راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چند نکته که برای ورود به بورس باید بدانید

بازار سهام، همچنان با اقبال عمومی مواجه است. هنوز صف‌های طولانی برابر دفاتر پیشخوان دولت تشکیل می‌شود تا مشتاقان ورود به بازار سرمایه احراز هویت شوند و کد سجام دریافت کنند. خیلی‌ها بازار بورس را با بانک مقایسه می‌کنند و تصورشان این است که بی بروبرگرد قرار است به سود برسند. درحالی که این بازار همان‌طور که سهامدارانش را به سود می‌رساند، می‌تواند موجب ضرر یک‌باره کسانی شود که با این بازار و فرآیندهای خریدوفروش در آن به خوبی آشنا نیستند. برای همین خیلی از کارشناسان و متخصصان این حوزه به تازه‌واردان پیشنهاد می‌کنند در صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنند و از این بازار انتظار سوددهی در کوتاه‌مدت را نداشته‌باشند. به سیگنال‌فروش‌ها اعتماد نکنند و دانش خود را از بازار سرمایه افزایش دهند.

گفت‌وگوهای پیش رو با فاطمه جعفری، مدیرعامل سهامیاب و حامد حدادی، هم‌بنیان‌گذار استارت‌آپ کوانت‌کن است. جعفری و حدادی به تمام نکاتی اشاره می‌کنند که یک تازه‌وارد به بورس باید آنها را بداند و در معاملات خود مد نظر داشته باشد.


بورس روزهای بد هم خواهد داشت


فاطمه جعفری، مدیرعامل سهامیاب با تاکید بر اینکه بازار سرمایه محل سرمایه‌گذاری پس‌انداز افراد است نه کل دارایی خانوار گفت: «بورس روزهای بد زیادی هم داشته و خواهد داشت. تصور اینکه اگر بازار خراب شد سریع نقد می‌کنم اشتباه است. ممکن است روزهای متوالی یک سهامدار در صف فروش سهام باشد و با گره‌های معاملاتی متوالی سرمایه‌‌اش از دست برود. تازه‌واردان به بورس باید سازوکار بازار سرمایه را به خوبی یاد بگیرند. اگر تمایل دارند شخصا معامله کنند، هر چه دانش خود را افزیش دهند، احتمال موفقیتشان بالاتر است.»

او درپاسخ به این سوال که مردم در بازار سرمایه باید چه مواردی را رعایت کنند، عنوان کرد: «هر سهمی در هر قیمتی مناسب خرید نیست. صرف صف خرید بودن یا رشد متوالی داشتن و یا هر علت دیگری دلیل صحیح برای خرید نیست. شناخت کافی از صنعت و سهم در هر شرایطی الزام است. حتی اگر شخصی آگاه و مطمئن، پیشنهاد خرید سهمی را داد، قبل از خرید حتما وضعیت سهم را بررسی کنند.


توقع سود بدون ریسک نداشته باشید


با توجه به دیرینگی صنعت بانکداری در کشور ما و نوپا بودن بازار سرمایه به نسبت کشورهای پیشرفته، برخی تصور می‌کنند سرمایه‌گذاری در بورس مانند بانک است که توقع سود مشخص و یا بدون ریسک از آن داشته باشیم. جعفری با بیان این مطلب گفت: «به هیچ وجه اینطور نیست. با سرمایه گذاری در بورس در واقع فرد مبلغ خود را در یک شرکت سرمایه‌گذاری کرده‌ و به عنوان یک سهامدار باید توقع سود و یا زیان داشته باشد. سرمایه‌گذاری در بورس یک فعالیت پویا است. اگر سهامداران از خدمات صندوق‌های سرمایه‌گذاری و یا سبدگردان‌ها استفاده نمی‌کنند و خودشان اقدام به معامله می‌کنند حتما باید دقیق و مانند یک سهامدار، فعالیت‌های شرکت را زیر نظر داشته باشند. گزارش‌ها را مطالعه کنند. روند سرمایه‌گذاری را دنبال کنند. در مجامع شرکت کنند و روند سهم، صنعت، بازارهای جهانی و اخبار تأثیرگذار را زیر نظر داشته باشند.»

