راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آنچه در ششمین همایش تجارت و اقتصاد الکترونیکی رخ داد

ششمین همایش بزرگ ملی تجارت و اقتصاد الکترونیکی دیروز اولین روز خود را پشت سر گذاشت و امروز نیز ادامه خواهد داشت. خلاصه‌ای از گزیده‌های آنچه در این رخداد ملی اتفاق افتاد را در اینجا گرد هم آورده‌ایم.

ضرورت تجارت الكترونيك كالا

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: 85 درصد هزينه مبادله كالا بعد از توليد، قابل صرفه جويي است كه تنها راه آن خروج از سيستم سنتي مبادلات و گام گذاشتن در تجارت الكترونيك است.

محمد صادق مفتح در مراسم افتتاحيه ششمين همايش ملي تجارت و اقتصاد الكترونيكي با بيان اينكه در صورتي كه كشوري در 10 سال آينده نتواند به حداقلي از پيشرفت در زمينه تجارت الكترونيك دست يابد با مشكل مواجه خواهد شد افزود: آمار تجارت الكترونيكي جهان در سال 2003 بالغ بر 9/3 هزار ميليارد دلار بوده كه اين رقم در سال 2009 به4/25 هزار ميليارد دلار رسيده است و اين در حالي است كه اين رقم براي سال 2011 ، ‌32 هزار ميليارد دلار پيش بيني شده است. به گفته وي اين پيشرفت ها حاكي از توجه ويژه كشورها به موضوع اهميت جايگاه تجارت الكترونيكي است.

مفتح با بيان مطلب كه پيشرفت الكترونيكي در آسيا طي سالهاي اخير از شيب بيشتري نسبت به آمريكا و اروپا برخوردار بوده است تصريح كرد : سهم كشورهاي شرق آسيا از تجارت الكترونيكي در سال 2002 كه بالغ بر 200 ميليارد دلار بوده به 1/2 هزار ميليارد دلار در سال 2009 ارتقا يافته است.

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت در ادامه اظهارداشت: با الگوبرداري كه از ساير كشورها در زمينه اخذ شاخص هاي ملي براي رشد تجارت الكترونيك گرفته شده است در شرق آسيا و اقيانوسيه 95% از اين رشد مربوط به B-B بوده است كه اين حاكي از نقش اين بخش در توسعه اقتصاد و تجارت الكترونيك است.

 

تجارت الکترونيک گسترش مي‌يابد

قائم مقام اجرایی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: هدف از برگزاری ششمین همایش بزرگ ملی تجارت و اقتصاد الکترونیکی بررسی تنگناهای زیرساختی کشور برای توسعه تجارت و اقتصاد الکترونیک است.

محمد صادق مفتح در حاشیه ششمین همایش بزرگ ملی تجارت و اقتصاد الکترونیکی افزود، در این همایش بطور مشخص در هفت محور شامل سیاست‌ها و چشم اندازهای کشور، فنی و ارتباطی، حقوقی و قانونی، امنیت و اعتماد، آموزش و مهارت‌های انسانی، اقتصادی و تجاری، کاربرد و نوآوری؛ نظرها و دیدگاه های کارشناسان و مسئولان اجرایی کشور مطرح شد.

وی با بیان اینکه نتیجه این همایش تدوین سند ملی برای توسعه زیرساخت های مورد نیاز تجارت و اقتصاد الکترونیکی خواهد بود گفت: امروز و درحاشیه ششمین همایش بزرگ ملی تجارت و اقتصاد الکترونیکی انجمن علمی تجارت الکترونیکی ایران تفاهمنامه ای با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای تدوین این سند ملی در اینده نزدیک امضا کرد.

مفتح افزود : همچنین دو تفاهمنامه دیگر شامل تفاهمنامه ایجاد شبکه ارتباطی خاص بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و ذینفعان و نیز تفاهمنامه ایجاد مرکز امنیت اطلاعات و داده‌ها در حوزه صنعت، معدن و تجارت برای تسهیل روابط و انجام تجارت بصورت الکترونیکی در یک بستر مطمئن امضا شد.

