راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مقدسیان: راه‌اندازی مجدد زیرساخت کارت سوخت حداقل ۱۰۰ میلیون دلار هزینه دارد

مرتضی مقدسیان، مدیرعامل سابق بهسازان ملت و اولین مجری اجرای کارت سوخت در ایران اعلام کرد: «هم‌اکنون تمامی تجهیزات اجرای مجدد کارت سوخت مستهلک‌شده‌اند و اگر بخواهیم دوباره کارت سوخت را اجرا کنیم باید تمامی این تجهیزات را جایگزین کنیم که این جایگزینی نیز تقریباً ۱۰۰ میلیون دلار هزینه خواهد داشت.»

به گزارش پیوست، مقدسیان با اشاره به اینکه تجهیزات سخت‌افزاری معمولاً ۳ تا ۵ سال مستهلک می‌شوند و در شرایط فعلی ۱۰ سال از عمر تجهیزات به کار گرفته‌شده در جایگاه‌های سوخت می‌گذرد می‌گوید: «از هیچ‌کدام از آن تجهیزات نمی‌توان بهره برد و اگر بخواهیم مجدداً طرح کارت سوخت و سیستم سهمیه‌بندی بنزین را اجرا کنیم باید تمام تجهیزات را تعویض کنیم.»

او با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته بسیاری از کارت‌های سوخت یا گم‌شده‌اند یا دیگر صادر نشده‌اند پیش‌بینی کرد که تقریباً ۳۰ درصد از خودروهای سطح شهر فاقد کارت سوخت هستند از همین رو برای این خودروها نیز باید کارت سوخت صادر شود.

مقدسیان تأکید می‌کند:‌ «به‌جای استفاده از سخت‌افزار و نرم‌افزار باید از عقل‌افزار استفاده کرد. ما در زمان آقای احمدی‌نژاد نیز گفتیم این سیستم کارایی لازم را ندارد اما آن زمان عده‌ای سودشان در چیز دیگری بود.»

او پیشنهاد می‌کند که بهتر است به‌جای اینکه دوباره تجهیزات کارت سوخت نصب شود مابه‌التفاوت قیمت سهمیه‌ای و آزاد را به کارت‌بانکی دارنده کارت واریز کنند.

به عقیده او این اقدام احتمال قاچاق سوخت را نیز کاهش خواهد داد، مقدسیان همچنین در این زمینه می‌گوید: «دولت می‌تواند مابه‌التفاوت ۵ هزار تومان قیمت بنزین پیشنهادی با هزار تومان قیمت یارانه‌ای را به‌حساب دارندگان خودرو واریز کند. در این شرایط می‌توان برآورد کرد به هر دارنده‌ای خودرو تقریباً ۲۴۰ هزار تومان اختصاص می‌یابد که این مبلغ را می‌تواند به‌صورت انحصاری برای خرید بنزین یا به‌صورت عام‌تر برای خرید هر کالای دیگری بهره برد.»

به باور مقدسیان با توجه به تورم ایجادشده در کشور تخصیص ریالی این میزان سهمیه به افراد تأثیر چندانی ندارد و می‌توان برآورد کرد که فقط ۲ درصد تأثیر تورمی خواهد داشت، او تأکید می‌کند که دولت می‌تواند بر این موج تورمی سوار شود و برای یک‌دفعه تکلیف یارانه سوخت را روشن کند.

وزیر نفت هفته گذشته در یک جلسه خبری اعلام کرده بود بحث کارت سوخت در حال بررسی است البته از میزان قاچاق سوخت اظهار بی‌اطلاعی کرده و گفته بود میزان آن را فقط خدا می‌داند. طبق برآوردهای صورت گرفته دولت سالیانه ۲۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه بنزین می‌دهد و اگر قرار بود این میزان پول را میان مردم تقسیم کند به ۷۶ میلیون نفر ماهی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان یارانه نقدی پرداخت می‌کرد.

2 دیدگاه
  1. ناشناس می‌گوید

    به نظرم پیشنهاد درستی است که امیدوارم گوش شنوایی هم وجود داشته باشد. رقابت پی اس پی ها در این حوزه به حدی غیر عقلانی شده که ثروتمندترین شرکت دولتی هم به فکر بهره برداری از رقابت پی اس پی هاست و با طرح های من درآوردی میخواهد هزینه تامین و نگهداری را به شبکه بانکی منتقل کند. بهتر است بانک مرکزی به این موضوع ورود کند تا هزینه بهبود مکانیزم کارمزد بیش از این افزایش نیابد.

  2. سلیمان عزیزی ناصرآباد می‌گوید

    اولاتاکنون بااین تورم بنزین سه هزارتومانی خریده ام وبامهربانی وارزانی اسنپی مسافرجابه جانموده ام ثانی لطفاتفاوت نرخ راکناربگذاریدثالث روزهای کم سرویس کم درآمدبه فکر ماباشیدبنزین ماراواردکنیدرابعااسنپ درروستاها وبین شهرهاباشدسلیمان عزیزی یاسوج

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.