راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چگونه آتی شهر هوشمند ایرانیان از مرحله استارت‌آپ موفق گذر کرد؟

آتی شهر هوشمند ایرانیان که در حال حاضر سهامدار عمده آن سه شرکت فناورانه از مجموعه پارسیان هستند، نمونه بارز یک استارت‌آپ فین‌تکی است که بر مبنای یک نیاز واقعی شکل گرفته، محصول درست ارائه داده و بعد از شناسایی توسط شرکت‌های مطرح صنعت پرداخت، از مرحله استارت‌آپ گذر کرده و در حال حاضر به‌عنوان شرکتی که توان و نگاه تازه دارد، در این صنعت وارد میدان شده است. به همین دلیل به سراغ احسان کدخدایی الیادرانی مدیرعامل آتی شهر هوشمند ایرانیان رفتیم تا هم از چگونگی شکل‌گیری این شرکت بدانیم و هم از کارهای بزرگتری که این روزها دست گرفته‌اند بدانیم.

 

نگاهی به سابقه احسان کدخدایی

احسان کدخدایی الیادرانی مدیرعامل آتی شهر هوشمند ایرانیان در سال 1362 در اصفهان به دنیا آمده و دکترای برق و الکترونیک دارد. طرح‌های او در هفت دوره جشنواره خوارزمی، طرح برگزیده بوده است، چهار سال در بنیاد نخبگان کار حرفه‌ای کرده، عضو شورای علمی نخبگان بوده و در حال حاضر عضو شورای عالی مراکز رشد دانشگاه علوم پزشکی شیراز و معاون توسعه کسب‌وکار آن است.

آتی شهر هوشمند ایرانیان ایده‌ای بود که از سال 80 شکل گرفت و هدف آن فعالیت در بحث‌های هوشمندسازی بود. احسان کدخدایی الیادرانی، مدیرعامل این شرکت، قبل از شروع به کار این شرکت، سه کسب‌وکار دیگر را نیز راه‌اندازی کرده بود. او دراین‌باره می‌گوید: «از سال 1381 تا 1385 مجموعه‌ای به نام پژوهنده صنعت راه‌اندازی کردیم. هدف ما این بود که توسعه فناوری‌های الکترونیک را انجام دهیم و بیشتر در حوزه اتوماسیون کار می‌کردیم. چند ماه بعد، پیشنهادی را از سوی موسسه تحقیقات پسته کشور گرفتم، وارد حوزه مکانیزاسیون کشاورزی شدیم و روی راهکارهای کنترل سرمای بهاره و مدل‌های تشخیص توده‌های سرما به کشور کار کردیم. البته این مجموعه موفق بود و هنوز هم در حال کار کردن است.»

نام احسان کدخدایی در میان سیاست‌گذاران بنیاد نخبگان فارس در سال 88 به چشم می‌خورد. همان موقع که قرار بود اولین بنیاد نخبگان استانی در فارس تشکیل شود و از کسانی که در استان فعالیت می‌کردند، دعوت شد تا این بنیاد را راه‌اندازی کنند. به‌این‌ترتیب کدخدایی می‌شود عضو شورای علمی بنیاد نخبگان فارس. او به سایر فعالیت‌هایش هم اشاره می‌کند و می‌گوید: «در این میان مجموعه دیگری را راه‌اندازی کرده بودم که بیشتر در حوزه هوش مصنوعی و سیستم‌های کنترل هوشمند کار می‌کردیم.»

 

تولد آتی‌شهر

از احسان کدخدایی درباره شکل‌گیری آتی‌شهر می‌پرسیم. در پاسخ می‌گوید: «همیشه آتی شهر در ذهن من بود تا اینکه سال 91 تنظیم بخشی از لایحه شرکت‌های دانش‌بنیان به ما محول شد. ما شروع به خواندن مدل‌ها و مفاهیم در دنیا کردیم و با تعدادی از دوستان در بنیاد ملی نخبگان به این نتیجه رسیدیم که مجموعه‌ای را برای ارائه راهکار راه‌اندازی کنیم. آن زمان قصد ما این بود که بیشتر یک مجموعه سرمایه‌گذار خطرپذیر (VC) باشیم؛ اما چون تکنوکرات بودیم خیلی نتوانستیم به این سمت برویم.»

