راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سامانه ملی نهاب نظام هویت‌سنجی اطلاعات مشتریان بانکی در شرف راه‌اندازی است

بانک مرکزی ایران چندی پیش سامانه‌های نهاب، صیاد و برداشت مستقیم (Direct Debit ) را به منظور دقت در شناسایی مشتریان بانکی، یکپارچگی چک‌های صادره و روش جدید پرداخت، تعریف کرد و پیاده‌سازی آنها را به شرکت خدمات انفورماتیک سفارش داد و درنهایت این سامانه‌ها، پیاده‌سازی و آماده بهره‌برداری شد.

 

نهاب

تحلیل، تولید و توسعه سامانه حاکمیتی نهاب (نظام هویت سنجی اطلاعات مشتریان بانکی)، تحت نظارت و رگولاتوری بانک مرکزی از اواخر سال ۱۳۹۵، در دستور کار شرکت خدمات انفورماتیک قرار گرفت. در این سامانه برای اولین بار در نظام بانکی کشور پایگاه داده‌ای از اطلاعات هویتی تمامی مشتریان بانکی اعم از حقیقی، حقوقی و اتباع خارجی ایجاد شده است.

به همین منظور اطلاعات کلیه مشتریان حقیقی، حقوقی و اتباع خارجی (نزدیک به ۷۶ میلیون مشتری ) بعد از تشکیل پروفایل‌های مربوطه و صحت‌سنجی آنها (استعلام از مراجع ذی‌صلاح) در پایگاه داده این سامانه درج و به هر مشتری مورد تایید شناسه‌ای به‌عنوان کد شهاب اختصاص داده شده است .

اتصالات متعدد میان محل استقرار سامانه نهاب در سایت شرکت خدمات انفورماتیک با مراجعی نظیر ثبت احوال، ثبت شرکت‌ها، وزارت اقتصاد، سامانه فیدا و کلیه بانک‌ها و موسسات تحت نظارت بانک مرکزی به وجود آمده و در شرف بهره‌برداری نهایی و استفاده شبکه بانکی از آن است.

 

برداشت مستقیم پایا و مدیریت مجوزها

این سامانه به‌عنوان یکی از پروژه‌های نقشه راه ۱۴۰۰ بانک مرکزی و با هدف خودکار کردن پرداخت‌های منظم مشتریان بانکی، پرداخت‌هایی مانند قبوض، اقساط تسهیلات، اجاره بها، آبونمان و… از سال ۹۵ در دستور کار شرکت خدمات انفورماتیک قرار گرفت و آماده بهره‌برداری شده است.

 

صیاد (صدور یکپارچه الکترونیکی دسته چک)

این سامانه پس از عملیاتی شدن سامانه چکاوک، به منظور یکپارچه کردن ساختار اطلاعاتی و شکلی دسته چک‌های بانکی با نظارت بانک مرکزی به شرکت خدمات انفورماتیک محول شد. از دیگر ویژگی‌های این محصول، امکان ارائه استعلامات پیامکی سوابق فرد صادر کننده چک، است. صیاد هم اکنون به مرحله بهره‌برداری رسیده و از شهریور ماه امسال از گردش چک‌های غیر صیادی در سامانه چکاوک ممانعت به عمل خواهد آمد.

تمامی بانک‌ها و موسسات مورد تایید و تحت نظارت بانک مرکزی، مشمول استفاده از این سامانه ها خواهند بود. بهره‌برداری از هریک از این سامانه‌ها منوط به دریافت مجوزهای تاییدی از بانک مرکزی است. به همین منظور هر یک از بانک‌ها و موسسات مورد تایید بانک مرکزی باید خود و یا شرکت‌های پیمانکارشان ضمن رعایت قوانین و استانداردهای هر یک از این سامانه، در فرآیند آزمون‌های تاییدی اقدام و مجوزهای فنی / مقرراتی لازم را کسب کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.