راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانک شهر و دانشگاه شریف استارت‌آپ تریگر شهرتک را برگزار می‌کنند

اولین استارت‌آپ تریگر شهرتک با همکاری بانک شهر و دانشگاه صنعتی شریف 28 مهر تا 2 آبان برگزار می‌شود. این اولین رویداد استارت‌آپی بانک شهر محسوب می‌شود. به همین بهانه با مدیر امور سازمان و برنامه‌ریزی بانک شهر در ساختمان این بانک گفت‌وگویی انجام دادیم.

سید مرتضی صالحی اهداف بانک شهر را در پروژه شهرتک پیش می‌برد. او به همراه تیم جوان و پرانرژی این بانک، به دنبال جذب ایده‌های نوآور و خوب هستند. صالحی با اشاره به اینکه سرعت روزافزون تکنولوژی باعث تغییر رفتار مشتریان شده، گفت: «مشتری دوست دارد از طریق گوشی موبایل نقل و انتقال مالی انجام بدهد، افتتاح حساب کند، جابه‌جایی پول را انجام دهد و سایر کارهایی که قبلاً در شعبه انجام می‌داد، تمایل دارد که فارغ از زمان و مکان این کار را با اپلیکیشن‌های موبایلی انجام دهد.»

استارت‌آپ تریگر به مدت ۶ روز برگزار می‌شود. ۴ روز اول افراد با هم بیشتر آشنا می‌شوند و خود را به یکدیگر معرفی می‌کنند. تیم‌ها در دو روز پایانی به رقابت با دیگر تیم‌ها می‌پردازید. درنهایت در عصر روز پایانی ایده‌ها داوری می‌شود و جوایز به تیم‌های برتر اهدا می‌شود. ثبت‌نام در استارت‌آپ تریگر شهرتک از طریق سایت setak.sharif.ir و یا به صورت حضوری در دفتر ستاک واقع در مجتمع خدمات فناوری دانشگاه صنعتی شریف واحد ۱۰۹ انجام می‌گیرد.

 

بانک علاقه‌مند به استارت‌آپ‌ها

چند سالی است که بانک‌های کشور توانسته‌اند از ایده‌های استارت‌آپی بهره ببرند و درآمدزایی داشته باشند. به گفته صالحی، در حال حاضر توسعه شعب فیزیکی بانک‌ها در کشور هیچ توجیه اقتصادی ندارد. بانک مرکزی در سال ۹۶ اعلام کرد که نزدیک به 60 درصد هزینه‌های یک بانک مربوط به شعب آن است. او ادامه داد: «کشورهای مدرن چند سالی است متوجه شده‌اند که توسعه شعب سنتی سودی ندارد و کشور ما هم به این نتیجه رسیده که توسعه شعب بانکی به صرفه نیست.»

مدیر امور سازمان و برنامه‌ریزی بانک شهر عقیده دارد که یک بانک برای اینکه هم سودآور باشد و هم خدمات خوبی به مشتریان ارائه بدهد، باید به سمت تکنولوژی‌های روز حرکت کند. او در این باره توضیح می‌دهد: «بانک شهر تقریباً ۴ سالی می‌شود که با رویکرد بانکداری الکترونیکی قدم در این عرصه گذاشته و با افتتاح شعب الکترونیکی، سعی کرده هم خدمات مناسب‌تر و کم‌هزینه‌تر به مشتریان ارائه دهد. در همین راستا ما به دنبال دریافت ایده‌ها و نوآوری‌هایی در خدمات بانکی هستیم که این را تحت عنوان رویداد استارت‌آپی شهرتک ۲۸ مهرماه در دانشگاه صنعتی شریف برگزار می‌کنیم. از تمام صاحب‌نظران حوزه خدمات بانکی خصوصاً دانشجویان دارای ایده‌ای خلاق و نوآور هستند در این رویداد شرکت کنند تا ما از این ایده‌های خلاق استفاده کنیم و هم‌زمان از صاحبان این ایده‌ها حمایتی جدی انجام دهیم.»

صالحی با بیان اینکه بانک شهر نمی‌خواهد ایده‌های شرکت‌کنندگان را محدود کند، بیان کرد: «خیلی از ایده‌ها اصلاً ربطی به بانکداری ندارند. به عنوان مثال تاکسی‌های اینترنتی به بانک ربطی ندارند ولی در نهایت از یک درگاه بانکی استفاده می‌کنند. این‌ها در ماه به طور متوسط 400 هزار سرویس انجام می‌دهند و به طور میانگین ۴۰۰ میلیارد تومان را می‌چرخانند. بانک به کسانی که تولیدکننده هستند، خدمات ارائه می‌دهند و نیاز به سرمایه اولیه دارند، کمک می‌کند تا مبادلات مالی خود را به راحتی انجام دهند.»