چند اتفاق جالب دست‌به‌دست هم می‌دهند تا آتی‌شهر هوشمند ایرانیان متولد شود و ازآنجایی‌که آتی هوشمند شهر شرکتی با پتانسیل‌های بالا برای رشد است، شاید بد نباشد برای ثبت در تاریخ هم که شده این اتفاقات را یک بار بازگو کنیم. کدخدایی می‌گوید: «وقتی در بنیاد نخبگان بودیم ساختمانی در یکی از باغ‌های استانداری به ما داده شده بود، یک سالی که آنجا بودیم متوجه شدیم استانداری مستاجر سازمان شهرداری‌ها بوده است، بنابراین سازمان شهرداری‌ها شکایت کرده بود که ما را از این باغ اخراج کنند چون نگاهشان به این مجموعه مثبت نبود و از پتانسیل‌های آن آگاه نبودند. من آن زمان مسئولیت داشتم و مذاکره با سازمان شهرداری‌ها را شروع کردم.

با آنها به توافق رسیدیم که ماهانه پولی را به‌عنوان اجاره به آنها بدهیم. در همین حین، مدیرعامل سازمان شهرداری‌ها تغییر کرد. مدیرعامل جدید برخلاف تیم قبلی، از در همکاری با ما وارد شد و پیشنهاد داد که اگر کار، ایده یا محصولی دارید که می‌تواند به سازمان شهرداری‌ها کمک کند، می‌توانند با ما وارد تعامل شوند. این کار منجر به انعقاد تفاهم‌نامه‌ای شد که آنها از دستاوردهای نخبگان حمایت کنند. درنهایت سه پروژه تعریف شد. یکی از این پروژه‌ها متعلق به بنده بود که در جشنواره خوارزمی رتبه آورده بود. این طرح، بحث ساماندهی پارک‌های حاشیه‌ای کنار خیابان بود اما سال 92 ماموریت من از بنیاد نخبگان به اتمام رسید و به دانشگاه بازگشتم.»

سازمان شهرداری‌ها که از در دوستی با این بنیاد درآمده بود اعلام می‌کند که شهرداری خواهان این طرح و قرارداد است. کدخدایی پیشنهاد تأسیس یک شرکت مشترک را می‌دهد که این تیم به همراه شهرداری سهامدار آن باشند و کار را توسعه بدهند؛ بنابراین شرکت آتی شهر هوشمند ایرانیان در سال 93 با سرمایه 100 میلیون تومان تاسیس می‌شود. 46 میلیون تومان از سوی این تیم و 54 میلیون تومان از سوی سازمان شهرداری‌ها بابت 54 درصد از سهام تامین و اجرای پروژه به‌صورت پایلوت، در دو خیابان شیراز آغاز می‌شود.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

آتی شهر هوشمند ایرانیان

شرکت آتی شهر هوشمند ایرانیان با استفاده از فناوری سخت‌افزاری و نرم‌افزاری کارت‌های اعتباری از قوی‌ترین طراحان پروژه‌های پرداخت است. مهندسان این شرکت با توجه به ضرورت ساماندهی پارک حاشیه‌ای در کلان‌شهرها سامانه‌ای را طراحی کرده‌اند که در آن با استفاده از سیستم‌های هوشمند، مشکلات موجود در ساماندهی پارک حاشیه‌ای خیابان‌ها مرتفع شده است.

[/mks_pullquote]

 

چرا سی‌پِی یک استارت‌آپ موفق بود؟

مدیرعامل آتی‌شهر به آغاز این راه اشاره می‌کند و می‌گوید: «آن موقع درباره کیف پول صحبت می‌کردم اما دیگران این موضوع را درک نمی‌کردند. شروع به ایده‌آوری کردیم و درنهایت به این رسیدیم که سامانه یکپارچه پرداخت خودرو که فارسی آن سی‌پِی و انگلیسی آن CarPayment بود را راه‌اندازی کنیم. ما از اسفند 93 به‌صورت پایلوت، پروژه را در شیراز انجام دادیم، پس از آن یک اکوسیستم پرداخت ایجاد کردیم که دارندگی، پذیرندگی و تسویه را پیاده‌سازی کرده بودیم. به جای تمرکز بر کاربران، به خودروی کاربران می‌پرداختیم؛ یعنی در سیستم ما خودروها به عنوان مشتری ثبت می‌شدند نه مشخصات کاربران.

دیگر اینکه تبصره یک ماده 15 قانون رسیدگی به تخلفات، یک آیین‌نامه اجرایی دارد که راهکار ما منطبق با این آیین‌نامه بود. این آیین‌نامه چند بند داشت؛ نخست اینکه نیم ساعت اول پارک رایگان است؛ همچنین پول نقد نباید مبادله شود؛ علاوه بر این فرد نباید با پارکبان ارتباط داشته باشد و مواردی دیگر که همه این‌ها را رعایت کرده بودیم. سومین ویژگی ما این بود که ما اکوسیستم پرداخت را به‌طور کامل پیاده‌سازی کرده بودیم بدون اینکه آدم‌های پرداختی باشیم یا حتی با پرداختی‌ها ارتباطی داشته باشیم.»

