راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آمارهایی از فعالیت بانک‌های ایرانی در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی

امکان ندارد یک نوبت آگهی در تلویزیون پخش شود و در آن اثری از بانک‌ها دیده نشود. بانک‌های ما همیشه حضور پررنگی در جعبه جادو داشتند و امروز که چوب جادوی این جعبه دیگر اثر سال‌های قبل را ندارد و جایش را به یوتیوب و آپارات و شبکه‌های اجتماعی داده است بانک‌ها هم بدشان نمی‌آید در این رسانه‌های جادویی حضور داشته باشند.

با این حال در کشورمان هنوز نمونه موفقی از حضور این موسسه‌های مالی بزرگ در رسانه‌های جدید نداریم. عجیب است نه؟ با این همه پولی که خرج می‌شود چطور بانک‌های ما درمجموع نه وب‌سایت درست و درمانی دارند و نه صفحات پرطرفدار؟ اصلا آیا از بانک‌ها چنین انتظاری می‌رود؟ یا بانک‌ها آن موسسه‌هایی هستند که همیشه به‌صورت یکطرفه محتوایشان را به زور به خورد مخاطبان تلویزیون می‌دادند و امروز که تعامل دوطرفه شده دیده نمی‌شوند؟ در این گزارش ما وضعیت حضور بانک‌ها در رسانه‌های اجتماعی را بررسی می‌کنیم و در گزارش پنل این موضوع را ریشه‌ای‌تر بررسی خواهیم کرد.

ببینید: لباس زشت پادشاه / چرا بانک‌های ایرانی در استفاده از شبکه‌های مجازی ضعف دارند؟

 

جدول الکسا

آن دسته از افرادی که با وبسایت الکسا آشنایی ندارند کافی است بدانند که این وبسایت، تمام سایت‌های جهان را به تفکیک کشورها و بر اساس بازدید، رتبه‌بندی می‌کند. در جدول شماره ۱ نگاهی می‌اندازیم به رتبه تمام بانک‌های ایران در وبسایت الکسا.

جدول ۱: رتبه الکسای بانک‌های ایران
جدول ۱: رتبه الکسای بانک‌های ایران

بهترین رتبه وب‌سایت بانک‌های ایرانی در لیست الکسا متعلق به بانک ملت است که جایگاه ۱۵ را در فهرست الکسا وب‌سایت‌های ایرانی به خود اختصاص داده است. وبسایت بانک ملت در این لیست از بسیاری از وبسایت‌های گردشگری، ورزشی و شبکه‌های اجتماعی که مخاطبان پرشمار و میلیونی دارند، بالاتر است. چند سالی است که بانک ملت از ترکیب رنگی طوسی و قرمز استفاده می‌کند و با به‌کارگرفتن طراحان و گرافیست‌های مطرح، توانسته به خوبی در ذهن مردم بماند.

رتبه دوم وبسایت بانک‌های ایرانی در جدول الکسا مربوط به بانک ملی است بانکی که بیشترین مشتری، بیشترین تعداد شعبه و بالاترین تعداد خودپرداز در ایران را نسبت به سایر بانک‌ها دارد. وبسایت این بانک هم به شدت فعال است و تقریباً هر روز در این سایت تولید محتوا انجام می‌شود. لوگوی بانک ملی فروردین 93 تغییر کرد و دیگر خبری از رنگ آبی در آن نیست.

وب‌سایت بانک پاسارگاد سومین سایت پربازدید در میان بانک‌های کشور است. پاسارگاد با رنگ زرد لوگو و کارت‌های سیاه‌رنگ شناخته می‌شود و یک بانک خصوصی است که طرفداران پرشماری دارد.

 

تلگرام شهر ممنوعه

در یکی دو سال اخیر تلگرام موفق شد به پیام‌رسانی تبدیل شود که بیش از 45 میلیون ایرانی در آن اکانت دارند. با وجود فیلترینگ این پیام‌رسان روسی، تلگرام نسبت به تمام رقبای داخلی و خارجی خود همچنان در ایران پرمخاطب‌ترین است. پس از فیلترشدن تلگرام، بانک‌های دولتی از ادامه فعالیت در این شبکه منع شدند و از آن کوچ کردند. مقصد این کوچ ظاهراً پیام‌رسان سروش بود اما با توجه به عدم استقبال مردم و مخاطبان بانک‌ها از این پیام‌رسان، در عمل بانک‌ها نتوانستند جایی را پیدا کنند که مانند تلگرام بتوانند مخاطبان پرشماری را جذب خود کنند.

