راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

هوش مصنوعی آمازون را یک تریلیون دلاری کرد

آمازون این کمپانی بزرگ فناوری که سال 1994 در قالب یک کتاب‌فروشی آنلاین پا به میدان گذاشت حالا بعد از اپل دومین شرکت یک تریلیون دلاری محسوب می‌شود و با توجه به افزایش تعداد مشتریان خود، روزبه‌روز بر میزان درآمدش افزوده می‌شود.

به گزارش روزنامه ایران، بسیاری این اتفاق بزرگ را درنتیجه استفاده درست این کمپانی از هوش مصنوعی می‌دانند اما این فناوری، چگونه آمازون را به یک کمپانی یک تریلیون دلاری تبدیل کرده است؟

 

راهی که آمازون پیمود

آمازون دومین کمپانی آمریکایی است که ارزش بیش از یک تریلیون دلار دارد. این غول دنیای فناوری با 550 هزار کارمند در فروشگاه‌های آنلاین و همچنین فیزیکی خود از قطعات سخت‌افزاری گرفته تا کره بادام‌زمینی، لباس کودک و… را به فروش می‌رساند و حتی می‌توانید با کمک آن با یک لوله‌کش برای تعمیر لوله‌های منزلتان تماس بگیرید.

آمازون که سالانه حدود 178 میلیارد دلار درآمد دارد، برای مدیریت بخش‌های مختلف کمپانی خود از هوش مصنوعی کمک گرفته تا هم از تعداد کارمندان خود بکاهد و هم خدمات بیشتری ارائه دهد؛ اما چگونه؟

هوش مصنوعی به‌سرعت در دنیای تکنولوژی روبه‌پیشرفت است و می‌تواند ماشین‌ها را قادر سازد که از رفتارهای انسان‌ها یاد بگیرند و آن را تقلید کنند. حالا دیگر هوش مصنوعی در بخش‌های مختلف از حمل‌ونقل، سلامت، بانکداری گرفته تا کشاورزی، دفاعی و… استفاده می‌شود.

آمازون نیز از این ظرفیت غفلت نکرده و از آن در زوایای مختلف بهره گرفته است. البته باید گفت که آمازون هیچ‌گاه با فناوری و اینترنت بیگانه نبوده است، در بدو ورود یک کتاب‌فروشی آنلاین به راه انداخت که یک‌راه هیجان‌انگیز برای خرید آنلاین کتاب محسوب می‌شد و سپس با ارائه کتاب‌خوان الکترونیک «کیندل»، راهکاری نوین برای مطالعه پیش پای مشتریان خود گذاشت.

«جف بزوس»، بنیان‌گذار آمازون ابتکار و نوآوری را سرلوحه کار خود قرارداد و با فناوری CreateSpace راهکاری جدید برای نشر ارائه داد. «بزوس» با الکسا (دستیار صوتی آمازون) و Ring (سیستم امنیت خانه) جای پای خود را در میان جهانیان ثابت کرد و با Amazon Web Services به اوج موفقیت خود رسید.

سرویس وب آمازون و سرورهای مربوط به آن‌که ویژه میزبانی از داده‌هاست، اکنون میزبانی از یک‌سوم دیتا و اطلاعات ابری جهان را به عهده دارد. آمازون از محل این سرویس در سه ماه دوم سال جاری بیش از 6 میلیارد دلار درآمدزایی داشته است.

 

روبات‌ها در صف

در کمپانی آمازون، استفاده از تکنولوژی حرف اول را می‌زد و از سوی دیگر هرروز برای این مجموعه و شخص «جف بزوس»، روز نخست محسوب می‌شود پس همه کارمندان باانگیزه بالا، به دنبال ایجاد نوآوری هستند.

آمازون حالا دیگر در جهان بیشتر به‌عنوان یک فروشگاه آنلاین شناخته می‌شود و بسیاری از کاربران، خریدهای کوچک و بزرگ خود را از طریق این کمپانی انجام می‌دهند و البته سفارش‌هایشان در کمترین زمان ممکن به دست آن‌ها می‌رسد. آمازون این حجم سفارش را با کمترین میزان خطا به‌دقت کاربر می‌رساند و این کار جز با کمک فناوری‌های مختلف و هوش مصنوعی امکان‌پذیر نیست.

درون کمپانی آمازون یک دسته بزرگ از روبات‌ها حضور دارند و بالای سر هر یک از این روبات‌های نارنجی‌رنگ، یک غلاف زرد با 9 ردیف قفسه در هر چهارگوشه دیده می‌شود که روبات‌ها محصولات را بسته‌بندی کرده و محصولات بسته‌بندی‌شده را روی این قفسه‌ها قرار می‌دهند.

درواقع به‌محض اینکه یک نفر خرید را از طریق سایت Amazon.com انجام می‌دهد، هریک از این روبات‌ها با استفاده از قابلیت هوش مصنوعی آغاز به کار می‌کنند. هوش مصنوعی به روبات‌ها در تشخیص نوع سفارش کمک می‌کند و کاملاً خودمختار و مستقل، کالای سفارش شده را به‌درستی از انبار خارج کرده و روی یک تسمه قرار می‌دهند و سفارش‌ها را بسته‌بندی می‌کنند.

این موضوع وقتی جالب‌تر به نظر می‌رسد که بدانیم سالانه میلیون‌ها سفارش توسط آمازون پذیرفته می‌شود و تأخیر و خلل یک یا دوثانیه‌ای در این پروسه، می‌تواند چرخه را کاملاً معیوب کند. روبات‌ها اجازه چنین اختلالی را نمی‌دهند و به همین دلیل رضایت مشتریان آمازون بسیار بالاست که می‌تواند در درآمدزایی این کمپانی بسیار تأثیرگذار باشد.

