راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

استارت‌آپ‌های فین‌تک در الکام استارز بیست و چهارم چه می‌کنند؟

الکامپ 97 امروز در حالی به پایان می‌رسد که استارت‌آپ‌های متنوع، حضور پررنگی در این نمایشگاه داشتنه‌اند. امسال الکامپ شاهد حضور کسب‌وکارهای نوپایی پرتعدادی بوده است و سالن‌های ۸ و۹ و ۱۰ و ۱۱ جایی است که استارت‌آپ‌ها بالاترین چگالی را دارند. دیوارهای سالن‌های الکام استارز سرتاسر پر است از استند‌های استارت‌آپ‌ها و در هر گوشه از نمایشگاه عده‌ای در مورد کسب‌وکارشان توضیح می‌دهند. در این مطلب نگاهی می‌اندازیم به ۶ استارت‌آپ حوزه فین‌تک که در این نمایشگاه حاضر هستند.

 

باهمتا / فراخوان پانصد هزار تومانی

باهمتا یک سرویس با تمرکز روی ارائه راهکار برای پرداخت آنلاین است. مخاطبان مختلف با نیازهای متفاوت می‌توانند از این سرویس استفاده کنند. مدیرعامل استارت‌آپ باهمتا می‌گوید: «گروهی از افراد برای دریافت پول از شماره کارت استفاده می‌کنند. راه‌های ساده‌تری هم وجود دارد و مردم در حال آشنا شدن با این راه‌ها هستند. ما این مساله را بهبود می‌بخشیم و روش‌های بهتری را ارائه می‌کنیم.»

باهمتا در نمایشگاه الکامپ سرویس جدیدی را معرفی می‌کند و در همین راستا از بازدیدکنندگان دعوت کرده تا برای نام این محصول جدید پیشنهاد بدهند. میلاد جهاندار در این‌باره توضیح می‌دهد: «این مسابقه را طراحی کردیم و به بهترین پیشنهاد 500 هزار تومان جایزه داده می‌شود و ما سعی کرده‌ایم همیشه نظرات کاربران و افراد مختلف را بشنویم و از آنها استفاده کنیم. نیاز مخاطب بسیار مهم است و ما در تلاش بوده‌ایم همیشه از نظرات مخاطبان استفاده کنیم. محصول جدید ما از همین ابتدا و در مرحله نام‌گذاری با نیاز کاربران خود همراه می‌شود.»

جهاندار ادامه می‌دهد: «در کنار این فراخوان ۵۰۰ هزار تومانی، روی فضای آنلاین تمرکز کرده‌ایم. یک گروه تلگرامی درست کرده‌ایم و افراد را در آن دعوت می‌کنیم و هر روز مسابقه و قرعه‌کشی داریم. در این گروه اعضا می‌توانند با سرویس‌های ما آشنا شوند و همان‌جا هم راجع به اسم نظر بدهند.»

به گفته جهاندار، نقطه قوت استارت‌آپ باهمتا تیم آن است. او ادامه می‌دهد: «در حال حاضر یکی از بهترین تیم‌های استارت‌آپی ایران هستیم و ما به آن افتخار می‌کنیم. نیروهای فنی بسیار قوی در باهمتا مشغول به کار هستند و این باعث شده یک استارت‌آپ با کیفیت بالا ارائه بدهیم.»

بازدیدکنندگان می‌توانند با حضور در سالن 10 و 11 و مراجعه به غرفه باهمتا 559S، از شرایط کامل این فراخوان مطلع شوند.

 

بیمه‌بازار / شفاف‌سازی اطلاعات بیمه‌ای

بیمه‌بازار یک وب‌سایت و اپلیکیشن مقایسه و خرید آنلاین بیمه است. به گفته مدیرعامل بیمه‌بازار، این استارت‌آپ شرکت‌های بیمه‌ای را مقایسه می‌کند. محمدصادق منتظری می‌گوید: «کاربری که می‌خواهد بیمه بخرد، ابتدا اطلاعات مورد نیاز خود را وارد می‌کند و متوجه می‌شود هر شرکتی چه قیمت و خدماتی ارائه می‌دهد. این مقایسه باعث می‌شود کاربران آگاهانه تصمیم بگیرند و متضرر نشوند.»

