راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نوآوری‌های جدید گوگل در هند / همکاری گوگل با بانک‌ها برای اعطای وام آنلاین به کاربران

شرکت گوگل زیرمجموعه‌ای از شرکت فناوری هلدینگ آلفابت (Alphabet Inc) است که با هدف تخصیص وام‌های آنلاین به کاربران، با چهار بانک هندی مشارکت می‌کند. دلیل این اقدام، رقابت روبه‌رشدی است که هند برای رسیدن به بازار دیجیتال یک تریلیون دلاری در پیش گرفته است.

نوآوری‌های گوگل در هند موضوعی است که اخیرا بخش اعظمی از اخبار فین‌تک را به خود اختصاص داده است و عمدتا از علاقه مدیرعامل هندی این شرکت به زادگاهش نشات می‌گیرد.

غول بزرگ جست‌وجوی آمریکایی، طی بیانیه‌ای از همکاری با بانک‌های اچ‌دی‌اف‌سی بانک (HDFC Bank Ltd)، آی‌سی‌آی‌سی‌آی بانک (ICICI Bank Ltd)، کوتاک ماهیندرا بانک (Kotak Mahindra Bank Ltd) و فدرال بانک (Federal Bank Ltd)، به منظور اعطای وام‌های فوری و از پیش تصویب شده، از طریق گوگل‌پی (Google Pay) خبر داده است.

غول‌های اینترنتی جهان، از واتس‌آپ شرکت فیسبوک گرفته تا آنت فایننشیال، شرکت تابعه جک ما (Jack Ma)، در حال پیوستن به رقابت ارائه خدمات مالی در عرصه پرداخت موبایلی هستند که در حال حاضر، بیشترین نرخ رشد را در میان تمام حوزه‌های مالی جهان به خود اختصاص داده است.

وام‌دهی آنلاین، پا از مرزهای کنونی خدمات مالی و بانکداری نیز فراتر می‌گذارد و کاربران می‌توانند حتی بدون داشتن امتیاز اعتباری، به وام‌های پایین با حداقل فرایندهای اداری و کاغذبازی‌های متداول دسترسی داشته باشند، چراکه شرکت‌های فین‌تک با استفاده از داده‌ها و الگوریتم‌هایی خطرات را ردیابی می‌کنند.

این شرکت کالیفرنیایی که در ماونتین ویو (Mountain View) استقرار دارد، پلتفرم مبتنی بر رابط پرداخت یکپارچه (Unified Payments Interface) خود را با عنوان تز (Tez) بازسازی برند کرده و در ماه سپتامبر، تحت عنوان گوگل‌پی روانه بازار کرده است. این پلتفرم، اولین پلتفرم پرداخت دیجیتال گوگل در کشور هند است که به کاربران اجازه می‌دهد تا تراکنش‌های آنلاین، وام‌دهی و پرداخت‌های خود به فروشگاه‌های خرده‌فروشی را از طریق برنامه‌های تلفن همراه انجام دهند. در حال حاضر، کاربران قادرند با بهره‌مندی از این برنامه، وام‌های سفارشی خود را دریافت کرده و به صورت مستقیم نسبت به سپرده‌گذاری در حساب بانکی خود اقدام کنند. طبق اظهارات شرکت، نوآوری‌های گوگل در هند قرار است به سایر بازارها نیز توسعه یابد.

سزار سنگوپتا (Caesar Sengupta)، نایب رئیس حوزه پرداخت و ابتکارات طرح نکست بیلیون یوزرز گوگل (Google’s Next Billion Users)، در رویدادی که با عنوان گوگل برای هند (Google for India) در آگوست سال جاری در دهلی نو برگذار شد اذعان کرد:

«ما آموخته‌ایم که وقتی برای هند چیزی می‌سازیم، آن را برای تمام جهان ساخته‌ایم.»

طبق گفته گوگل، بالغ بر 55 میلیون کاربر، در بیش از 300،000 شهر و روستا، برنامه پرداخت گوگل را با اهداف پرداخت بلیط اتوبوس، تقسیم و پرداخت صورتحساب‌های غذایی با دوستان یا پرداخت هزینه تعمیرات و غیره، دانلود و استفاده می‌کنند که سالیانه، تراکنشی معادل 30 میلیارد دلار را در بر می‌گیرد. بر اساس گزارشی که توسط کردیت سویس گروپ ای‌جی (Credit Suisse Group AG) منتشر شده است، انتظار می‌رود بازار پرداخت دیجیتال هند، که تاکنون توانسته ارزشی بالغ بر 200 میلیارد دلار را تجربه کند، در سال 2023 مرز 1 تریلیون دلاری را نیز رد کند.

غول جست‌وجوی جهان، هم‌چنین از نوآوری‌های جدیدی خبر می‌دهد که طرح وای‌فای عمومی گوگل استیشن (Google Station) یکی از آن‌ها است. برنامه‌ای که با شعار «اینترنت وای‌فای پرسرعت برای همه»، در 12،000 شهر و روستای ایالت جنوبی آندرا پارادش (Andhra Pradesh) راه‌اندازی شده است. بدیهی است که هند، فرصتی مناسب برای گوگل است. پروجکت ناولخا (Project Navlekha)، از دیگر نوآوری‌های گوگل در هند است که با هدف انتشار محتوای زبان هندی در این کشور راه‌اندازی شده است. گوگل گو (Google Go) نیز ویژگی جدیدی است که به کاربران اجازه می‌دهد تا به وب‌سایت‌های دارای زبان انگلیسی و پنج زبان هندی گوش دهند.

منبع: Bloomberg

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.