راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

هشدار نقض حریم خصوصی! / مسابقه شرکت‌های فناوری برای دسترسی به داده‌های بانکی

تلاش فیس‌بوک (Facebook) برای دسترسی به داده‌‌های بانکی کاربران و دیگر اطلاعات حساس مالی می‌تواند در بهینه‌سازی بانکداری آنلاین مؤثر باشد؛ اما تردیدها در مورد قابل‌اعتماد بودن بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی جهان برای محافظت از داده‌های خصوصی پابرجاست. فیس‌بوک هم به خیل شرکت‌های بزرگ فناوری پیوسته است که به دنبال داده‌های بانکی کاربران هستند. موجودی حساب، تراکنش‌های کارت اعتباری و دیگر جزئیات اطلاعات مالی خصوصی افراد؛ اطلاعاتی که تا همین اواخر امکان دسترسی به آن‌ها قابل‌تصور نبود.

چند روز پیش فیس‌بوک اعلام کرد در جستجوی شراکت با بانک‌ها و شرکت‌های کارت اعتباری درزمینه اشتراک داده (data-sharing) است تا کاربرانش قادر باشند از طریق سرویس پیام‌رسان این شبکه اجتماعی به اطلاعات خصوصی حساب‌شان دسترسی پیدا کنند. چشم‌اندازی که فیس‌بوک در سر دارد جایگزین کردن مسنجر (Messenger) فیس‌بوک برای دسترسی به داده‌های بانکی به جای صحبت با خدمات پشتیبانی بانک، یا چت‌بات‌های (chatbots) وب‌سایت مؤسسات مالی است.

فیس‌بوک ابراز داشته این داده‌های بانکی با بازاریاب‌های دیگر به اشتراک گذاشته نخواهد شد و برای اهداف هدف‌گیری تبلیغات (ad-targeting) نیز به کار نخواهد رفت. هنوز هیچ موسسه مالی بزرگی در ایالات‌متحده تمایل خود را برای چنین شراکتی اعلام نکرده است؛ اما یکی از نمایندگان این شرکت‌ها عنوان کرد که چندین شرکت کارت اعتباری، برای همکاری ابراز علاقه کرده‌ و حتی چهارچوب معاملات احتمالی موردنظر خود را نیز پیشنهاد داده‌اند.

سخن‌گوی فیس‌بوک، الیزابت دیانا (Elisabeth Diana)، گفت:

«ایده‌ ما این است که ارتباط با بانک از طریق پیام‌رسان می‌تواند بهتر از منتظر ماندن پشت تلفن باشد و چنین چیزی کاملاً بسته به انتخاب کاربران خواهد بود. استفاده ما از این اطلاعات فقط برای توانمندسازی کاربران‌مان برای دسترسی به چنین تجربه‌ای خواهد بود. نه تبلیغات یا چیز دیگر. یکی از رئوس اصلی چنین مشارکت‌هایی محافظت از ایمنی و امنیت اطلاعات مردم است.»

اما رسوایی‌های گذشته فیس‌بوک در مورد حریم خصوصی داده‌ها، متخصصان این صنعت و حریم خصوصی را به این فکر انداخته که واکنش بیش از یک میلیارد نفر از کاربران مسنجر فیس‌بوک در قبال خواست شرکت برای متصل کردن حساب شبکه اجتماعی با داده‌های بانکی و اطلاعات خصوصی مالی و سوابق خریدشان چه خواهد بود. فیس‌بوک ابراز داشته که داده‌های بانکی در میان کوه اطلاعات مورداستفاده برای تحلیل شخصیت افراد جایی نخواهد داشت.

زاخاری تاونسِند (Zachary Townsend)، مدیر ارشد داده سابق کالیفرنیا و شریک در صندوق سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر فین‌تک دسییِنز کاپیتال (Deciens Capital)، می‌گوید:

«داده‌های بانکی ما خصوصی‌ترین اطلاعات در مورد رفتار شخصی است و چه‌بسا خصوصی‌تر از کامنت‌های ما برای دوستان‌مان باشد. با توجه به ماهیت کسب‌وکار فیس‌بوک که جمع‌آوری اطلاعات برای فروش به اشخاص ثالث است و همچنین سابقه فیس‌بوک، افزودن داده‌های بانکی به این جمع چشم‌انداز ناراحت‌کننده‌ای است.»

در میان بسیاری از بازیگران اصلی دنیای فناوری بلندپروازی‌های مشابهی برای دسترسی به اطلاعات مالی کاربران‌شان مشاهده‌شده است. هدف از این کار ارتقاء وفاداری مشتریان، کمک به توسعه‌دهندگان برای خلق ابزارهای پیشرفته‌تر و دسترسی به علایق و تصمیمات کاربران جهت مقاصد تبلیغاتی است.