به گفته منتظری، حداکثر یک روز پس از خرید، بیمه‌نامه برای مشتری ارسال می‌شود. مدیرعامل بیمه‌بازار درباره دغدغه نداشتن مردم در مورد بیمه توضیح می‌دهد: «مردم علاقه‌ای به یادگیری اطلاعات در این حوزه ندارند. از آن طرف اطلاعات کسانی که نماینده فروش شرکت‌های بیمه‌ای هستند، کامل است. به این ترتیب عدم تقارن اطلاعاتی به وجود آمده که باعث می‌شود در بازار فروش بیمه یک عدم بهره‌وری ایجاد شود. به شکلی که آن کسی دارد می‌فروشد، اطلاعاتش خیلی بیشتر از آن کسی است که دارد محصول را می‌خرد. برای نمونه دیده شده که شرکت‌هایی که پرداخت خسارت بیشتر و توانگری مالی بالاتر دارند، قیمت‌هایشان کمتر است. دلیلی وجود ندارد که بعضی شرکت‌ها در بعضی از محصولات بیمه‌ای فروش داشته باشند؛ اما در بازار آفلاین می‌بینیم که این کار دارد انجام می‌شود که آن هم به‌دلیل همان عدم تقارن اطلاعات است. ما سعی کردیم آن عدم تقارن را از بین ببریم و همه اطلاعات را به‌عنوان یک سایت بی‌طرف به افراد بدهیم.»

بیمه‌بازار در الکامپ 97 یک محصول B2B ارائه داده و شرکت‌ها می‌توانند با این استارت‌آپ طرف قرارداد شوند. منتظری بیان می‌کند: «برای کارکنان‌شان یک پنل اختصاص می‌دهیم. کارکنان می‌توانند قسطی پرداخت کنند و در پنل ببینند که چه بیمه‌ای می‌خواهند و این فرایند توسط منابع انسانی آن شرکت مدیریت شود.»

بیمه درمان تکمیلی یکی دیگر از خدمات جدید بیمه‌بازار است. منتظری اظهار می‌کند: «بیمه درمان تکمیلی وقتی به‌صورت گروهی برای شرکت‌ها فروش می‌رود، معمولا برای ۵۰ نفر به بالاست و با همکاری شرکت‌های بیمه‌ای، موفق به ارائه بیمه درمان تکمیلی به شرکت‌ّهای 15 تا 50 نفر شده‌ایم.»

بیمه‌بازار در الکامپ 97 در غرفه 536S سالن 10 و 11 حضور دارد.

 

جیبی‌مو / 3+3 ماه درگاه پرداخت رایگان

جیبی‌مو یک کیف پول الکترونیک بر پایه شبکه اجتماعی است. هدف جیبی‌مو این است که مبادلات پولی بر اساس شماره موبایل انجام شود. مدیر محصول جیبی‌مو با اعلام خبر راه‌اندازی کمپین ویژه 3+3 برای کسب‌وکارها، عنوان می‌کند: «در این کمپین سه ماه درگاه پرداخت رایگان در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌گیرد. هیچ کمیسیونی برای درگاه پرداخت نمی‌گیریم و سه ماه اول را با سریع‌ترین زمان، تسویه کاملا رایگان ارائه می‌دهیم. در سه ماه دوم به شرطی این خدمت را رایگان ارائه می‌دهیم که آن کسب‌وکار روزانه میانگین ۵۰ تراکنش داشته باشد؛ یعنی در مجموع شش ماه درگاه پرداخت رایگان را با سریع‌ترین زمان تسویه به آنها ارائه می‌دهیم.»

پیام حسامی می‌گوید: «در جیبی‌مو روزانه تا پنج میلیون تومان انتقال پول و تا پنج میلیون تومان دریافت پول بدون کارمزد امکان‌پذیر است. در صورت احراز هویت، می‌توانیم این حد را برای افرادی که فروشگاه اینترنتی دارند و می‌خواهند دریافتی بیشتری داشته باشند، بالاتر هم ببریم. امنیت در جیبی‌مو بسیار جدی است. رمزی که ما استفاده می‌کنیم، رمز ایموجی است و شکستن این رمز متشکل از پنج ایموجی بسیار سخت است.»

به گفته حسامی، اگر کسی دوستش را وارد برنامه جیبی‌مو کند، به محض اینکه دوست او 20 هزار تومان شارژ کند، کیف پول شخص دعوت‌کننده دو هزار تومان و کاربر جدید هزار تومان شارژ می‌شود.

یکی از بخش‌های برنامه جیبی‌مو قسمت «در انتظار تایید» است. مدیر محصول جیبی‌مو در این‌باره توضیح می‌دهد: «بعضی از افراد خیلی اوقات مسائل را فراموش می‌کنند. مثلا دنگی را می‌خواهند تقسیم کنند و به‌صورت کلی از ذهن‌شان پاک می‌شود. جیبی‌مو به کاربرانش موضوعاتی را که از قبل مشخص کرده‌اند، یادآوری کرده و با ارسال پیامک یا نوتیفیکیشن آنها را مطلع می‌کند.»

