راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رتبه دولت الکترونیکی ایران در سال 2018 سازمان ملل 86 اعلام شد

بهبود وضعیت پیاده‌سازی دولت الکترونیک در ایران سبب شد تا با ارتقای 20 رتبه‌ای در جهان به رده 86 صعود کند؛ همچنین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در نخستین سال از اجرای برنامه ششم توسعه به دوسوم اهداف تعیین‌شده برسد.

به گزارش ایرنا، دولت الکترونیک به معنای اطلاع‌رسانی و ارائه خدمت به‌موقع، دقیق و کارا در همه ساعت‌های شبانه‌روز از طریق وسایل ارتباطی شامل تلفن، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی است که به‌کارگیری آن در بخش‌های مختلف دولت برای افزایش بهره‌وری و ارتقای سطح خدمات‌رسانی بوده و مهم‌ترین نتیجه آن، افزایش رضایت مردم و پیشگیری از بروز فساد است.

بر این اساس باهدف ایجاد تغییر بنیادین در ساختار قدیمی نظام اداری کشور، سازمان فناوری اطلاعات طرح ملی دولت الکترونیک را که از سال‌ها پیش متوقف مانده بود، احیا و اقدام‌های لازم برای الکترونیکی سازی را آغاز کرد. طرح ملی دولت الکترونیک بر اساس ارزیابی شورای فناوری اطلاعات از رشد 38.95 درصدی تا پایان پارسال برخوردار شد.

به گزارش عصر یکشنبه روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در آخرین رتبه‌بندی کشورها ازنظر شاخص‌های EGDI که بیانگر وضعیت پیاده‌سازی دولت الکترونیک در جهان به شمار می‌رود، ایران با رشد 20 پله‌ای، جایگاه خود را در میان 106 کشور جهان به رتبه 86 ارتقا داده است.

ارتقای رتبه ایران ازنظر شاخص‌های دولت الکترونیک در حالی است که مطابق برنامه ششم توسعه، ایران باید در پنج سال حداقل 30 رتبه جایگاه خود را بهبود بخشد بنابراین ارتقای 20 رتبه‌ای ایران در سال اول برنامه ششم توسعه، بسیار قابل‌توجه است. سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرده به‌زودی جزییات بیشتری درباره این تحولات منتشر خواهد کرد.

آیین‌نامه اجرایی تحقق دولت الکترونیک در ایران مصوب شورای عالی اداری و بر اساس طرح توسعه کاربردی فناوری اطلاعات تکفا مربوط به پانزدهم تیرماه سال 13۸۱ است که بر اساس آن دولت مکلف به ارائه خدمات غیرحضوری به مردم باهدف بهبود کیفیت، کاهش هزینه‌ها و گردش سریع اطلاعات بین دستگاه‌های اجرایی شد.

بر پایه گزارش سال ۲۰۱۶ سازمان ملل، ایران ازنظر دولت الکترونیک در جایگاه 106 جهان قرار داشت و حتی نسبت به سال ۲۰۱۴ یک رتبه تنزل کرد. شاخص توسعه دولت الکترونیک، یک شاخص اندازه‌گیری ترکیبی برای سنجش تمایل و ظرفیت استفاده یک دولت از ابزارهای ارتباطات و فناوری اطلاعات برای ارائه خدمات عمومی است.

این شاخص بر اساس بررسی جامع توسعه برخط 193 کشور عضو سازمان ملل متحد صورت گرفت و در آن ویژگی‌های فنی وب‌سایت‌های ملی و همچنین سیاست‌ها و راهبردهای دولت الکترونیک برای ارائه خدمات ضروری ارزیابی شد.

مقایسه آمارهای مربوط به وضعیت دولت الکترونیک ایران در فاصله سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ میلادی نشان می‌دهد جایگاه ایران از 102 در سال ۲۰۱۰ به رتبه 100 در سال ۲۰۱۲ و سپس 105 در سال ۲۰۱۴ رسید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.