راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ولث تک در باتلاق گیر افتاده است / ساده‌سازی و شفافیت، کمکی به حل مشکل نمی‌کنند

فین‌تک در طول چند سال گذشته، شاهد رشدی چشم‌گیر و استقبال عمومی بوده است. محصولات و راهکارهای نو، عادات مالی افراد را دگرگون کرده‌اند؛ در سال 2015، تنها 15 درصد از مصرف‌کنندگان، از محصولات فین‌تکی استفاده می‌کردند، ولی در سال 2017، این مقدار دو برابر شد و به 33 درصد رسید. تعدادی از موفق‌ترین محصولات فین‌تکی (ونمو، ان 26 و لیموناد)، مهم‌ترین مانع موجود بر سر راه تعامل مردم با پول را پیچیدگی درک مفهوم پول و نحوه‌ی کار با ابزارهای مالی می‌دانند. فین‌تک، راهکارهای مالی ساده و بصری را عرضه کرده‌ و با همین روش، مردم را از سردرگمی، بی‌اطلاعی و حس نداشتن کنترل بر روی پول، نجات داده است.

ولث تک از ترکیب کلمه‌های Wealth و Tech می‌آید که به معنی تکنولوژی‌ و ثروت است. ولث‌تک مرتبط با بحث‌های سرمایه‌گذاری در بورس می‌باشد.

در دنیای محصولات متنوع و پیچیده، نیاز به‌سادگی و سهولت، یک نیاز مسلم به شمار می‌آید و ولث‌تک نیز همین رویکرد را اتخاذ کرده است. بسیاری از استارت‌آپ‌ها، به شکل فعالانه‌ای در تلاش‌اند تا محصولات سرمایه‌گذاری را ساده‌سازی کنند و عمده‌ی تلاش خود را بر کاهش موانع اولیه و آسان‌سازی تعامل با مشتری متمرکز کرده‌اند. اپلیکیش‌هایی مانند ایکورنز (Acorns)، امکان انجام سرمایه‌گذاری‌های کوچک را برای کاربران فراهم می‌کنند («همه می‌توانند ثروت‌شان را افزایش دهند»). مشاوران مدیریت ثروت، مانند بترنمنت (Betterment) و ولث‌فرانت (Wealthfront)، خدمات مدیریت سبد محصول را به شکل خودکار و شخصی‌سازی‌شده، برای کاربران‌شان ارائه می‌کنند و این کار را از طریق پرسیدن سؤالاتی واضح و قابل‌فهم، انجام می‌دهند.

علی‌رغم ساده‌سازی راهکارها، باز هم تنها تعداد معدودی از کاربران فین‌تکی، از محصولات ولث‌تک استفاده می‌کنند. آمار استفاده از محصولات ولث‌‌تک، حتی از بیمه‌ی دیجیتال نیز کمتر است و روند سرمایه‌گذاری در این حوزه نیز روندی کاهشی دارد. نظرسنجی اخیر گالوپ (Gallup)، حاکی از این است که:

در بین سال‌های 2007 تا 2017، درصد بزرگ‌سالان اهل ایالات‌متحده، که در بازار بورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند، از 62 درصد به 54 درصد رسیده است و نسل جوان، تمایل خیلی کمی به انجام این امر نشان داده‌اند.

روشن است که ولث‌تک، پیشرفتی نداشته است، ولی چرا؟

در دنیای امور مالی، ولث‌تک با مجموعه‌ای از ملاحظات مربوط به خودش شناخته می‌شود و این در حالی است که بقیه‌ی انواع فین‌تک، این‌گونه نیستند. در طراحی یک محصول ولث‌تک موفق، باید به مجموعه‌ای منحصربه‌فرد از نگرش‌ها، رفتارها و روابط توجه کرد. در ادامه‌ی مطلب، به تعدادی از ملاحظاتی که باید در نظر گرفته شوند، اشاره می‌شود:

نوع نگرش ما به پول، چه تأثیری بر احساس ما می‌گذارد؟

در میان انسان‌ها، احساسات عمیقی نسبت به سرمایه‌گذاری وجود دارد. نظریه‌ی تصمیم‌گیری در روانشناسی شناختی، نشانگر وجود احساس نارضایتی مکرر، ناشی از، از دست دادن پول، در مصرف‌کنندگان است.

اغلب مردم، به‌اندازه‌ای که از ضرر و زیان 10 دلاری ناراحت می‌شوند، از سود 10 دلاری خوشحال نمی‌شوند.