قبل از فیلترشدن تلگرام، اکثر بانک‌های کشور در این نرم‌افزار کانال داشتند و از آن طریق اطلاع‌رسانی می‌کردند. بعد از فیلترینگ و دستور به ارگان‌های دولتی، این سایت‌ها از تلگرام کوچ کردند و هیچ کدام در هیچ پیام‌رسانی به تعداد مخاطبان خود در تلگرام نرسیدند.

با توجه به اینکه بانک‌های دولتی در تلگرام فعالیت خود را متوقف کرده‌اند، در حال حاضر مقایسه عملکرد بانک‌ها در این شبکه اجتماعی عادلانه نمی‌رسد.

جدول شماره ۲: تعداد اعضای کانال تلگرامی بانک‌ها
جدول شماره ۲: تعداد اعضای کانال تلگرامی بانک‌ها

اعدادی که در جدول شماره ۲ دیده می‌شود، با زمان قبل از فیلترینگ تلگرام تفاوت محسوسی دارد و کانال‌های تلگرامی بسیاری از بانک‌ها ریزش زیادی داشته است.

بانک شهر در تلگرام بهترین عملکرد در بین بانک‌ها را داشته و پرمخاطب‌ترین بانک ایرانی از این حیث است. تیم تولید محتوا و گرافیک بانک شهر به صورت پیوسته در فضای مجازی محتوا تولید و منتشر می‌کنند. این بانک را با باجه‌های شهرنت، کیوسک‌های متفاوت و استفاده از رنگ قرمز در تمامی شعب می‌شناسیم.

بانک ملت رتبه دوم پرمخاطب‌ترین بانک‌های ایرانی در تلگرام را به خود اختصاص داده است. در این سال‌ها بانک ملت همواره حضور پررنگی در بیلبوردهای مهم شهری داشته است و راجع‌به موضوعی، اشاره کوچکی کرده و بخش زیادی از فضای بنر را سفید گذاشته است. این اقدام تا حد کافی افراد را کنجکاو کرده و آنها را به وبسایت، کانال تلگرام و یا صفحه اینستاگرام بانک ملت کشانده و این بانک در سایت خودش موضوع را ادامه داده است. بانک ملت در این سال‌ها به ایجاد کمپین‌ها و درگیر کردن افراد توجه داشته است.

 

اینستاگرام پرطرفدار

در حال حاضر اینستاگرام شاید تنها شبکه اجتماعی محسوب شود که بیشتر بانک‌های ایرانی در آن صفحه دارند و به نسبت سایر پرمخاطب نیز هستند. در جدول زیر بانک‌های ایرانی را بر اساس تعداد افراد دنبال‌کننده در اینستاگرام رتبه‌بندی کرده‌ایم.

جدول ۳: تعداد دنبال‌کننده‌های بانک‌ها در اینستاگرام
جدول ۳: تعداد دنبال‌کننده‌های بانک‌ها در اینستاگرام

در جدول شماره ۳ بانک شهر با اختلاف در رتبه اول قرار گرفته است. این بانک در اینستاگرام کمپین‌های مختلفی را تشکیل می‌دهد و با راه‌اندازی هشتگ‌های متنوع و درگیر کردن مخاطبان خود و اختصاص دادن جوایز به آنها، یک بانک ایرانی موفق در اینستاگرام محسوب می‌شود.

تعداد دنبال‌کنندگان صفحات بانک‌ها در اینستاگرام و تعداد افرادی که عکس‌ها و مطالب را می‌بینند و می‌پسندند، دو مقوله جدا هستند. 6 مطلب آخر اینستاگرام بانک‌های ایرانی در اینستاگرام را بررسی کردیم. در هر صفحه از میان 6 مطلب آخر، از سه مطلبی که بیش از همه پسندیده شدند، میانگین گرفتیم و این عدد را برای این 10 بانک مقایسه کردیم. در ادامه نگاهی می‌اندازیم به میانگین تعداد لایک سه مطلب آخر بانک‌های ایرانی در اینستاگرام.

جدول ۴: میانگین لایک مطالب صفحات بانک‌ها در صفحات اینستاگرام
جدول ۴: میانگین لایک مطالب صفحات بانک‌ها در صفحات اینستاگرام

نکته قابل توجه در جدول شماره ۳ این است که تعداد دنبال‌کنندگان بانک ملی در اینستاگرام کمتر از نصف تعداد افراد دنبال‌کننده صفحه بانک شهر است اما با این وجود، مطالب صفحه اینستاگرام بانک ملی بیشتر دیده می‌شود و میانگین لایک این بانک در میان همه بانک‌ها در رتبه اول قرار دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.