راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دولت امارات شبکه پرداخت بلاکچین جامع راه‌اندازی می‌کند

وزارت دارایی دبی سیستم پرداخت مبتنی بر بلاکچین را برای دولت امارات متحده عربی راه‌اندازی می‌کند. وزارت دارایی دبی (DOF) باهدف راه‌اندازی یک سیستم پرداختی مبتنی بر بلاکچین با اداره هوشمند دبی (SDO) وارد همکاری شده است.

به گزارش ارز دیجیتال، فعالیت رسمی این پلتفرم جدید که عنوان «Payment Reconciliation and Settlement» برای آن انتخاب‌شده است، از روز یکشنبه ۲۳ سپتامبر آغاز شد. این برنامه با نهادهای دولتی دبی ازجمله اداره پلیس، اداره راه و حمل‌ونقل (RTA)، اداره بهداشت و غیره هماهنگ شده است.

وزارت دارایی و اداره هوشمند دبی قصد دارند که با استفاده از این سیستم، فرایند نظارتی دقیق‌تر و شفاف‌تری را فراهم کرده و از امکان پرداخت آنی در میان سازمان‌ها پشتیبانی کنند. روند فعلی معاملات در دولت دوبی زمان‌بر بوده و تکمیل کلیه عملیات‌ها حداکثر ۴۵ روز زمان نیاز دارد.

این سیستم جدید در حال حاضر در اختیار اداره برق و آب دبی (DEWA) و همچنین اداره دانش و انکشاف انسانی قرار دارد و تعداد کل تراکنش‌های آزمایشی آن بیش‌تر از ۵ میلیون است. مدیرکل اداره هوشمند دبی (SDO)، دکتر عایشه بن بشر، در صحبت‌های خود از بلاکچین به‌عنوان یکی از فناوری‌های نوظهوری یادکرده است که آینده بسیار روشنی دارند.

در سال ۲۰۱۷، گروه SDO دبی افتخارات برجسته‌ای را در نمایشگاه شهرهای هوشمند و کنگره جهانی بارسلونا به دست آورد و به خاطر استراتژی خود برای توسعه پروژه‌های مرتبط با بلاکچین، از میان ۳۰۸ تیم دیگر موفق به کسب جایزه پروژه شهر هوشمند شد.

پروژه شهر هوشمند اولین بار در سال ۲۰۱۳ توسط محمد بن راشد، معاون رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر امارت متحده عربی و همچنین حاکم دبی معرفی شد. اداره هوشمند دبی با حمایت دولت، بخش خصوصی و شرکای نهادی سعی بر تشکیل یک اکوسیستم هوشمند برای ایجاد همکاری میان نهادهای دولتی، ساکنان و بازدیدکنندگان دارد.

اما پروژه دبی هوشمند، اولین برنامه نوآورانه‌ای نبوده است که از سوی دولت دبی حمایت‌شده؛ برنامه‌های دیگری نیز باهدف توسعه فناوری‌های نوظهور بزرگ ازجمله بلاکچین در کشور مطرح‌شده‌اند. در آوریل سال جاری، محمد بن راشد برنامهٔ «استراتژی ۲۰۲۱ بلاکچین امارات متحده عربی» را باهدف پیشگام شدن در پذیرش فناوری بلاکچین، در کشور آغاز کرد.

در ماه جولای، مرکز مالی بین‌المللی دبی (DIFC) برای توسعه «دادگاه بلاکچین» مشارکت خود را با پروژه دبی هوشمند آغاز کرد. این سازمان‌ها به دنبال کشف پتانسیل فناوری بلاکچین در رفع کاستی‌های سیستم حقوقی امارات متحده عربی هستند که برای نمونه می‌توان به ارائه تأییدیه‌های دادگاه بر مبنای بلاکچین اشاره کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.