کدخدایی در ادامه می‌گوید: «پس از آن متوجه شدیم می‌توانیم در این بستر خدمات پارکینگ، خدمات عوارض، خدمات بیمه، فروشگاه، خریدوفروش، پرونده الکترونیک خودرو هم داشته باشیم. پس از حدود شش ماه توانستیم قرارداد شیراز را برای کل فضای معابر مصوب شورای عالی ترافیک ببندیم و خودمان را به یک کسب‌وکار تبدیل کنیم. پس از شیراز، شهرداری کاشان هم می‌خواست این کار را انجام دهد و با ما قرارداد بست. این اتفاق اولی بود که باعث شکل‌گیری آتی‌شهر شد.»

 

گذر از مرحله استارت‌آپی و ورود به دنیای جدی پرداخت

در شکل‌گیری آتی‌شهر یک اتفاق دیگر هم دخیل است. شیرازی بودن عبدالعظیم قنبریان، مدیرعامل شرکت تجارت الکترونیک پارسیان که یک بار به‌طور اتفاقی در شیراز برای پارک خودرویش مجبور می‌شود از این سیستم استفاده کند و تجربه کاربری خوب این محصول، باعث می‌شود دنبال کند که چه کسی یا تیمی پشت این محصول است تا اینکه بعد از کلی جلسات و رفت‌وآمد، دو طرف همکاری با هم را شروع می‌کنند.

پس از سه ماه، و در سال 94، آتی‌شهر به‌عنوان اولین کسب‌وکار مستقل فین‌تکی با شرکت تجارت الکترونیک پارسیان قرارداد خود را منعقد می‌کند. آنها در ابتدای سال 95 دفتر سی‌پِی را در تهران راه‌اندازی می‌کنند. پس از اینکه توانایی فنی این تیم محرز می‌شود، هلدینگ داده‌پردازی پارسیان، تجارت الکترونیک پارسیان و تجارت الکترونیک پارسیان کیش 51 درصد از سهام این شرکت را می‌خرند. آتی شهر هوشمند ایرانیان ازلحاظ فنی و بازار سرمایه شرکت ارزیاب می‌شود، پس از تزریق سرمایه، فعالیت‌های شرکت، توسعه پیدا می‌کند و حالا دیگر محصول سی‌پِی فقط یکی از کارهای این شرکت است. این شرکت عملاا به یک بازوی فنی توانمند برای مجموعه شرکت‌های فناوری اطلاعات پارسیان تبدیل شده است.

 

تشکیل کنسرسیوم سپندار

مدیرعامل آتی شهر هوشمند ایرانیان به سایر پروژه‌های این شرکت اشاره می‌کند و می‌گوید: «هم‌زمان پروژه‌های پرداخت عوارض را هم پیگیری می‌کردم، از بانک مسکن شروع کردم اما آنها نپذیرفتند. ناگفته نماند در این دو سال توانستیم کنسرسیوم سپندار را با کمک دیگر کسب‌وکارها تشکیل دهیم؛ در مناقصه وزارت راه شرکت کردیم، برنده شدیم و شرکت را تاسیس کردیم. در زمینه راهکار شهری هم در خیلی از شهرها ورود کرده‌ایم. سی‌پی علاوه بر کاشان و شیراز، در اصفهان، اهواز و یزد در حال پیاده‌سازی پلتفرم است که امسال راه‌اندازی می‌شود.

در خصوص راهکار پروژه سپندار هم باید بگویم که این راهکار متعلق به ماست، زیر سوئیچ سپندار هم تقریباا با الگوهای سی‌پی در حال پیاده‌سازی است. با دو شرکت الیت و تزپارک هم در حال جمع‌بندی هستیم تا با هم تبادل سرویس کنیم و پلتفرم مبتنی بر خودرو را توسعه دهیم.»

 

یک فین‌تک بی‌سروصدا با 300 هزار کاربر

آتی شهر هوشمند ایرانیان فقط با محصول سی‌پی در حال حاضر حدود 300 هزار کاربر خودرویی دارد و پیش‌بینی آنها این است که با توجه به اینکه پلتفرم آنها در اهواز، اصفهان و زنجان در حال بهره‌برداری است. این تعداد تا پایان سال 97 به یک میلیون کاربر می‌رسد. همچنین این امکان وجود دارد که پلتفرم یزد تا پایان سال نیز به بهره‌برداری برسد. همچنین این شرکت در حال حاضر، چهار شعبه و 170 نفر پرسنل دارد.

