راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مزایا و معایب خودپردازهای شخصی چیست؟

خودپردازهای شخصی، چگونگی دریافت و سودهای ناشی از آن، حدود دو سال است که مطرح می‌شود. برای اینکه به این سوالات و مسائل مشابه پاسخ دهیم، سلسله گزارش‌هایی را پیرامون این موضوع تهیه کردیم. گزارش قبلی درباره خودپردازهای شخصی و چگونگی دریافت آن بود. همچنین به این موضوع پرداختیم که خودپردازهای شخصی از چه سالی ارائه شدند، نحوه دریافت و ارتباط آن با بانک چگونه است.

ببینید: خودپرداز شخصی چیست و نحوه دریافت آن چگونه است؟

در گزارش پیش رو می‌خواهیم این موضوع را بررسی کنیم که مزایا و معایب خودپردازهای شخصی چیست و برای افراد چه منافع و در عین حال چه ریسک‌هایی پی دارد. در این میان به نظر می‌رسد که خودپردازهای شخصی همان مزیتی را دارند که خودپردازهای غیرشخصی دارند، بنابراین در این گزارش به هر دو می‌پردازیم.

 

مزایای خودپرداز

  1. براساس گزارش بانک مرکزی یک خودپرداز موجب افزایش تجارت در موسساتی که در آن نصب شده می‌شود. مشتریان دارای کارت‌های ماشین‌های خودپرداز معمولا ۲۰ تا ۲۵ درصد بیش از مشتریان فاقد کارت، خرید می‌کنند. بدین ترتیب خودپردازها موجب رونق کسب‌وکار می‌شوند.
  2. اعتبار بخشی به مکان و محلی که دستگاه در آن نصب می‌شود. دستگاه خودپرداز یک وسیله الکترونیکی پیشرفته است که بدون تایید و زیرساخت‌های معتبر بانکی قادر به ارائه خدمات نیست. بر همین اساس هر جا که دستگاهی مشغول به کار است یعنی حداقل یک بانک و دو شرکت مهندسی معتبر در حال خدمت‌رسانی هستند. فروشگاه، شرکت و مغازه دارای دستگاه خودپرداز از وجه اجتماعی و اعتبار بالاتری نسبت به سایر رقبای خود برخوردار است. این مزیت یک ارزش پنهان برای کسب‌وکارها و همچنین فروشگاه‌های تازه تاسیس است. به شکلی که بسیاری از مجمتع‌های تجاری تازه تاسیس و فروشگاه‌های جدید در بدو کار اقدام به خرید دستگاه خودپرداز می‌کنند.
  3. استفاده از خودپردازها موجب ایجاد تجارت‌های جدید می‌شود؛ زیرا عموما مردم مایل به استفاده از مکان‌های دارای خودپرداز هستند که این به نوبه خود موجب ایجاد و گسترش زمینه‌های جدید تجارت می‌شود. مثلا با تبلیغاتی که در صفحه نمایش خودپرداز قرار داده می‌شوند توجه عمومی به کالاها و خدمات جدیدتر جلب می‌شود، بنابراین تجارت‌های جدید رونق می‌گیرد.
  4. استفاده از خودپردازها ریسک ناشی از چک‌های برگشتی را کاهش می‌دهد زیرا امکان پرداخت به سرعت برای خریدار در لحظه خرید وجود دارد.
  5. استفاده از خودپردازها دارنده آن را از حمل فیزیکی پول بی‌نیاز می‌کند. بنابراین امنیت سرمایه را از جهت سرقت آن به حداقل می‌رساند. این امر ضمن کاستن از حمل‌ونقل غیرضروری شهروندان، موجب کاهش ترافیک و آلودگی هوا نیز می‌شود، زیرا امکان اخذ پول از شعبات دیگر و بانک‌های دیگر را ممکن می‌سازد.
  6. افزایش اقبال عمومی به استفاده از خودپردازها امکان ایجاد صرفه‌جویی در هزینه‌های چاپ اسکناس را به‌دنبال خواهد داشت، زیرا استفاده از پول کاغذی را کاهش می‌دهد. 10 سال پیش شاید خدمات دستگاه‌های خودپرداز فقط محدود به پرداخت نقدینگی و نهایتا اعلام مانده حساب بود اما امروز یک دستگاه خودپرداز خدمات یک باجه بانک را به طور خودکار انجام می‌دهد. استفاده بیشتر مردم از خودپرداز و حذف اسکناس یعنی توسعه فرهنگ تجارت الکترونیک و فرهنگ تجارت الکترونیک یعنی امنیت، شفافیت، دقت، سهولت و سرعت بالاتر. به لطف دستگاه‌های خودپرداز تقریبا در اکثر بانک‌ها خبری از صف مشتری نیست مگر برای خدمات اداری بانکی.

