راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

همکاری بزرگ‌ داده‌ها، هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و فین‌تک آینده را رقم می‌زند

بیل گیتس زمانی در سال ۱۹۹۴ بانک‌ها را با دایناسورها مقایسه کرده بود. جان اشتاین‌بک هم در خوشه‌های خشم بانک‌ها را هیولا معرفی می‌کرد. مدت‌هاست بسیاری این سازمان‌ها را غول‌هایی بی‌پروا می‌دانند. لیکن این نوع فهم پس از رکود اقتصادی ۲۰۰۸ متحول شد. غول بانک‌ها هم شکست می‌خورند و بالاخره ما به چیزی جایگزین مثل فین‌تک نیاز پیدا می‌کنیم.

شرکت‌های فین‌تک فعال‌ترین استارت‌آپ‌ها در سرتاسر سیلیکون‌ولی پکن، بنگلور، لندن و توکیو هستند. از منظر فعالیت انحصاری بانک‌ها، این مؤسسات در تلاش برای نوآوری و ایجاد فرصت‌هایی برای خدمات مالی‌اند.

استارت‌آپ‌های نسل جدید فرصت‌هایی را برای خدمات مالی و از طریق فناوری‌های در حال ظهور مثل تحلیل بزرگ داده‌ها، هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، اینترنت اشیا، گجت‌های پوشیدنی و واقعیت افزوده ایجاد می‌کنند. اجازه دهید ببینیم این فناوری‌ها چطور راه را برای حوزه‌های مختلف صنعت فین‌تک باز می‌کنند.

 

تحلیل بزرگ داده‌ها

بانک‌ها و شرکت‌های فین‌تک ثروتی مملو از اطلاعات مشتریان دارند اما تفاوتی جدی بین جمع‌آوری داده و یافتن اطلاعات مرتبط برای کسب بینش‌های مشتریان وجود دارد. در عصر پویای مدرن و در بانک‌های سنتی مسئله داده بی‌فایده است.

از تحلیل بزرگ داده‌ها می‌توان برای معنی دادن به این داده‌ها و یافتن اطلاعات مفید مشتریان استفاده کرد. این موضوع می‌تواند برای ایجاد پروفایل‌های دقیق مشتریان و ارائه تجربه‌ای سفارشی به کار گرفته شود. هوش مصنوعی در داده‌های تراکنش مالی و اطلاعات مربوط هر نوع فرایند مالی را تسریع می‌بخشد. افزون بر این از داده‌ها می‌توان برای ارائه سطح نوینی از آسودگی به مشتریان و تجربه‌ای جدید برای فروشندگان شخص ثالث استفاده کرد.

افرادی که امتیاز اعتباری زیادی ندارند واجد شرایط دریافت وام و سرویس‌های دیگر در بانک‌های سنتی نیستند. هدف اصلی امتیازدهی اعتباری فیلتر کردن این نوع مشتریان است، اما این اقدام منجر به حذف مشتریانی می‌شود که هیچ تاریخچه اعتباری‌ای ندارند؛ اما تاریخچه اعتباری یا امتیازهای مربوطه بر اساس روش‌هایی بدوی محاسبه می‌شوند.

برخی استارت‌آپ‌های فین‌تک در حال برطرف کردن نظام امتیاز اعتباری هستند و به دنبال راه‌های بیشتر برای ایجاد هویت افراد از طریق تحلیل داده‌های شبکه‌های اجتماعی و عوامل رفتاری‌اند.

مدیریت ثروت یکی دیگر از مؤلفه‌های کلیدی است که می‌توان آن را فرزند پیوند بزرگ داده و خدمات مالی دانست. الگوریتم‌های تحلیلی که برای اندازه‌گیری اندیشه‌های بازار و سرمایه‌گذاران ترکیب‌شده‌اند برای فهم بازار حیاتی به نظر می‌رسند. در یک پلتفرم تجاری که کارگزاران آن چنین اطلاعاتی در اختیاردارند سرعت موفقیت و کسب سود بیشتر تضمین می‌شود.

 

یادگیری ماشین و هوش مصنوعی

یادگیری ماشین نوعی هوش مصنوعی است که الگوریتم‌هایش رفتار را بر اساس داده‌های ارائه‌شده پیش‌بینی می‌کند و باتجربه چیز یاد می‌گیرد. این فناوری کاربردهای زیادی در فین‌تک دارد و بسیاری از اسامی مطرح در فضای تسهیلاتی مانند باشگاه کلاب‌اند کبیج (Club and Kabbage) از یادگیری ماشین برای پیش‌بینی وام‌های بد و ایجاد مدل ریسک‌های اعتباری استفاده می‌کنند.

یادگیری ماشین همچنین به شرکت‌ها در امر تصمیم‌گیری برای پردازش سریع و مؤثر تصمیم‌های مالی کمک کرده است. کشف اطلاعات بلادرنگ کاربرد دیگری از یادگیری ماشین است که شامل استخراج اطلاعات از محتوای وب ازجمله شبکه‌های اجتماعی، مقالات، نشریات و اسناد می‌شود. هدف از آن حل مشکلات بنیادی فراوانی و قطعه‌بندی اطلاعات است که از پردازش زبان طبیعی استفاده می‌کند.

تشخیص رفتارهای متقلبانه موضوع دیگری است که یادگیری ماشین در آن عملکرد مطلوبی دارد. الگوریتم‌هایی که تاریخچه تراکنش داده را رصد می‌کنند قادرند مدلی برای تشخیص الگوهای جعلی بسازند. از الگوریتم‌های یادگیری ماشین برای ارائه رابط‌های کاربری بصری و قدرتمند نیز استفاده می‌شود.