قائم مقام وزیر صنعت ، معدن و تجارت به ایجاد سامانه تبادل الکترونیکی دولت اشاره کرد و گفت: همه تدارکات مورد نیاز بخش دولتی کشور باید بر اساس تجارت الکترونیک انجام شود که در مرحله اول تا 50 میلیون تومان از این طریق صورت خواهد گرفت.

 

شرکت هاي متقاضي خدمات پرداخت شناسنامه دار مي‌شوند

معاون بازاریابی و فروش شرکت خدمات انفورماتیک گفت: شرکت‌های متقاضی خدمات پرداخت (psp) در طرح شاپرک (شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی) شناسنامه دار می‌شوند.

فرامرز خالقی در حاشیه ششمین همایش تجارت و اقتصاد الکترونیکی افزود: اعتبار مجوز شرکت‌هایی که خدمات پرداخت ارائه می‌کردند تا پایان سال گذشته بوده است و برای تمدید و یا صدور مجوز جدید، برای شرکت‌های متقاضی، شناسنامه صادر می‌شود.

وی اضافه کرد: بر اساس دستورالعمل بانک مرکزی از دو روز قبل اتصال شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت به سوئیچ شبکه پرداخت الکترونیک کارت شاپرک آغاز شده است.

خالقی گفت: کنترل و نظارت بر شبکه پرداخت کشور، ایجاد ساز و کار یکسان براى فعالیت شرکت‌ها، استاندارد سازى خدمات قابل عرضه، هدایت به سمت استفاده بهینه از منابع، گسترش بازار ابزارهای کارتی، افزایش سطح امنیت شبکه، مدیریت ریسک و افزایش رضایت مصرف کننده از جمله اهداف اجرای این طرح است.

وی افزود: علاوه بر نظارت، پایش و رصد تراکنش‌های مالی الکترونیکی در اجرای طرح شاپرک، اعمال سیاست‌های کلان و نظارت دقیق بر عملکرد بانک‌ها و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت و رهگیری مبادلات پولی الکترونیکی نیز مطابق با قوانین، مقررات و دستورالعمل‌ها صورت می‌پذیرد.

خالقی گفت: همچنین شاپرک، تمهیدات لازم را برای اتصال مستقیم ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت به زیرساخت‌های ملی پرداخت و تسویه فراهم می‌آورد.

وی طرح quotation mark شابک quotation mark (شبکه ارتباطی بین بانکی) را از طرح‌های بانک مرکزی برشمرد و گفت: شرکت خدمات انفورماتیک در دست اجراست و بر اساس آن شبکه‌ای طراحی می‌شود که فقط بانک‌ها می‌توانند در آن فعالیت کنند.

خالقی طرح quotation mark سناب quotation mark (سامانه نظارت اطلاعات بین بانکی) را دیگر طرح از این دست بر شمرد که در مدت 3 سال اجرا و مرحله نخست آن نیز از امسال اجرا می‌شود.

وی با اشاره به عرضه اطلاعات بانکی 3 میلیون مشتری در فضای اینترنت از مشتریان بانکی خواست هر 3 تا 6 ماه رمز کارت‌های بانکی خود را تغییر دهند و از قرار دادن شماره شناسنامه و تاریخ تولد به عنوان رمز کارت خودداری کنند.

 

بانك‌های دنیا شبكه‌های اجتماعی را برای تبلیغات مورد هدف قرار داده‌اند

مدیرعامل شركت خدمات انفورماتیك گفت: در حال حاضر ۱۸۰ میلیون كارت بانكی توسط سیستم بانكی كشور در اختیار مشتریان قرار گرفته است.

ابوطالب نجفی در ششمین همایش بزرگ ملی تجارت و اقتصاد الكترونیكی كه در مركز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، با اشاره به توسعه خدمات بانكی الكترونیك در ایران، افزود: در حال حاضر ۶۰ درصد تراكنش‌های بانكی در كشور الكترونیكی است.