فعالیت‌های آتی‌شهر به همین‌جا ختم نمی‌شود. مدیرعامل این شرکت به تشریح دیگر پروژه‌ها می‌پردازد و می‌گوید: «همکاری خوبی با شرکت سامانه هوشمند سیمرغ تجارت داریم. موازی با آتی‌شهر چند کار دیگر هم داریم. قراردادی با سازمان گردشگری و میراث فرهنگی برای تهیه بلیت الکترونیکی اماکن تاریخی و گردشگری داریم که نوروز امسال در کاخ موزه‌های تهران سامانه‌های خرید الکترونیکی، کیوسک، دستگاه کارت‌خوان، سامانه صدور و کارت‌های تخفیف را راه‌اندازی کردیم. همچنین باشگاه مشتریان کیش را با همکاری سازمان منطقه آزاد کیش راه‌اندازی کردیم.»

هرچند هسته اولیه شکل‌گیری کسب‌وکار این شرکت بر پایه کیف پول خودرو است اما در حوزه‌های مربوط به هوشمندسازی به‌ویژه شهروند هوشمند و حمل‌ونقل هوشمند فعالیت‌هایی داشته و تصمیم دارد در سایر بخش‌ها نیز ورود کند.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

سیاست‌های شرکت آتی شهر هوشمند ایرانیان

گسترش فعالیت‌ها و کاربردهای سی‌پِی، ارائه روش‌های جدید پرداخت خرد، ارائه دستگاه‌ها و پذیرنده‌های انواع کارت‌های اعتباری و شهروندی، اختصاص بودجه‌های پژوهشی و تحقیقات جهت تولید علم و فناوری در زمینه فعالیت، حرکت به سمت بانکداری الکترونیک مبنی بر نظام اعتبار سنجی مشتریان، مشارکت و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مبنی بر پرداخت خرد و تبدیل شرکت از سهامی خاص به سهامی عام و عرضه سهام آن در بورس.

[/mks_pullquote]

 

بازوی توسعه تکنولوژی تاپ

احسان کدخدایی درباره همکاری و پروژه‌هایی که در این شرکت در حال پیاده‌سازی است، می‌گوید: «ما بازوی توسعه تکنولوژی تاپ در لایه پرداخت و کارت شدیم. درواقع ظرفیتی بودیم که شناخته شدیم و در حال حاضر سرویس عوارض، پارک و بیمه را پیاده‌سازی کردیم و در حال حاضر با ایران خودرو و سایپا در حال توافق هستیم تا خدمات ارزش‌افزوده خیلی بزرگی را در بحث خودرو پیاده‌سازی کنیم.

روزانه حدود پنجاه تا شصت هزار تراکنش در پلتفرم خودرویی داریم. بالادست ما هلدینگ پارسیان است و ماموریت ما ارائه سرویس و راهکار به بازار است. به‌طورکلی مجموعه‌ای از سرویس‌های B2B را به شرکت مادر ارائه می‌دهیم و برای اینکه چابکی خودمان را از دست ندهیم و مدل کسب‌وکاری محکم‌تری هم داشته باشیم، سرویس‌های B2C مان که سی‌پی مهم‌ترین آن است را هسته کسب‌وکار خودمان نگه داشته‌ایم.»

او در پاسخ به این سوال که فعالیت B2B و B2C به‌طور هم‌زمان، آنها را با چالش مواجه می‌کند یا خیر؟ گفت: «این موضوع را سازمان‌دهی کرده‌ایم. معماری سازمانی ما را کسانی طراحی کرده‌اند که تجربه خیلی خوبی در این زمینه داشته‌اند. ما سه لایه داریم؛ لایه بهره‌برداری، لایه پشتیبانی و لایه توسعه. لایه توسعه به سمت کسب‌وکارهای B2B بازمی‌گردد. لایه پشتیبانی و لایه بهره‌برداری هم کسب‌وکار اصلی ماست که به بخش B2C ما باز می‌گردد.»

3 دیدگاه
  1. ناشناس می‌گوید

    تاریخ را فاتحان می‌نویسند !

  2. ناشناس می‌گوید

    خانم قوتی ای کاش از اقای کدخدایی سوال می شد چقدر این پروژه هزینه داشته و بعد از گذشت چند سال چه میزان سودآوری داشته

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.