به گفته حسامی، حساب‌های بانکی افراد در کیف پول تعریف و به شماره موبایل متصل می‌شود. او اضافه می‌کند: «افراد می‌توانند از طریق شماره موبایل پرداخت‌هایشان را انجام دهند یا درخواست پول کنند. درخواست پول به دو شیوه انجام می‌شود و هم از اعضای این اپلیکیشن و هم از افرادی که عضو جیبی‌مو نیستند، می‌توان به‌راحتی درخواست پول کرد.»

غرفه 442 سالن 38 به جیبی‌مو اختصاص دارد.

 

دنوپی / اولین حضور رسمی

دنوپِی یک اپلیکیشن پرداخت و دریافت انتقال پول است. اشکان دهنوی، مدیرعامل دنوپِی می‌گوید که در این اپلیکیشن افراد می‌توانند کیف پول‌های متعدد تولید کنند. او در این‌باره توضیح می‌دهد: «مثلا برای شارژ ساختمان، وام خانوادگی و دیگر موارد کیف پول‌های مختلف قابل ایجاد است. وقتی کسی درخواست پول می‌دهد، کیف پول مورد نظر خورد را انتخاب می‌کند. زمانی که پول پرداخت می‌شود، مستقیم به همان کیف پول می‌رود. کاربر دنوپی هم به کاربران داخل برنامه می‌تواند درخواست پول بدهد و هم به کسانی که عضو این اپلیکیشن نیستند. افراد می‌توانند به‌راحتی از مخاطبان تلفن همراه خود پول دریافت کنند. وقتی کاربر چنین گزینه‌ای را انتخاب کند و بخواهد از مخاطبان موبایل خود درخواست پول کند، یک پیامک پاورلینک به او ارسال می‌شود که از طریق آن می‌توان مبلغ را پرداخت کرد. این مبلغ به حساب کیف پول کاربر دنوپی منتقل می‌شود.»

اپلیکیشن دنوپی به‌تازگی وارد بازار شده و این اولین حضور این تیم در یک رویداد عمومی است. دهنوی درباره اولین حضور رسمی می‌گوید: «می‌خواهیم از مردم بازخورد بگیریم و در رابطه با اپلیکیشن دنوپی ببینیم چه مسیری را پیش بگیریم و تمایل افراد به چه سمتی است. دوست داریم به سمتی حرکت کنیم که اپلیکیشن ما مورد علاقه کاربران باشد.»

خرید شارژ، پرداخت قبض و کارت‌به‌کارت در دنوپی انجام‌پذیر است و از طریق همان کیف پول‌ها هم قابل انجام است. به گفته دهنوي، وقتی کاربر می‌خواهد پرداخت قبض را انجام دهد، می‌تواند لیست قبوض را ایجاد کند و چند قبض در این اپلیکیشن ذخیره می‌شود و از طریق هر کدام از کیف پول‌ها که موجودی دارد، مستقیما از همان طریق پرداخت انجام می‌شود.

غرفه 040SE سالن 10 و 11 نمایشگاه الکامپ به دنوپی اختصاص دارد.

 

زرین‌پال / برای اولین‌بار کارت‌خوانی متصل به چند PSP

زرین‌پال در این سال‌ها سعی کرده فاصله بین خدمت‌گیرنده‌ها؛ یعنی خریدار و پذیرنده را با سرویس‌هایی که بانک‌ها و PSPها ارائه می‌کردند، پر کند. این استارت‌آپ در واقع تسهیل‌کننده پرداخت‌هاست. هم‌بنیان‌گذار زرین‌پال می‌گوید: «خدماتی که ممکن است به‌سختی توسط بانک‌ها یا PSPها عرضه شود، در زرین‌پال توسط مکانیسمی به‌صورت خیلی ساده‌تر و در زمان کوتاه‌تر عرضه می‌شود.»

کمپین جدید زرین‌پال تحت عنوان #قهرمان_کسب_و_کار_خودت_باش در الکامپ رونمایی شد. مصطفی امیری در این‌باره بیان می‌کند: «75 هزار پذیرنده از خدمات زرین‌پال استفاده می‌کنند. عمده این پذیرنده‌ّ‌ها کسب‌وکارهای خرد و متوسط هستند. اعتقاد داریم توانستیم برندهایی را که از سال 1389 در کنارمان بودند به واسطه خدماتی که از مجموعه ما دریافت کردند، بزرگ‌تر کنیم. به‌طوری که این کسب‌وکارها توانستند درگاه پرداخت اینترنتی خود را رونمایی کنند و امید داریم تا بتوانیم کسب‌وکارهای بیشتری را کمک کنیم.»