او توصیه کرد: «اگر سهامداران از خدمات سبدگردانی و مشاوره سرمایه‌گذاری استفاده می‌کنند حتما باید از مجوز داشتن این شرکت‌ها اطمینان حاصل کنند زیرا بعضا اشخاص بدون مجوز به فعالیت‌های سبدگردانی و مشاوره سرمایه‌گذاری مبادرت می‌کنند که خصوصا در بازار خوب تعدادشان افزایش پیدا می‌کند. مشاور سرمایه‌گذاری، سبدگردان و صندوق همگی نهادهای مالی تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار هستند و فعالیت‌های اینگونه بدون داشتن این مجوز جرم محسوب می‌شود و در صورت کلاهبرداری و ایجاد هرگونه ضرر و زیان برای افراد، سازمان مسئولیتی در قبال سهامداران نخواهد داشت.»

مدیرعامل سهامیاب درباره اینکه نگاه مردم در ورود سرمایه شان به بورس چطور باید باشد، گفت: « آنها باید سرمایه‌ای را وارد بازار کنند که نیاز فوری و مبرم به برداشت آن ندارند. ممکن است سهمی بخرند که بسیار شرایط خوبی دارد اما به دلایل مختلف از جمله مجمع، گزارش‌دهی، شفاف‌سازی و … برای مدتی قابل معامله نباشد. نحوه تشکیل پرتفوی بهینه را یاد بگیرند. انباشت سرمایه در یک یا دو سهم کار درستی نیست. همانطور که نباید همه سرمایه خود را در یک بازار بگذارند که اصطلاحا می‌گویند همه تخم‌مرغ‌ها را در یک سبد چیدن. در بازار سرمایه نیز نباید همه پول خود را در یک سهم بگذارند زیرا به شدت ریسک را بالا می‌برد. هرچند امکان ایجاد منافع سریعتر را ممکن است فراهم کند. به صورت پله‌ای مبالغ خود را وارد کنند. با کسب تجربه بیشتر هم می‌توانند سرمایه‌گذاری خود را بیشتر کنند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری متنوع که مدیریت حرفه‌ای دارند برای تازه‌واردان گزینه مطلوب‌تری است.»

جعفری با اشاره به اینکه بورس محل پولدار شدن در مدت کوتاه نیست، گفت: «باید به چشم یک روش سرمایه‌گذاری با ریسک، آن را شناخت و از فرصت‌هایش استفاده کرد. سهامداران باید افق دید سرمایه‌گذاری خود را در بازار سرمایه بلند مدت کنند و از هیجانات مثبت و منفی آن غافلگیر نشوند. مفهوم ریسک با رفتار شتابزده انجام دادن و ندیدن جوانب امر کاملا متفاوت است.»


در صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنید


حامد حدادی، هم‌بنیان‌گذار استارت‌آپ کوانت‌کن به تازه‌واردان توصیه می‌کند در صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنند. او توضیح می‌دهد: «به همه کسانی که تازه وارد بازار می شوند توصیه می‌کنم نه تنها تلاشی برای یاد گرفتن بورس نکنند که از سیگنال‌های کانال‌های مختلف هم استفاده نکنند. من همیشه نگاهم به این کسب‌وکارهای سیگنال‌دهی منفی بوده چون اگر یک موقعیت سرمایه‌گذاری سودآور باشد، دلیلی برای پیشنهاد دادن به سایر افراد ندارند. پیشنهاد من این است که تازه‌واردان در صندوق‌ها سرمایه گذاری کنند و اجازه دهند مدیران صندوق‌ها که حرفه‌‌ای‌تر هستند پول آنها را مدیریت کنند.»

او تصریح کرد: «اگر پول خود را در صندوق بگذارند لازم نیست محدودیت خاص یا موضوعی را رعایت کنند اما یک مساله مهم است؛ تحمل استرس. اگر بتوانند آن را مدیریت کنند از همه موارد مهم‌تر است. اگر هم می‌خواهند پول خود را در صندوق بگذارند باید به سابقه آن توجه کنند. به جز آن اگر قرار است سهام بخرند باید به همه اخبار و اطلاعات و جزئیات مربوط به آن سهم توجه کنند؛ از اخباری که دور و بر آن است، تا فروش و مشتریان آن شرکت، آینده شرکت و تحلیل صنعت و وضعیت بورس. سهامداران باید بدانند که تخصص بورس را ندارند و پول خود را به صندوق‌ها بدهند.»

او به توقع سهامداران از بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: «باید توقعشان از بورس بلندمدت باشد چراکه میانگین بورس ما بلندمدت است. آنها باید این سودهای کوتاه‌مدت را از ذهن خود بیرون کنند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.