 

یک فروشگاه بدون پول و صندوق

فروشگاه‌های فیزیکی آمازون هم جلوه‌ای دیگر از استفاده این کمپانی از هوش مصنوعی هستند. در این فروشگاه‌ها خبری از صندوق نیست و هیچ صندوقداری هم دیده نمی‌شود. از سوی دیگر چرخه مالی این فروشگاه‌ها کاملاً بدون پول نقد است.

دوربین‌هایی متعدد در سقف فروشگاه جاسازی‌شده‌اند که با کمک هوش مصنوعی، رفتار مشتریان را تجزیه‌وتحلیل می‌کنند. مشتری خریدهای خود را انجام می‌دهد و محصولات خریداری‌شده توسط وی با عبور از یک محفظه، درون پلاستیک قرار می‌گیرد. تنها کافی است مشتری از گیت عبور کند و تلفن هوشمند خود را روی یک نمایشگر کوچک قرار دهد.

قبلاً هزینه خرید مشتری محاسبه‌شده و وی می‌تواند از طریق انواع اپلیکیشن‌های پرداخت موبایلی، هزینه خرید را بپردازد. این موضوع رضایت بسیاری از مردم را به همراه داشته و می‌توان گفت که این فناوری‌های نوین مشتریان زیادی به فروشگاه‌های آمازون جذب کرده است.

هوش مصنوعی در این فروشگاه با استفاده از یادگیری ماشینی موفق شده است پیش‌بینی‌هایی مناسب درزمینهٔ سفارش‌های بعدی مشتریان انجام دهد تا کمپانی بر چنین کالاهایی سرمایه‌گذاری بیشتری انجام دهد. از سوی دیگر با این پیش‌بینی‌ها که اغلب هم درست از آب درمی‌آید، میزان کالای مرجوعی به انبار بسیار کمتر شده و اعتماد مشتریان افزایش می‌یابد که این موضوع نیز در یک تریلیون دلاری شدن ارزش این فروشگاه بی‌تأثیر نبوده است.

نظم و ترتیب فروشگاه با کمترین نیروی کار موردنیاز یکی دیگر از دلایل روند رو به رشد درآمدزایی آمازون است. پیش‌ازاین تعداد زیادی کارمند باید محصولاتی را که از انبار به فروشگاه می‌آمد اسکن می‌کردند و سپس قفسه‌ها نیز اسکن می‌شدند تا کالاها در قفسه‌های صحیح قرار بگیرند که این کار، زمان و نیروی کار زیادی می‌طلبید ولی حالا با استفاده از هوش مصنوعی، سیستم یادگیری ماشینی و سیستم بینایی رایانه‌ای، تنها کافی است کارمند محصول را در دست بگیرد و آن را توسط دستگاهی اسکن کند که بر لبه یک محفظه خاص قرارگرفته است.

این محفظه هوشمند کد را به خاطر می‌سپارد و روبات‌ها محصولات را بر اساس این کد درست سر جای خود قرار می‌دهند. این سیستم در روزهای اوج خرید همچون کریسمس به این کمپانی کمک می‌کند تا همیشه قفسه‌های فروشگاهش پر باشد و حتی یک مشتری را نیز از دست ندهد.

ارسال محموله‌های پستی با پهپادها نیز یکی دیگر از توانمندی‌های آمازون است. این پهپادها حالا با کمک هوش مصنوعی حتی می‌توانند در مواقع نیاز کاملاً هوشمندانه در آسمان با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

 

دستیار صوتی همه‌کاره

دستیار صوتی آمازون یعنی الکسا نیز یکی دیگر از فناوری‌های آمازون است که کاملاً باهوش مصنوعی کار می‌کند و موفق شده است جای خود را در میان کاربران باز کند.

تاکنون میلیون‌ها دستگاه از وسایل Echo که با دستیار صوتی الکسا کار می‌کند در سراسر جهان خریداری‌شده است و بسیاری از توسعه‌دهندگان اپ نیز تاکنون این محصولات را به بیش از 54 هزار مهارت مجهز کرده‌اند. به‌این‌ترتیب کاربران می‌توانند از دستور غذایی گرفته تا بازی‌های خانوادگی و مطالعه اخبار را با کمک الکسا انجام دهند.

وقتی به خانه برمی‌گردید الکسا به شما خوشامد می‌گوید، لامپ را روشن می‌کند یا پرده خانه را کنار می‌کشد. قهوه ساز را روشن می‌کند. همچنین الکسا از علاقه شما به یک برنامه مشخص باخبر است پس در ساعت مقرر تلویزیون را برایتان روشن می‌کند.

علاوه بر برنامه‌ریزی می‌توانید به این محصول هوشمند دستور صوتی هم بدهید به‌عنوان‌مثال کولر را خاموش یا روشن کند یا در را ببندد. اکنون از الکسا در محصولات مختلف کمپانی‌های متفاوت ازجمله Sonos, Ecobee، سونی، لنوو و… استفاده‌شده و از آن به‌عنوان Alexa Voice Service یاد می‌شود.

آمازون همچنین با مؤسسات متعددی کار می‌کند و به آن‌ها اجازه می‌دهد در اتاق‌های هتل‌ها یا خوابگاه‌های دانشجویی، سرای سالمندان وغیره از الکسا استفاده کرده و با شخصی‌سازی محصولات خود، مهارت‌هایی مشخص به جامعه هدف خود آموزش دهند. در این مراکز، الکسا چراغ‌های اتاق را روشن و خاموش می‌کند، کانال تلویزیون را عوض می‌کند، خوردن قرص را به سالمند یادآوری می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.