 

مزایای خودپردازهای شخصی

  1. نخستین مزیتی که شاید بتوان درباره خودپردازهای شخصی گفت این است که با استفاده از آنها می‌توان کسب‌وکاری داشت. با توجه به تراکنش‌ها و سهمی که نصیب دارنده دستگاه می‌شود، می‌توان ماهیانه درآمدی از 3 تا 7 میلیون تومان به دست آورد. البته تهیه این دستگاه هزینه‌ای بین 35 تا 70 میلیون تومان دارد و باید مبلغی برای گردش مالی در دستگاه گذاشت که این مبلغ از 150 میلیون تومان تا 600 میلیون تومان متغیر است.
  2. سوددهی دستگاه خودپرداز شما آمارهای ارزشمندی به دنبال خود دارد. مثلا در هر ماه چه تعداد کارت شارژ خریده‌اند، چه مقدار پول نقد برداشت شده است و چه تعداد بابت کارت به کارت برای شما سودآوری کرده‌اند. این آمار رفتارهای مالی مردم و بعضا مشتریان محل نصب دستگاه را نشان می‌دهد، مثلا در جایی که مردم بیشتر کارت شارژ می‌خرند با جایی که بیشتر پول نقد دریافت می‌کنند می‌توان کسب‌وکارهای متفاوتی راه‌اندازی کرد.
  3. دستگاه خودپرداز نیاز به سرویس، اینترنت، خدمات پس از فروش و بروزرسانی‌های دوره‌ای دارد، بنابراین فعالیت یک دستگاه خودپرداز یعنی اشتغال‌زایی تخصصی برای بسیاری از جوانان و شرکت‌های فعال حوزه تجارت الکترونیک. یک دستگاه خودپرداز فعال تنها برای صاحب آن سودآوری ندارد، بلکه برای مجموعه‌ای سیستم‌ها و افراد ارزش خلق می‌کند و این یعنی توسعه اقتصادی. البته در این میان باید به این نکته اشاره کرد که تراکنش‌های خرد و کارهایی مانند خرید شارژ برای سیستم بانکی مشکل‌زاست و در ابعاد کلان هزینه‌هایی را به بانک‌ها و به همین نسبت به اقتصاد کشور وارد می‌کند.
  4. شاید بتوان دستگاه خودپرداز یکی از نمادهای به‌روز بودن است. بخشی قابل توجهی از جمعیت جوان کشورمان ایران با فناوری اطلاعات عجین شده‌اند. وقتی دستگاه خودپرداز دارید ناخواسته با مشتریان جوان و بروز جامعه ارتباط بیشتر و هدفمندتری برقرار خواهید کرد.
  5. نکته دیگر برای دریافت خودپردازهای شخصی این است که حتی اگر متقاضی، محلی جهت استقرار دستگاه ATM ندارد اما از سرمایه کافی برخوردار است می‌تواند با یک اجاره‌نامه جداگانه قسمتی از یک مغازه، فروشگاه و یا مکان شخص دیگری را جهت استقرار اجاره کند. در این صورت متقاضی بابت استفاده از فضای تجاری که در اختیار دارد ماهیانه اجاره بهائی را پرداخت می‌کند.