خدمات سرمایه‌گذاری خودکار یا مشاوران روباتیک پیشنهادهای مالی ارائه و پروفایل‌های آنلاین را بدون نفوذ انسان رصد می‌کنند.

کاربران در سطح ماجرا احساس می‌کنند در حال برقراری تعامل با یک انسان واقعی‌اند، اما در اصل الگوریتم‌ها در راستای ایجاد بستری داده‌ای برای کاربران با توجه به پاسخ به مجموعه‌ای از سؤالات طراحی می‌شوند. بترمنت (Betterment) و ولث‌فرانت (WealthFront) درزمینهٔ خدمات مشاوره روباتیک پیشرو هستند.

 

اینترنت اشیا و گجت‌های پوشیدنی

اینترنت اشیا ظرفیت تزریق حیات به جهان فیزیکی و هوشمند سازی آن را دارد. جهان دستگاه‌های متصل فرصتی کم‌نظیر برای شرکت‌های فین‌تک در بخش بیمه فراهم می‌کند.

بیمه‌گذاران خودرو به‌ویژه باعرضه بیمه‌های مبتنی بر مصرف به‌منظور تطابق رفتارهای رانندگی با حق بیمه در این زمینه فعالیت دارند. خودروها با استفاده از تله‌ماتریس‌های امروز قادرند رفتار راننده و داده‌های رانندگی را مستقیماً برای ارزیابی ریسک و محاسبه حق بیمه ارسال کنند. رانندگی امن‌تر با کاهش حق بیمه از این ماجرا سود می‌برد.

خانه‌های هوشمند وجه دیگر ماجرا هستند. مالکان خانه‌ها داده‌های مدیریت خانگی را با بیمه‌گذارانشان به اشتراک می‌گذارند و به آن‌ها طرح‌هایی را مبتنی بر رفتارشان پیشنهاد می‌کنند.

بیمه‌گذاران همچنین با نگاه به درها سرقت را کاهش می‌دهند و با خاموش کردن وسایل الکتریکی، اجاق‌ها و کوره‌ها ریسک آتش‌سوزی را پایین می‌آورند. خانه‌های هوشمند همچنین به شرکت‌های فین‌تک درزمینهٔ مدیریت امور مالی خانگی و پیشنهادهای سرمایه‌گذاری بر اساس پس‌انداز کمک می‌کنند.

گجت‌های پوشیدنی مدیریت پول ماهانه کاربران را بر عهده می‌گیرند. این ابزارها در شرایط کنونی در حال بازتعریف روش‌های پرداخت و حذف نیاز به حمل کارت‌های اعتباری یا پول نقد هستند. در حال حاضر کاربران پرداخت از طریق کیف‌های دیجیتالی- که روی ساعت‌های هوشمند بارگذاری می‌شوند را شروع کرده‌اند.

 

واقعیت افزوده و مجازی

واقعیت افزوده و واقعیت مجازی به کاربران امکان داده‌اند به فضاهای دیجیتالی و شبیه به جهان واقعی ورود پیدا کنند. AR و VR در خدمات فین‌تک بستری نامنتظره فراهم می‌کنند. لیکن این تجربه جدید می‌تواند درک ما از خدمات مالی را یک مرحله بالاتر ببرد.

تجسم داده‌ها در عرصه تحلیل بزرگ داده‌ها شناسایی مفاهیم و الگوهای پیچیده در یک فرمت بصری را فراهم کرده‌اند. واقعیت مجازی می‌تواند طراحی نوینی از داشبوردها و نمودارها ارائه کند و نمایی زنده بسازد تا از آن طریق کاربران بتوانند الگوها و روندهای مختلف را بهتر بشناسند.

استارت‌آپ‌های زیادی وارد حوزه پرداخت‌های VR شده‌اند؛ فضایی که کاربران در آن می‌توانند خریدهایشان را در هر زمینه و در یک محیط نزدیک به جهان واقع انجام دهند. ازجمله اینکه سیلزفورس با ایجاد یک محیط سه‌بعدی توانسته بستری برای تحلیل داده فراهم کند.

سیتی (Citi) شرکت دیگری است که مفهوم معاملات واقعیت مجازی را با ابزار هولولنز مایکروسافت در یک فضای سه‌بعدی و مملو از اطلاعات به حقیقت نزدیک کرده است. شرکت فیدلیتی (Fidelity) هم پلتفرمی نوآورانه دارد که معاملات سهام را به یک شهر سه‌بعدی تبدیل کرده است.

 

آیا برای پول جدید آمادگی دارید؟

فناوری مالی بستری پیچیده است که در آن تحلیل داده و حذف مزاحمت‌ها کاری سخت قلمداد می‌شود. تعداد استارت‌آپ‌های فین‌تک بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ دو برابر شده و سرمایه‌گذاری جهانی در این فناوری تا سال ۲۰۲۰ به ۴۶ میلیارد دلار می‌رسد.

فناوری‌های تازه همچنین با سرعتی قابل‌توجه رشد می‌کنند و در اجتناب از خطرات مالی آینده نقشی مهم ایفا خواهند کرد. اکنون زمان آن رسیده که راهی برای فناوری‌های نوین در امور مالی‌تان بیابید.

منبع: ماهنامه پیوست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.