راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

یک یونیکورن واقعی / ای‌بی در سال ۲۰۰۲ پی‌پال را با ۱.۵ میلیارد دلار خرید

ماهنامه عصر تراکنش / iZettle بدون هیاهو به یک یونیکورن واقعی تبدیل شد. پی‌پال «اسکوئر اروپا» را جیرینگی ۲.۲ میلیارد دلار خرید و این آغاز مسیری روشن برای پی‌پال و iZettle است. به نظر می‌رسد پی‌پال می‌خواهد با خرید iZettle جلوی جاه‌طلبی‌های اسکوئر در خارج از مرزهای آمریکا را بگیرد.

این بزرگ‌ترین خرید پی‌پال تا امروز بوده است. پی‌پال که ۲۰ سال پیش اولین استارت‌آپ دنیای فین‌تک بود، توسط کسانی خلق شد که بعدها نشریه فوربس به آنها عنوان «پی‌پال مافیا» را داد. تا مدت‌ها به شوخی می‌گفتند شما در سیلیکون‌ولی به‌جایی نمی‌رسید، مگر اینکه با پی‌پال مافیا در ارتباط باشید. کسانی مانند پیتر تیل که امروز جزء مهم‌ترین مشاوران فناوری کاخ سفید است و ایلان ماسک افسانه‌ای در این حلقه قرار داشتند. آنها بعد از اینکه پی‌پال را بزرگ کردند، آن را به شرکت ای‌بی فروختند.

نکته جالب اینجاست که ای‌بی آن زمان خودش سرویسی را برای پرداخت راه‌اندازی کرده بود و آن محصول در رقابت شدید با پی‌پال بود. منتها مدیران ای‌بی خیلی زود فهمیدند که توان رقابت با پی‌پال را ندارند و بهترین کار دنیا را انجام دادند؛ کل پی‌پال را از بنیان‌گذاران آن خریدند. پی‌پال مافیا حالا پولدار شده بودند و تجربه یک خروج موفق را داشتند.

هر کدام از آنها با پولی که به دست آورده بودند، شروع کردند استارت‌آپ‌های خودشان را راه انداختند. شاید باور نکنید، منتها مهم‌ترین استارت‌آپ‌های سیلیکون‌ولی که امروز دیگر به کسب‌وکارهای واقعی تبدیل شده‌اند، توسط این حلقه درست شد و اکنون در حال ‌توسعه است؛ نام‌هایی مانند تسلا، یوتیوب، فیس‌بوک، لینکداین و… . شاید باورکردنی نباشد، منتها ای‌بی در سال ۲۰۰۲ پی‌پال را با ۱.۵ میلیارد دلار خرید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.