 

خطرات و ریسک‌های دستگاه خودپرداز شخصی

چندی پیش اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه تعدادی از سارقان دستگاه‌های خودپرداز را که در محیط فیزیکی نامناسبی قرار داشتند، به سرقت بردند. هرچند این سارقان خیلی زود پیدا شدند و اقدامات آنها نتیجه مطلوب را نداشت. بنابراین دستگاه‌های خودپرداز شخصی هم نیازمند تامین امنیت هستند.

برای این منظور شرکت‌هایی که ارائه‌دهنده خودپرداز هستند، همراه با فروش دستگاه، آن را بیمه می‌کنند. این بیمه شامل بیمه بدنه، بیمه پول داخل دستگاه، آسیب رسانی و سرقت آن است. حتی پولی که صاحب خودپرداز از بانک می‌آورد تا آن را در دستگاه جاگذاری کند هم بیمه می‌شود. برای امنیت بیشتر، دارنده دستگاه می‌تواند از دوربین مداربسته هم استفاده کند که برای این کار هم شرکت‌ها می‌توانند اقدام کنند.

53 دیدگاه
  1. محمد می‌گوید

    آیا چسب زدن اسکناس های کهنه کار درستی است و آیا اسکناس چسب خورده برای خودپرداز مشکل ایجاد میکند؟

    1. محمد می‌گوید

      اسکناس چسب خورده برای دستگاه ضرر دارد و و عمر مفید دستگاه را کم میکند

      1. ناشناس می‌گوید

        سلام چرا گرفتن سوئیچ از بانک زمان میبره

        1. بهرامي می‌گوید

          از شركتي كه دستگاه تهيه كرديد سويچ درخواست كنيد

      2. نیلوفر می‌گوید

        خیلی بد اخلاق است از صورتش میریزه بد اخلاق باشه

    2. حطات می‌گوید

      بله

  2. Abbas jafari می‌گوید

    خیلی مفید وسودمند بود
    موفق و پیروز باشید

  3. محمدرضا معتمدی می‌گوید

    با سلام. مطالبتون رو مطالعه کردم،ممنون از راهنمایی شما.ولی نمیدونم برای خرید یک دستگاه ATM باید به کجا مراجعه کنم.لطفا راهنمایی کنید

    1. فاطمه قوّتی می‌گوید

      از شرکت های فعال در حوزه خدمات پرداخت می توانید دنبال کنید. در سایت راه پرداخت و در بخش اکوسیستم راه های ارتباطی با آنها آورده شده است.

    2. ایرانی می‌گوید

      با سلام
      برای خرید دستگاه atmمیتونید با شماره زیر تماس بگیرین راهنماییتون بکنیم
      0903017…

      1. سعیده می‌گوید

        شماره و کامل میفرستین

  4. محمد خوئینی می‌گوید

    سلام ممنون از شما الان اگه بخوایم دستگاه بگیریم ۳۰ چهل میلیون باید پول دستگاه بدیم و سرمایه و مبلغی ک برای گردش مالی داخل دستگاه قرار میگیره رو باید ما بزاریم ؟

    1. فاطمه قوّتی می‌گوید

      سلام
      بسته به میزان برداشت از دستگاه خودتان باید این مبلغ را تهیه کنید.

      1. محمد می‌گوید

        سلام خب با این حساب ما نه تنها هیچ سودی نکردیم بلکه ضرر هم کردیم وقتی که ما روزانه ۱۰ میلون وارد دستگاه کنیم از جیب خودمون ماهیانه مبلغی معادل ۳۰۰ میلیون سرمایه در گردش لازمه + مبلغ خرید دستگاه یعنی سرمایه ای معادل ۳۵۰ میلیون تومان نیازه در مقابل دستگاه چه قدر به ما میده؟ مبلغی نزدیک به چهار میلیون و اصلا معقول نیست چون همون ۳۵۰ میلیون رو با سود ۱۵ درصد بزاری تو بانک بدون ریسک و دردسر همینقد بهت میده

        1. ناشناس می‌گوید

          سلام دوست عزیز
          بانک شب به شب جمع اون پول های که مشتری برداشته به حساب شما میریزه
          خیالت راحت باشه