امیری از رونمایی محصول کارت‌خوان جدید زرین‌پال خبر می‌دهد و می‌گوید: «برای اولین‌بار کارت‌خوانی در دسترس خواهد بود که به چند PSP متصل است. مالکیت این دستگاه متعلق به خدمت‌گیرنده است. هر زمانی که یک PSP مشکل داشته باشد، دستگاه به PSP دوم یا سوم متصل می‌شود. رونمایی عملیاتی ما همزمان با بحث پرداخت‌یاری انجام خواهد شد. دستگاه هم‌اکنون قابلیت اجرا دارد و هیچ مشکلی در رابطه با عرضه آن وجود ندارد. البته دو اتفاق افتاده که دست ما نبوده است. نوسان قیمت ارز تامین‌کنندگان دستگاه‌های سخت‌افزاری را دچار مشکل کرده و نمی‌شود برنامه‌ریزی درستی انجام داد. باید بدانیم که اگر کمپین تبلیغاتی وسیعی داشتیم، آیا می‌توانیم دستگاه کافی تهیه کنیم یا خیر.»

امیری اضافه می‌کند: «برای اینکه بتوانیم همکاری کافی با بانک مرکزی و شاپرک داشته باشیم و پروسه عرضه خدمت راحت‌تر باشد، ترجیح می‌دهیم زمانی این محصول را عرضه کنیم که تاییدیه صددرصدی را به لحاظ پرداخت‌یاری گرفته باشیم. امیدواریم تا اوایل شهریور سرویس را به‌صورت عملیاتی در سطح شهر ببینیم.»

در الکامپ امسال غرفه 297S سالن 8 و 9 به زرین‌پال تعلق دارد.

 

ویکی‌نیکی / شخصیت‌شناسی نیکوکاران

ویکی‌نیکی یک راهنمای نیکوکاری است. شعار این استارت‌آپ راهنمای هوشمند نیکوکاری است. مدیرعامل اجرایی ویکی‌نیکی می‌گوید: «اگر نیکوکاری می‌خواهد کاری کند یا خدمتی ارائه دهد، اینکه کجا این کار را بکند و چگونه آن را انجام دهد، در ویکی‌نیکی راهنمایی می‌شود. سیر کامل نیکوکاری در این استارت‌آپ توضیح داده شده و نحوه اداره یک موسسه خیریه و چگونگی رفتار صحیح با مردم در ویکی‌نیکی تحلیل می‌شود.»

به گفته مجید ولی‌محمدی، ویکی‌نیکی یک نظرسنجی و تیپ شخصیت‌شناسی دارد که تحلیل آن به موسسات خیریه ارائه خواهد شد و متوجه خواهند شد که مردم چه فکری راجع‌ به موسسات خیریه دارند و دوست دارند این موسسه‌ها چه رفتاری با آنها بکند. البته در وب‌سایت‌مان هم این موضوع وجود دارد. او در مورد این موضوع بیان می‌کند: «چهار تیپ شخصیتی نیکوکاری وجود دارد. از جمله بعضی‌ها نیکوکار بومی هستند و فقط به آنهایی کمک می‌کنند که اطراف خودشان می‌شناسند، اما یکی دیگر از این تیپ‌های شخصیتی به موسسات خیریه اعتماد کامل دارند.»

ولی‌محمدی با بیان اینکه ویکی‌نیکی اخیرا در حوزه دیگری فعالیت می‌کند، ادامه می‌دهد: «چند وقتی است که به کارآفرینی اجتماعی مشغول شده‌ایم. در همین راستا با مشارکت استارت‌آپ‌ها و بنگاه‌های اقتصادی طرح‌هایی را اجرا می‌کنیم. برای مثال با کمک تیم پین‌وورک بین چند موسسه خیریه جهت ایجاد کارآفرینی برای مددجویان موسسات خیریه یک بستر فراهم کردیم. مثال دیگر این بود که با همکاری با همیار ووردپرس به مددجویان موسسات خیریه مهارت طراحی وب‌سایت آموزش دادیم. سعی کرده‌ایم در این مدت برای آنها کارآفرینی ایجاد کنیم.»

هم‌بنیان‌گذار ویکی‌نیکی عقیده دارد که در ایران راجع‌ به نیکوکاری تقریبا هیچ اطلاعاتی وجود ندارد. او اضافه می‌کند: «نظرسنجی تیپ شخصیت نیکوکاری برای ما اهمیت زیادی دارد و غرفه ویکی‌نیکی در الکامپ مشغول همین کار است. به کسانی که می‌آیند بر اساس تیپ شخصیتی آنها، پیکسل مخصوص می‌دهیم. در پایان نمایشگاه هم برای افرادی که شماره موبایل خود را وارد کنند، یک قرعه‌کشی خواهیم داشت.»

ویکی‌نیکی در این نمایشگاه در غرفه 510s سالن 10 و 11 حضور دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.