راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رابین‌هودهای دنیای سرمایه‌گذاری / نگاهی به استارت‌آپ رابین‌هود در حوزه ولث‌تک

ماهنامه عصر تراکنش / به چهره‌هایشان خوب دقت کنید؛ شبیه مدیران و صاحبان کسب‌وکارهای موفق نیستند! درست است؟ در بهترین حالت دو جوانی به نظر می‌رسند که دوران نوجوانی را پشت سر گذاشته و احتمالا وقت‌شان را در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام صرف می‌کنند. احتمالا رویاهایی دارند، ولی مهم است حواس‌مان باشد که خوب تربیت شوند! نه؟ این‌طور نیست؟ این دو چهره کمتر شبیه آن تصویری هستند که ما از فرد موفق در ذهن‌مان داریم.

ولادیمیر تنف و بایجو بات؛ هم‌بنیان‌گذاران استارت‌آپ یونیکورن دنیای فین‌تک یعنی رابین‌هود هستند. برخی کسب‌وکارها در ایران که نه کسب‌وکار فناورانه (فناوری از نوع فناوری‌های لبه) محسوب می‌شوند، نه حتی هیچ‌کدام از شاخص‌های استارت‌آپ را دارند، ادعا می‌کنند که در ایران یونیکورن شده‌اند. کسب‌وکارهای نوپایی که غوره‌نخورده مویز شده‌اند!

از آن طرف استارت‌آپ‌های فین‌تک در جهان بیشتر از اینکه در پله پرداخت مانده باشند، مسیرهای متفاوت را آغاز کرده‌اند. رابین‌هود را می‌شود در دسته «ولث‌تک» قرار داد؛ کسب‌وکارهایی که قرار است به سرمایه‌گذاری هوشمند افراد در بازارهای سهام کمک کنند. آنها با سرمایه‌هایی که برای کسب‌وکار رابین‌هود جذب کردند، حالا یک تک‌شاخ محسوب می‌شوند.

بد نیست بدانید که استفاده از رابین‌هود نه‌تنها هزینه‌ای ندارد؛ بلکه مبالغ پرداختی را که به‌عنوان کمیسیون از هر شرکت یا کمپانی در بورس دریافت می‌شود، از طریق حذف واسطه‌ها در معاملات بورس، به صفر رسانده است. رابین‌هود زاییده افکار ولادیمیر تنف و بیجو بات، دو جوان علاقه‎مند به ریاضی و فیزیک است.

این دو کارآفرین در سال 2009 به نیویورک مهاجرت کردند تا تحقیقات خود را روی تجارت بانکی شروع کنند. به‌دنبال این تحقیقات، نرم‌افزارهایی هم برای بانک‌ها طراحی کردند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.