اپل (Apple) و گوگل (Google) خدمات پرداخت موبایلی ارائه می‌دهند که کاربران‌شان بتوانند به‌وسیله تلفن همراه به اطلاعات مالی خود دسترسی داشته و قیمت محصولات را بپردازند. آمازون (Amazon) یک کارت اعتباری بانک جی‌پی مورگان چِیس (JPMorgan Chase) عرضه می‌کند. سال گذشته گوگل معامله‌ای را اعلام کرد که به‌موجب آن قادر خواهد بود به ۷۰% تمامی تراکنش‌های کارت‌های نقدی و اعتباری برای تحلیل آن‌ها دسترسی داشته باشد.

مایک هریک (Mike Herrick)، یکی از مدیران شرکت اربِن اِیرشیپ (Urban Airship) فعال در زمینه کیف پول دیجیتال و تعامل موبایلی، می‌گوید:

«چیزی که اکنون می‌خرید پیشگوی نهایی خرید آینده شما است. خرید شما نمودی از وضعیت زندگی شما است و بر همین اساس می‌توان برای تبلیغ و هدف‌گیری بهره برد. همه از فیس‌بوک عصبانی هستند ولی فیس‌بوک تنها یکی از مشارکت‌کنندگان در اکوسیستم داده است.»

خبر ورود فیس‌بوک به قلمرو صنعت مالی تنها چند ماه پس از افشای نقض حریم خصوصی کاربران فیس‌بوک شنیده می‌شود. اجازه فیس‌بوک به یک شرکت مشاوره سیاسی به نام کمبریج آنالیتیکا (Cambridge Analytica) برای دسترسی غیر مشروع به اطلاعات ۸۷٬۰۰۰٬۰۰۰ نفر از کاربرانش، این شبکه اجتماعی را به چهره شاخص نقض حریم خصوصی تبدیل کرده و خشم عمومی را برانگیخت. برگزاری جلسات استماع در کنگره آمریکا و ابراز نگرانی‌های متعدد در مورد دسترسی فیس‌بوک به اطلاعات بیش از یک میلیارد نفر در سرتاسر جهان از پیامد‌های این واقعه بود.

ماه گذشته در طی یکی از شدیدترین سقوط‌های تاریخ وال‌استریت، فیس‌بوک بیش از ۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ دلار از ارزش بازار خود را از دست داد؛ اما خبر این مشارکت باعث رشد ۴ درصدی ارزش سهام این شرکت در روز دوشنبه شد.

نمایندگان بانک‌های بزرگ گفته‌اند که در مورد توافقات احتمالی با فیس‌بوک در حال مذاکره بوده‌اند و بانک‌ها و شرکت‌های کارت اعتباری در جستجوی کاربران جدید به‌طور منظم در فیس‌بوک تبلیغ می‌کنند. آن‌ها همچنین ابراز داشتند که به علت نگرانی مشتریان در مورد امنیت داده‌های بانکی و حریم خصوصی آهسته پیش می‌روند.

یکی از سخنگویان سیتی‌گروپ (Citigroup) گفت:

«با این‌که ما به‌طور منظم در حال گفت‌وگو در مورد مشارکت‌های بالقوه هستیم، حفاظت از امنیت و حریم خصوصی داده‌های بانکی مشتریان و تضمین حق انتخاب برای آن‌ها بخشی اساسی در همه فعالیت‌های ما است.»

یکی از سخنگویان یو‌اس بانک (U.S. Bank) در مورد بانک مطبوعش ابراز داشت که:

«هیچ قسمتی از اطلاعات یا داده‌های بانکی مشتریانش را با فیس‌بوک با هیچ پلتفرم دیگری به اشتراک نگذاشته است.»

جی‌پی مورگان چِیس و وِلس فارگو (Wells Fargo) هم صحبت‌های مشابهی داشتند.

فیس‌بوک قبل از این توافقات کوچک‌تری با مؤسسات مالی از قبیل پی‌پال (PayPal) و امریکن‌اکسپرس (American Express) داشته است که کاربران را قادر می‌سازد رسید تراکنش را در مسنجر مشاهده کنند. در ماه مارس سال جاری فیس‌بوک سرویس جدیدی را معرفی کرد که به‌وسیله آن مشتریان سیتی‌بانک (Citibank) در سنگاپور می‌توانند گزارش تراکنش‌های اخیر و جوایز کارت اعتباری خود را از طریق یک چت‌بات در مسنجر دریافت کنند.

زاخاری تاونسِند به ما گفت با این‌که مقررات سفت سختی بر بعضی قسمت‌های سیستم مالی حاکم است، قوانین زیادی در مورد سوابق تراکنش‌ها و خرید‌ها وجود ندارد و این امر دست شرکت‌ها را برای استفاده و به اشتراک‌گذاری این قسم از داده‌های بانکی باز گذاشته است.

اما اختلاف‌نظر فراوانی میان مؤسسات مالی در مورد میزان به اشتراک‌گذاری داده‌های بانکی مشتریان وجود دارد. تاونسِند افزود:

«بانک‌ها می‌خواهند بیشتر مثل شرکت‌های فناوری باشند و بعضی شرکت‌های فناوری هم هستند که می‌خواهند بیشتر مثل بانک‌ها باشند.»

منبع: Washington Post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.