وی افزود: تعداد خودپردازهای بانكی درحال حاضر به ۲۸ هزار دستگاه در كشور رسیده و هم اكنون یك میلیون و ۸۰۰ هزار كارتخوان(pos) در كشور نصب شده است و پیش‌بینی می‌شود روند رشد این دستگاه‌ها در كشور به شكل عمودی درآید.

وی افزود: از طریق یك میلیون و ۸۰۰ هزار كارتخوان كه در كشور نصب شده، یك میلیارد و ۲۰۰ هزار تراكنش مالی در سال ۱۳۹۰ ثبت شده كه نشانگر توسعه پرداخت‌های الكترونیكی در كشور است.

نجفی گفت: با توسعه پول الكترونیكی، پیش‌بینی می‌شود كه اسكناس بعنوان شكل متداول پول از بین برود و تا سال ۲۰۱۵ در كشورهای غربی اسكناس به طور كلی حذف و پول مجازی جای آن را بگیرد. به گفته نجفی همزمان پرداخت از طریق موبایل و اینترنت نیز به رشد خود ادامه خواهد داد.

وی افزود: بانك‌های دنیا درحال حاضر شبكه‌های اجتماعی را مورد هدف قرار داده‌اند و برای مثال شبكه اجتماعی فیس بوك با ۸۰۰ میلیون كاربر از موارد مورد هدف بانك های دنیا است و آنها تبلیغات خود را در این فضاها آغاز كرده‌اند.

نجفی گفت: پیش‌بینی می شود تا سال ۲۰۱۵ یك سوم بانك‌های اروپایی ورشكسته شوند، چون این بانك‌ها روند الكترونیكی شدن را نادیده گرفته‌اند. همچنین پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۱۵ ، ۶۰درصد سرویس‌های بانكداری به روی موبایل منتقل شود.

 

تجارت الکترونیک اشتغال را افزایش و هزینه‌ها را تا 85درصد کاهش می‌دهد

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ششمین همایش ملی تجارت و اقتصاد الکترونیکی گفت: تجارت الکترونیکی بر بخش‌های عرضه و تقاضا تاثیرگذار و نتیجه آن افزایش تولید ملی و کاهش قیمت‌های تمام شده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ششمین همایش ملی تجارت و اقتصاد الکترونیکی افزود: تجارت الکترونیکی هم روی سلیقه و هم روی منافع مشتری و نیز کاهش هزینه‌های دستیابی به محصول اثر مثبت دارد و تقاضای کالا را افزایش می‌دهد. وی اضافه کرد: تجارت الکترونیکی از طریق کاهش هزینه‌های دستیابی به ایده تحقیق و پژوهش بر تولید و عرضه موثر است و از طرفی هزینه‌های توزیع و بازاریابی را کاهش می‌دهد.

رضایی، مبادلات و اطلاعات سریع‌تر، کاهش هزینه مبادلات، کاهش اشتباهات انسانی و افزایش سرمایه‌گذاری و اشتغال را از دیگر مزایای تجارت الکترونیکی برشمرد. وی گفت: بازار در ایران بسیار سنتی است و از این رو تجارت الکترونیکی می‌تواند با حذف بسیاری از واسطه‌های غیرضروری، کاهش فاصله میان مشتری و تولیدکننده، یکی از عوامل تورم ۵۰ ساله در ایران را رفع، بیکاری را کاهش و تولید و اشتغال را افزایش دهد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: تجارت الکترونیکی به عنوان محرک تولید ثروت و توسعه اقتصادی است و به عنوان عامل بهبود مدیریت در کشور و توانمندسازی کشور در دسترسی به اهداف است. رضایی ادامه داد: در سال ۲۰۱۰ رتبه ما در تجارت الکترونیک دنیا ۱۰۲ بود که اکنون به رتبه ۱۰۰ رسیدیم و با وجود اینکه سرعت ما رو به جلو است اما از سرعت کمتری در مقایسه با دیگر کشورهای منطقه برخورداریم.

