راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آمارهایی از وضعیت تجارت الکترونیکی ایران به نقل از مرکز توسعه تجارت الکترونیکی

در هم‌اندیشی که عصر روز گذشته، 5 شهریورماه با حضور برخی از رسانه‌ها و مدیران مرکز توسعه تجارت الکترونیکی برگزار شد، آمارهایی از وضعیت تجارت الکترونیکی ایران مطرح شد.

بر طبق بررسی‌های صورت گرفته از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و بر اساس آمار بانک جهانی، اتحادیه جهانی مخابرات و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، بیش از ۷۳ درصد از کل جمعیت ایران در سال ۹۷ به اینترنت دسترسی دارند.

به گفته مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، در سال ۹۶ بیش از ۱۱۱هزار میلیارد تومان خرید آنلاین انجام شده است که پرداخت آن‌ها به‌صورت اینترنتی بوده. علاوه بر این، در سال ۹۶ بیش از ۳۲ هزار میلیارد تومان فروش آنلاین با پرداخت در محل و ۱۶ هزار میلیارد تومان فروش آنلاین که پرداخت آن‌ها به شیوه‌هایی غیر از پرداخت اینترنتی یا پرداخت در محل، ازجمله کارت‌به‌کارت، واریز بانکی و… انجام شده است.

حجم تجارت الکترونیکی کشور در سال 96 نیز بیش از 160 هزار میلیارد تومان بوده که بیش از ۱۱ درصد GDP کشور را شکل می‌دهد. به گفته مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، این نسبت در کشورهای پیشرفته تا ۲۰ درصد نیز می‌رسد. پیش‌بینی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی این است که حجم تجارت الکترونیکی کشور برای سال ۹۷ تا ۲۲۶ هزار میلیارد تومان نیز پیش رود و به ۱۵ درصد GDP کشور برسد.

 

آمارهایی از کسب‌وکارهای اینترنتی

با توجه به آمار مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، در سال 96 تعداد کسب‌وکارهای دارای نماد 36 هزار و 910 کسب‌وکار بودند و در پنج ماه اول سال 97 نیز، بیش از 41 هزار و 658 کسب‌وکار اینترنتی دارای نماد هستند.

طبق آمار استانی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی از مبادلات آنلاین، ۴۶ درصد کسب‌وکارهای اینترنتی در تهران مستقر هستند که ۷۷ درصد مبادلات آنلاین نیز مربوط به این کسب‌وکارها است.

همچنین بر اساس این آمار، بیش از ۱۷ درصد کسب‌وکارهای اینترنتی، فروشگاه‌های بزرگ غیر زنجیره‌ای هستند که ترکیب متفاوتی از کالاها را می‌فروشند. پس‌ازآن به ترتیب بیش از ۸ و بیش از ۷ درصد در حوزه «طراحی صفحات وب» و «انواع رایانه و تجهیزات و ملزومات جانبی» فعال هستند.

بیش از ۴۴ درصد کسب‌وکارهای اینترنتی، خانگی هستند و ۷۲ درصد کسب‌وکارهای اینترنتی کمتر از ۵ نفر کارمند دارند و فقط ۶ درصد کسب‌وکارهای اینترنتی بیش از ۳۰ نفر کارمند دارند.

همچنین 75 درصد کسب‌وکارهای اینترنتی، افراد حقیقی هستند و ۸۰ درصد کسب‌وکارهای اینترنتی به فروش کالا و ۲۰ درصد به ارائه خدمات می‌پردازند.

سهم گروه‌های سنی از مالکیت کسب‌وکارهای اینترنتی نیز بدین گونه است: بیشترین شاغلان در حوزه تجارت الکترونیکی رنج سنی بین ۳۰ تا ۴۰ سال با ۴۳ درصد هستند و بعدازآن با ۳۶ درصد، رنج سنی بین ۲۰ تا ۳۰ سال هستند. درصد مشارکت زنان در مدیریت کسب‌وکارهای اینترنتی نیز تنها ۹ درصد است.

کمترین رنج سنی نیز با یک درصد، بین 18 تا 20 سال سن است و 1.8 درصد مالکان کسب‌وکارهای اینترنتی نیز بالای 60 سال سن دارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.