راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

همین حالا و قبل از این‌که فیس‌بوک به اطلاعات مالی شما دسترسی پیدا کند، از آن خارج شوید!

اگر هیچ‌یک از مسائل مرتبط با حریم خصوصی در فیس‌بوک (Facebook) شمارا به بستن حساب کاربری‌تان مجاب نکرده است، رفاقت فیس‌بوک با بانک شما احتمالاً تیر خلاص به رابطه شما با فیس‌بوک خواهد بود. البته شاید شمایی که تاکنون در برابر نقض حریم خصوصی در فیس‌بوک مقاومت کرده‌اید برایتان به اشتراک گذاشتن مقدار بیشتری از اطلاعات شخصی‌تان اهمیت زیادی نداشته باشد. مثلاً اطلاعات حساب و داده‌های تراکنش‌های مالی‌تان!

مطابق گزارش وال‌استریت ‌ژورنال (Wall Street Journal) فیس‌بوک طی سال گذشته در حال جلب موافقت بانک‌هایی نظیر جی‌پی‌ مورگان چیس (JPMorgan Chase)، ولز فارگو (Wells Fargo) و سیتی‌گروپ (Citigroup) و شرکت بنکورپ (Bancorp) جهت شراکت بوده است. هدف این شراکت بهبود کارکرد مسنجر (Messenger) فیس‌بوک عنوان‌شده است، اما هدف آن نه ویدیوی ۳۶۰ درجه، که دیدی ۳۶۰ درجه به اطلاعات بانکی شما است! بالاخره دریافت اطلاعات بانکی و اخطار کلاه‌برداری در مسنجر فیس‌بوک بهتر از اپلیکیشن بانکی‌تان است!

هفته گذشته سرمایه‌گذاران فیس‌بوک چماق ۱۲۰٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ دلاری بر فرقش روانه کردند و این در حالی است که فیس‌بوک ادعا می‌کند می‌خواهد نقش «آدم خوبِ» را بازی کند، اما تلاشی برای مقابله با افشای اطلاعات شخصی کاربرانش انجام نمی‌دهد و به حمایت از فضای مسموم و خلق پلتفرمی برای تنفر ادامه می‌دهد. ما باید از فیس‌بوک متنفر باشیم! تنفری که در تاریخ بشری بی‌سابقه باشد؛ اما هنوز به پست کردن زندگی‌مان در فیس‌بوک و تعامل با همکلاسی‌های دبیرستانمان ادامه می‌دهیم و در اینستاگرام (که متعلق به فیس‌بوک است) زندگی می‌کنیم.

بانک‌ها هنوز پیشنهاد فیس‌بوک را قبول نکرده‌اند و باید به این نکته هم اشاره‌کنیم که گوگل (Google) و آمازون (Amazon) با بانک‌ها درباره یک شراکت بالقوه وارد مذاکره شده‌اند. احتمالاً این شراکت برای بهبود گوگل هوم (Google Home) و آمازون الکسا (Amazon Alexa) خواهد بود. برخی بانک‌ها برای رقابت با پِی‌پال (PayPal) و وِنمو (Venmo)، با اپلیکیشن‌ها انتقال پول زِل (Zelle) شریک شده‌اند. هم‌زمان فیس‌بوک هم به دنبال دستیابی به اطلاعات خرید کردن کاربرانش است و در ظاهر ادعا می‌کند از این اطلاعات برای ارائه تبلیغات استفاده نخواهد کرد.

الیزابت دیانا (Elisabeth Diana)، سخنگوی فیس‌بوک، در گزارش وال‌استریت ژورنال ابراز داشته است:

«ما هیچ رابطه مخصوص، شراکت یا قراردادی با بانک‌ها یا شرکت‌های کارت اعتباری برای استفاده از اطلاعات خرید کاربران‌مان در ارائه تبلیغات نداریم.»

بااین‌وجود، هیچ قسمتی از این گفته واقعیت ندارد! تاکنون هیچ مدرکی برای اثبات اینکه فیس‌بوک چیزی غیر از ماهیتش است پیدا نشده. ماهیت فیس‌بوک چیست؟ یک مزرعه برداشت اطلاعات برای فروش به هرکسی که پولش را داشته باشد! ما مشتری فیس‌بوک نیستیم، بلکه اطلاعات ما کالای اصلی فیس‌بوک است. حتی ضربه سهمگین هفته گذشته هم هدف فیس‌بوک را تغییر نمی‌دهد و به جمع‌آوری داده‌های ما ادامه خواهد داد. شاید در کوتاه‌مدت فیس‌بوک داده‌های بانکی ما را به حال خود رها کند و مسنجر را به فروشگاهی برای نیازهای تجاری شما در اینترنت تبدیل کند، اما بالاخره هدف نهایی فیس‌بوک برای دسترسی به اطلاعات بانکی و دست‌کاری واقعیت زندگی ما جامه عمل خواهد پوشید.

بانک‌ها از این شراکت چه چیزی به دست می‌آورند؟ کاربر. صنعت بانکداری به‌عنوان یک صنعت قدیمی هنوز در حال تقلا برای دیجیتالی شدن و تطبیق با عصر تلفن‌های همراه است. کاربر چیزی است که فیس‌بوک با خنده‌ای شیطانی به میز مذاکره می‌آورد. خبر خوب این است که توانایی بانک‌ها برای اتخاذ تصمیمات سریع و نهادینه کردن فناوری بسیار پایین است.

فیس‌بوک مدت‌ها است که لجنزار مسائل نقض حریم خصوصی بوده و علی‌رغم همه هشدارها عده زیادی اعتنایی به این حجم عظیم نقض حریم خصوصی در فیس‌بوک نداشته‌اند. دو جبهه است که قله آمال فیس‌بوک فتح آن‌ها است: اطلاعات مالی شما؛ و اطلاعات پزشکی و سلامت شما. خطری که متوجه این دو است، بسیار بیشتر از میزانی است که تصور می‌کنید و دسترسی فیس‌بوک به آن‌ها غیرقابل‌اجتناب است.

فیس‌بوک ماده مخدر خوبی است؛ اما تا چه میزان حاضرید از زندگی خصوصی‌تان برای فیس‌بوک مایه بگذارید تا بفروشد و هرروز چاق‌تر شود؟

فیس‌بوک گزارش وال‌استریت ژورنال را زیر سؤال برده و به تک‌کرانچ (Techcrunch) گفته است که علاقه‌اش به بانک‌ها در چت‌بات‌ها (chat bot) خلاصه‌شده و قصد دسترسی به اطلاعات مالی را ندارد. اگرچه زمانی بود که با ساده‌لوحی این توضیحات را می‌پذیرفتیم، به نظر من فیس‌بوک ثابت کرده که هیچ‌چیز آن‌گونه که در ظاهر به نظر می‌رسد نیست. درهرصورت با توجه به اعتماد عمومی پایین نسبت به فیس‌بوک، اکنون زمان مناسبی برای مذاکره با بانک‌ها به نظر نمی‌رسد. آیا به نقض حریم خصوصی در فیس‌بوک اهمیت می‌دهید؟

آیا هنوز حساب کاربری فیس‌بوکتان را پاک نکرده‌اید؟

منبع: Forbes

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.