    2. یاسین می‌گوید

      سلام
      میتونید با ۱۰/۱۵ شروع کنید
      هر مقدار پولی که روزانه از دستگاه خارج میشه فرداش میاد به حساب مالک دستگاه

      1. ناشناس می‌گوید

        مالیات مثلا روزی ۲۰میلیون گردش مالی چند میشه؟

  5. محمدرضا می‌گوید

    سلام.من خودم دستگاه دارم تو مغازم یک سال ضمانت دادن ولی اینقدر زود خراب میشن که ضده میشی واقعا یک سال بیشتر دارمش غیر دردسر هیچ سودی نکردم

    1. مسعود می‌گوید

      دقیقاا همه اولش باشوق ذوق می‌گیرن ولی از ماه اول خرابی ها شروع میشه.کسی میخاد بگیره نو بگیره وگرنه اگه اعصاب خرابی ها شو داری مثل شمارش پول ‌بیرون ندادن مثل تهیه پول که از همه مهم‌تره چون همه بانک ها بهت پول خوب نمیدن وخیلی چیزای دیگه

  6. وحید رحیمی می‌گوید

    با سلام دستگاه سرعت پایین و سود کمتر و خطا از حد بیشتر

  7. امید می‌گوید

    من جا دارنم شلوغ و دستگاه نداره ازبس واسخه پول میان تو مغازه خسته شدم کسی میخاد دستگاه بیاره شریک میشم شبانه روزم اونجام. سراسیاب کرج خ بهاره

    1. ناشناس می‌گوید

      کجای بهاره ای
      ؟

  8. ناشناس می‌گوید

    من حا دارم شلوغ . سراسیاب کرج خ بهاره . اطرافشم ای تی ام نیست شراکت میکنم

    1. وحید می‌گوید

      خیلی نامناسب کسی کمک وراهنمای نمی کنه زود زود خراب میشه و درآمد کم واسه تعمیر همه بهانه میگیرند

    2. فرهاد می‌گوید

      سلام ببخشید این دستگاه زود خراب میشن یا نه

  9. ناشناس می‌گوید

    توضیحات خوب و کاملی بود تشکر

    1. ناشناس می‌گوید

      سلام درموردهزینه های پشتیبانی دستگاه خودپرداز توضیح بدین لطفا

  10. ناشناس می‌گوید

    مالیات مثلا روزی ۲۰میلیون گردش مالی چند میشه؟

  11. پناهی می‌گوید

    با سلام در صورت نیاز ب دستگاه خود پرداز با مهلت تست و خدمات پس از فروش با شماره زیر تماس بگیرید 09198775749

  12. پناهی می‌گوید

    با سلام در صورت نیاز ب دستگاه خود پرداز با مهلت تست و خدمات پس از فروش با شماره زیر تماس بگیرید 09198775749

  13. مینا می‌گوید

    سلام میشه برای خرید دستگاه راهنمایی کنید

  14. ناشناس می‌گوید

    بنظر شما مارک خوب فعلی توبازار چنده؟؟

  15. احسان می‌گوید

    اونایی که دارن میتونن بگن چقدر سرمایه لازم به صورت متوسط و درآمدش چقدره در ماه آیا ارزششو داره؟؟

  16. محمدارشادی می‌گوید

    سلام آیادستگاه رو اقصادهم واگذارمیکنیدبه صورت چکی

  17. ناشناس می‌گوید

    سلام من الان حدودپنج هفته هست خودپردازوینکورگرفتم برای گرفتن سوئیچ بانکهاخیلی مدارک میخوان بعدپول ۳۰میلیون برای دستگاه کنارگذاشتم بعدبانکهای دولتی چراقبول نمیکنن برای راه اندازی دستگاه مثلابانکهای صادرات ملت بخش خصوصی هستن

  18. ناصر دلاوری می‌گوید

    سلام من بازنشسته هستم جایی سراغ ندارید که بهم دستگاه قسطی بدن ممنون میشم واینکه دستگاه چه مارکیش خوبه که بگیرم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.