از دست دادن اموال شخصی، برای مردم هراس‌آور است و این حس، بسیار قوی‌تر از لذت به دست آوردن پول است. وجود این طرز تفکر، اصلی‌ترین عامل بازدارنده در انجام سرمایه‌گذاری به‌حساب می‌آید. در چنین شرایطی، ولث تک چگونه می‌تواند احساس فقدان ناشی از انجام سرمایه‌گذاری اولیه را در مصرف‌کننده کاهش دهد؟

در کنار ترس از دست دادن اموال، هراس دیگری نیز وجود دارد و آن، ترس از میزان سودآوری سرمایه است. این نوع از ترس، در میان نسل هزاره، که در مقایسه با پیشینیان خود، درآمد و پس‌انداز کمتری دارند، بیشتر به چشم می‌خورد. چنین مصرف‌کننده‌ای، در همان ابتدای انجام سرمایه‌گذاری، مایل است از میزان سودآوری آن اطلاع پیدا کند. ولث تک چگونه می‌تواند میزان سودآوری یک سرمایه‌گذاری کوچک را در همان مرحله‌ی اولیه، تعیین کند؟

نحوه‌ی برخورد ما با امور مالی چگونه است؟

سرمایه‌گذاری، با مجموعه‌ای از محدودیت‌های منحصربه‌فردی شناخته می‌شود که لزوماً در سایر محصولات مالی وجود ندارند.

واضح‌ترین نمونه‌ی این محدودیت‌ها، عدم توانایی در پیش‌بینی وقایع آینده و عدم اطمینان از آن است.

اکثر فعالیت‌هایی که ما در طول روز با پول انجام می‌دهیم، مربوط به اتفاقات و شرایط واضح و شفاف روزانه هستند؛ پرداخت هزینه‌ی یک محصول یا خدمات، قرض دادن با یک هدف معین و پرداخت وام خانه، مثال‌هایی از این فعالیت‌ها هستند، ولی سرمایه‌گذاری، چنین را شرایطی ندارد.

تفاوت دیگری که سرمایه‌گذاری با سایر حوزه‌های مالی دارد، به نحوه‌ی تصمیم‌گیری و اولویت‌بندی افراد برمی‌گردد. در حالت کلی، تصمیم‌گیری زمانی آسان می‌شود که دید آشکاری از نتیجه و شرایط پایانی آن وجود داشته باشد. تصمیم‌گیری مالی نیز از این قاعده مستثنی نیست. همین امر، کار تصمیم‌گیری برای انجام یک سرمایه‌گذاری موفق و یا خرید سهام را بسیار دشوار می‌کند. ولث‌تک چگونه می‌تواند مصرف‌کنندگانش را در انجام تصمیم‌گیری‌های آگاهانه، یاری کند؟

تعاملات شخصی، چه تأثیری بر اقدامات ما می‌گذارند؟

یکی دیگر از عناصر دخیل در سرمایه‌گذاری، اکوسیستم حاکم بر روابط این حوزه است.  خدماتی مانند پرداخت موبایلی و مدیریت حساب‌ جاری، نیاز به تصمیم‌گیری‌هایی سرراست و فردی دارد؛ ولی در سرمایه‌گذاری، تعداد عوامل تأثیرگذار زیاد است. روابط چندگانه باید مورد رسیدگی قرار بگیرند و پاسخ سؤالاتی از این قبیل باید مشخص شود:

شریک زندگی سرمایه‌گذار، چه تأثیری بر تصمیم نهایی وی خواهد داشت؟ آیا در انتخاب نوع سرمایه‌گذاری، نظر والدین نیز اهمیت دارد؟ نظر مشاور مالی یا مدیر ثروت چطور؟ رابطه‌ی سرمایه‌گذار با مشاور، تا چه حدی صمیمی است؟ نوع برخورد و مشاوره در این دست از روابط، به چه شکلی است؟

اگر استارت‌آپ‌های ولث‌تک قصد دارند، محصولی را ارائه کنند که ارزش بالایی در بازار داشته باشد، باید این قبیل از چالش‌ها را مورد بررسی قرار دهند و بسترهای مدیریت ثروت را بر پایه‌ی آن‌ها، بازسازی و بازتولید کنند.

تنها راه درک جزئیات و طراحی راهکار کارآمد، بیرون آمدن از داخل صنعت و غوطه‌ور شدن در دنیای مصرف‌کنندگان است.

روشن است که گفتن همه‌ی این‌ها ساده‌تر از انجام دادن‌شان است ولی با به‌کارگیری ابزارها، مهارت‌ها و رویکردهای مخصوص همه‌چیز امکان‌پذیر است.

منبع: Medium

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.