راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سازمان امور مالیاتی: برای اطلاع از درآمد پزشکان، روش‌های بهتری نسبت به دستگاه کارتخوان وجود دارد

احتمالا شما هم وقتی به مطب یک دکتر رفته‌اید و شنیده‌اید که «دستگاه کارتخوان نداریم، لطفا نقد پرداخت کنید.» تعجب کرده‌اید. یکی از دلایلی که برای این مساله گفته می‌شود این است که پزشکان با این کار از پرداخت مالیات سر باز می‌زنند و یا مالیات کمتری می‌پردازند. برای بررسی این موضوع با سازمان امور مالیاتی تماس گرفتیم و این مساله را از سوی مسئولان این نهاد، پیگیری کردیم.

روابط عمومی سازمان امور مالیاتی در پاسخ به این مساله، موارد زیر را مطرح کرد: «این موضوع که پزشکان از دستگاه کارتخوان استفاده کنند یا نه به سازمان امور مالیاتی مربوط نمی‌شود یعنی از سوی سازمان امور مالیاتی الزامی نشده که پزشکان باید از دستگاه کارتخوان استفاده کنند. این مساله یک معضل اجتماعی است. این تصور که پزشکان با عدم استفاده از دستگاه کارتخوان، می‌توانند از پرداخت مالیات فرار کنند، چیزی است که خود مردم گزارش کرده‌اند. درواقع خود مردم با این مساله مواجه شده‌اند و این موضوع را مطرح کرده‌اند که به خاطر فرار از مالیات است، وگرنه هیچ دلیل دیگری نمی‌تواند داشته باشد چراکه در حال حاضر اصناف متعددی از دستگاه کارتخوان استفاده می‌کنند. درحقیقت تصور موجود این است که با عدم استفاده از دستگاه کارتخوان، تعداد تراکنش‌ها مشخص نیست.

یک پزشک باید بداند که با عدم استفاده از دستگاه کارتخوان، تراکنشی ثبت نمی‌شود، اما پول درنهایت به حساب او می‌رود و سازمان امور مالیاتی به تراکنش‌های بانکی دسترسی دارد. این سازمان روش‌های مختلفی دارد برای اینکه بداند آیا یک پزشک فرار مالیاتی دارد یا خیر؟

این موضوع بیشتر باید از سوی پزشکان و نظام پزشکی بررسی شود و به عنوان یک معضل اجتماعی به آن پرداخته شود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.