرین اربعین حسینی به روایت بانک ملی ایران
ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن اربعین حسینی و با آرزوی قبولی زیارت زائرین اباعبدالله الحسین (ع) نکات زیر را جهت تنویر افکار عمومی به عرض ملت ایران و دوستداران اهلبیت (ع) میرساند:
- بانک ملی ایران به پشتوانه تجربه و تخصص خود هرساله ارز موردنیاز زائرین اربعین حسینی، عتبات عالیات و حجاج خانه خدا را در داخل کشور و بهصورت حرفهای و تخصصی عرضه میکند.
- امسال نیز کما فی السابق عهدهدار این مسئولیت خطیر شد لکن به سبب عدم همکاری و همراهی بانک مرکزی عراق، امکان انتقال دینارهای بانک مرکزی کشورمان از عراق به داخل کشور میسر نشد و بهناچار باید ارز زائرین در داخل خاک عراق به آنها عرضه میشد.
یادآوری این نکته مهم ضروری است که با این تصمیم مهم دولت (پرداخت دینار به زائرین)، دلالان ارز در داخل کشور و در عراق که به جهت تفاوت فاحش نرخ ارز متنعم بودند، سود و منافع سرشار خود را از دست میدادند. - قبول مسئولیت مذکور توسط بانک ملی ایران و عدم همکاری بانک مرکزی عراق در شرایطی رخ داد که حدود یکصد هزار نفر از زائرین وارد خاک عراق شده بودند؛ بنابراین بدون فوت وقت بهمنظور دایر کردن 250 باجه در نقاط مختلف عراق ازجمله کاظمین، نجف، کربلا، مناطق مرزی مهران و شلمچه با یک شرکت پیمانکار عراقی قراردادی منعقد شد. مع الاسف در روز اول و دوم شروع پروژه شرایط نامساعد جوی طوفان و بارندگیهای شدید در منطقه مرزی مهران، امکان حمل کانکسها و دایر کردن باجهها را مختل کرد؛ اما در دیگر نقاط و با اضافه شدن کارکنان بانک ملی به آن مناطق ایجاد باجهها سرعت گرفت.
- ساعاتی از دایر شدن باجههای تحویل ارز نگذشته بود که بانک مرکزی عراق و نیروهای امنیتی کشور مذکور، بنا به دلایل مختلف ازجمله عدم اخذ مجوزهای مربوطه و رعایت مسائل امنیتی بیش از 200 باجه بانک ملی ازجمله باجههای مستقر در فرودگاه نجف را تعطیل کردند.
در این مقطع بود که در یک کشور بیگانه با مشکلات پیدرپی ازایندست مواجه گشتیم و البته باید به مشکلات مذکور، قطعیهای مکرر و طولانیمدت برق و اینترنت که ناشی از ضعف در زیرساختهای عراق است و البته لازمه فعالیت باجههای بانکی است را اضافه کرد.
موارد فوق موجب شد که زائرین حسینی برای ساعاتی با صفهای طولانی و معطلی مواجه گشتند که البته وظیفه خود دانستیم در همان روز و طی اطلاعیهای به جهت مشکلات ناخواسته و پیشآمده، از این عزیزان عذرخواهی کنیم.
همزمان با اعزام بیش از 500 نفر از کارکنان بانک ملی ایران اعم از کارمندان، مدیران، معاونین و اعضای هیئتمدیره از طریق زمینی و هوایی، به دنبال تعیین مکانهای جدید بوده و با همکاری تعدادی از نهادها،
ساختمانهایی در اختیار بانک ملی قرار گرفت و چون برخی از آن ساختمانها درشان زائرین و بانک ملی ایران نبود، بهسرعت از مدار سرویسدهی خارج شد.
بههرحال، پس از سی ساعت کار مستمر اوضاع به روال عادی برگشت و توانستیم یکی پس از دیگری به این مشکلات فائق آییم و سرویسدهی بهصورت شبانهروزی و بدون وقفه و کمترین زمان معطلی برای زائرین صورت گرفت، (تصاویر شرایط عادی پرداخت ارز از روز سوم در رسانهها منتشر شد). - مطابق اعلام بانک مرکزی ج.ا.ا پرداخت ارز تا یازدهم آبان ماه در کشور عراق ادامه خواهد داشت و پسازآن تاریخ اگر زائرین که به هر دلیلی نخواسته و یا نتوانستهاند ارز مربوطه را دریافت کنند، بانک ملی ایران متعهد است عین مبلغ واریزی به همراه کمکهزینه سفر زیارتی را به حسابشان مسترد کند.
- البته از برخی رسانهها که بدون عنایت به مشکلات عظیم پیشگفته بیمحابا و غیرمنصفانه علیه بانک ملی ایران و کارکنان شریف آنکه بدون هیچ منت و انتفاعی در سختترین شرایط به عاشقان حسینی خدمت صادقانه ارائه میدادند مطالبی بهدوراز انصاف و بعضاً وارونه انتشار دادهاند گلایهمند هستیم و از آن دسته از رسانهها که صادقانه، منصفانه و بدون هیچ خط و رسم سیاسی، واقعیتها را منعکس و روانی انجام امور در باجههای بانک ملی ایران را به زائرین اطلاعرسانی کردند تشکر و قدردانی میکنیم.
- لازم میدانیم از پشتیبانی و حمایت دولت، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، عضو هیئترئیسه مجلس شورای اسلامی و ناظر امور زائرین، ستاد اربعین مستقر در داخل کشور، سفارت و کنسولگریهای نجف و کربلا، استانداریهای خوزستان و ایلام و فرمانداریهای تابعه تشکر و قدردانی کنیم.
در پایان و یکبار دیگر از آن دسته از زائرین که ممکن است متحمل زحمت و رنجش شده باشند عذرخواهی به عمل میآوریم.