 

حمایت از ایده‌های برتر و تعامل با دانشگاه‌ها

به گفته صالحی، اگر بانک جذب ایده‌ای شد و ایده‌پرداز تمایلی به همکاری با بانک شهر داشت،‌ همکاری و سرمایه‌گذاری آغاز می‌شود. او در این مورد گفت: «از ایده‌هایی که بتواند منجر به جذب منابع در بانک شود، حتماً استقبال می‌کنیم. در بانکداری سنتی، به دنبال طرح‌هایی بودیم تا با آن جذب منابع انجام بدهیم. می‌خواستیم به هر نحوی مشتری را به سمت بانک بکشانیم. خیلی نمی‌توانستیم از دانشگاه‌ها کمک بگیریم و آن مطلب خیلی تخصصی بود و فقط کسانی می‌توانستند در آن موارد نظر بدهند که سال‌ها در بانک کار کرده باشند و به زوایای کار بانکی مشرف باشند؛ اما با ورود ایده‌های استارت‌آپی و تحول در نوع کسب‌وکار و ظهور فین‌تک‌ها، الزامی وجود ندارد که افراد با بانک خیلی آشنا باشند.»

او ادامه داد: «فین‌تک‌ها و کسب‌وکارهای نوپا راهکاری ارائه می‌دهند و می‌گویند با اپلیکیشن خود، امکاناتی را در اختیار بانک قرار می‌دهیم و از درگاه بانک استفاده می‌کنیم. گردشگری، تاکسی شهری و هر آن چیزی که نیاز به درگاه بانکی داشته باشد،‌ ما می‌توانیم به ایده‌های خوب در این حوزه سرمایه اختصاص دهیم و با هم همکاری کنیم. اگر سازمانی یا ارگانی که خدماتی هست و می‌خواهد به جامعه خدمات عرضه کند و از این حوزه استفاده نکند، در ادامه حیات خود با مشکلات اساسی مواجه خواهد شد.»

بانک شهر از سال ۹۳ با دانشگاه‌های مطرح کشور تفاهم‌نامه منعقد کرده است. صالحی اضافه کرد: «ما به صورت پیوسته نیازسنجی می‌کنیم و به دنبال این هستیم که متوجه شویم چه مشکلی در بانک با دستورالعمل و ضابطه حل نمی‌شود. در چنین موقعیتی آن را به پروژه تبدیل می‌کنیم و به دانشگاه‌ها می‌دهیم. شورایی داریم که پروژه‌ها در آن مطرح می‌شوند و با تصویب آن شورا،‌ دانشگاه‌ها مشغول به کار می‌شوند.»

به مدیر امور سازمان و برنامه‌ریزی بانک شهر، کمیته تحقیقات بانکی دانشگاهی در این بانک وجود دارد که با دانشگاه‌های معتبر کشور از جمله دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه خوارزمی و سایر دانشگاه‌ها تعامل می‌کند. او در این باره گفت: «سال گذشته در آن کمیته مطرح شد که اولین رویداد استارت‌آپی را برگزار بکنیم. دانشگاه صنعتی شریف هم که با اعتباری که در کشور و دنیا دارد، به مخاطب اطمینان می‌دهد و با آنها همکاری می‌کنیم.»

 

تأسیس شتاب‌دهنده و فضای پیش رو

بانک شهر برای یک مرکز شتاب‌دهنده از مرکز ریاست جمهوری مجوز دریافت کرده است. «شرکت توسعه و نوآوری شهر» به عنوان شتاب‌دهنده رسمی این بانک شروع به فعالیت می‌کند.

بانک شهر به فضای استارت‌آپ‌ها ورود پیدا کرده و استارت‌آپ تریگر شهرتک یکی از اقداماتی است که در همین راستا انجام می‌دهد. به گفته صالحی، در مرحله اول تا ۵۰ میلیون تومان بر روی ایده‌های خوب شهرتک سرمایه‌گذاری انجام می‌شود. او افزود: «کسانی که طرح خلاقی دارند،‌ برای تجاری‌سازی می‌توانند روی بانک شهر حساب کنند. اینکه یک طرح به مرحله اولیه برسد، رقم 50 میلیون تومان را در نظر گرفته‌ایم.»

صالحی با اشاره به این موضوع که مجموعه بانک شهر به عنوان نماینده‌ای از شبکه بانکی این رویداد را برگزار می‌کند، خاطرنشان کرد: «تمایل داریم دوستان ما از شبکه بانکی که در هر کدام از بانک‌ها فعال هستند، به این رویداد بیایند. قطعاً از تجارب این عزیزان استفاده خواهیم کرد. به نوعی از مشارکت آنها در سرمایه‌گذاری هم استفاده می‌کنیم. نمی‌خواهیم در این راستا صرفاً اسم بانک شهر مطرح باشد. کار گروهی با سایر بانک‌ها و اشتراگ‌گذاری تجارب، همه را سریع‌تر به نتیجه می‌رساند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.