وی ایجاد آگاهی آموزش و فرهنگ‌سازی، فراهم کردن زیرساخت‌های فنی، ساختار قانونی و مقرراتی، سیاست‌های تشویقی کسب و کار الکترونیکی، دولت الکترونیک، تسهیل تجاری و مشارکت در فعالیت‌های سازمان‌های بین‌المللی در توسعه و ترویج تجارت الکترونیکی را از راهبردهای کلانی برشمرد که می‌تواند در تجارت الکترونیک کشور مدنظر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در حوزه تجارت الکترونیک در کشور برنامه‌ کلان نداریم، گفت: یکی از نتایج این همایش می‌تواند پیشنهاد سیاست‌های کلی تجارت الکترونیک به مجمع تشخیص مصلحت نظام باشد.

رضایی همچنین گفت: تجارت الکترونیک باید با سند چشم‌انداز ملی مورد توجه باشد زیرا در جهت‌گیری‌های آینده به سمت تشکیل یک واحد سیاسی و اقتصادی مانند اتحادیه اروپا در منطقه حرکت می‌کنیم.

رضایی گفت: برای توسعه کشور به یک بازار ۵۰۰ میلیون نفری نیاز داریم بنابراین طراحی تجارت الکترونیکی و استفاده از فضای مجازی باید از شاخصه استفاده از چنین بازار برخوردار باشد که در این صورت علاوه بر سود اقتصادی سود امنیتی هم برای ماه خواهد داشت. ششمین همایش ملی تجارت و اقتصاد الکترونیکی تا فردا در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما ادامه دارد.

 

۱۴۰هزار کیلومتر فیبر نوری درکشور

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه در ایران سرمایه گذاری‌های زیادی در بخش زیرساخت‌های ارتباطاتی انجام شده است، گفت: ایجاد ۱۴۰ هزار کیلومتر فیبر نوری در کشور ظرفیت خوبی برای دسترسی اشخاص حقوقی و حقیقی به امکانات فضای مجازی فراهم کرده است.

رضا تقی‌پور در ششمین همایش بزرگ ملی تجارت و اقتصاد الکترونیکی افزود: پرداختن به خدمات ارزش افزوده الکترونیکی در عرصه‌های مختلف و رسیدن به توسعه اقتصادی از مسیر توسعه خدمات الکترونیکی به عنوان یک راهبرد برای بسیاری از کشور‌ها به ویژه کشورهایی (کره جنوبی، زاپن، چین و هند) که در دو دهه اخیر به جرگه کشورهای توسعه یافته ملحق شده‌اند، مطرح بوده است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های موجود در کشور و اینکه تجارت الکترونیک فقط یک شعار نیست، گفت: ایران از نظر نیروی انسانی متخصص در تمام عرصه‌ها به ویژه فناوری اطلاعات و اقتصاد و تجارت الکترونیکی در موقعیت برتری نسبت به این کشور‌ها قرار دارد و اراده کشور بر این است که طرح‌های مورد نیاز در این حوزه را به سرعت اجرا و عملی کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این حال به برخی اشکالات و مشکلات در سطوح سازمانی و بخش خصوصی اشاره کرد و افزود: بعضا دیده می‌شود که نوع طراحی سایت‌ها بگونه‌ای است که مشکل دارد، وقتی ما از کیفیت خدمات صحبت می‌کنیم باید نگاهی همه جانبه داشته باشیم و شرایطی ایجاد کنیم که امکان دسترسی کاربران به مراکز داده‌ها و اطلاعات در هر شرایط محیطی اسان باشد.

وی به ایجادشبکه ملی اطلاعات اشاره کرد و گفت: این موضوع در برنامه پنجم توسعه دیده شده است و ما در ایجاد این شبکه به دو مقوله امنیت و پهنای باند و سرعت انتقال اطلاعات برای ارائه همه خدمات توجه ویژه داریم.

منابع: واحد مرکزی خبر، جام جم، ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.