راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانک مرکزی بخشنامه سپرده‌گیری ارزی را به بانک‌ها ابلاغ کرد

بانک مرکزی در بخشنامه‌ای مقررات و شرایط سپرده‌‎گیری ارزی را به شبکه بانکی ابلاغ کرد، در این بخشنامه بانک‌ها نسبت به سپرده‌گیری ارزی به‌صورت اسکناس به ارزهای یورو، درهم امارات و دلار با نرخ سود به ترتیب 2، 3 و 4 درصد با تضمین بانک مرکزی مجاز خواهند بود.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، در راستای اجرای بند (4) تصویب‌نامه شماره 63793 / ت 55633 هـ مورخ 1397/05/16 هیئت‌وزیران، شرایط زیر در تکمیل ترتیبات سپرده‌گذاری ارزی موضوع قسمت «ج» بخش سوم مجموعه مقررات ارزی «خدمات ارزی و سایر مبادلات ارزی بین‌المللی»، برای اجرا ابلاغ می‌شود:

  1. بانک مجاز است نسبت به سپرده‌گیری ارزی به‌صورت اسکناس به ارزهای یورو، درهم امارات و دلار از اشخاص حقیقی و حقوقی بخش غیردولتی با تضمین بانک مرکزی در قالب فرم پیوست (پیوست 1) اقدام و با انجام هماهنگی لازم با اداره بین‌الملل این بانک، نزد بانک مرکزی سپرده‌گذاری کند.
  2. بازپرداخت اصل و سود وجوه ارزی سپرده‌گذاری شده توسط بانک مرکزی تضمین می‌شود.
  3. دوره سپرده‌گذاری ارزی یک‌ساله بوده و در صورت ارائه درخواست تمدید (قبل از سررسید) و موافقت این بانک، دوره مذکور برای دوره یک‌ساله دیگر قابل تمدید خواهد بود.
  4. نرخ سود سپرده‌گذاری سالیانه برای اسعار یورو، درهم امارات و دلار به ترتیب 3، 2 و 4 درصد است.
  5. کارمزد عاملیت آن بانک 0.3 درصد نسبت به حجم سپرده دریافتی در پایان دوره سپرده‌گذاری ارزی یک‌ساله پرداخت می‌شود.
  6. در صورت درخواست متقاضی مبنی بر ابطال و یا دریافت سود، به‌منظور تسریع و تسهیل در ارائه خدمات به سپرده‌گذاران، آن بانک نسبت به پرداخت اسکناس از محل منابع خود اقدام و مراتب را مطابق جدول پیوست (پیوست 2) به اداره بین‌الملل این بانک جهت دریافت اصل و سود سپرده پرداختی منعکس کند.
  7. بازپرداخت اصل و پرداخت سود سپرده‌گذاری به‌صورت اسکناس نزد این بانک، به همان نوع ارز تودیعی و به‌صورت اسکناس خواهد بود.
    تبصره: پرداخت سود به سپرده‌گذار به‌صورت ماهانه خواهد بود.
  8. در صورت درخواست ابطال سپرده ارزی تودیعی قبل از سررسید، نرخ سود سالیانه مورد عمل برای سپرده یورویی، درهمی و دلاری به ترتیب 0.5، 1 و 1.5 درصد خواهد بود. به سپرده‌های ارزی کمتر از یک ماه سودی تعلق نمی‌گیرد.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.