راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کیف پول رمزنگاری شده فرانسوی‌ها در صدد رفع نقص اصلی بیت‌کوین

شرکت لجر (Ledger) در سال گذشته یک‌میلیون کیف پول رمزنگاری شده فیزیکی فروخته و ۲۵ میلیون یورو سود کرده است. پاسکال گوتیه (Pascal Gauthier)، مدیر شرکت لجر در حال راه‌اندازی خدمات شرکت به شرکت (B2B) کیف پول رمزنگاری شده است.

پس از جمع‌آوری ۷۵ میلیون یورو در ماه ژانویه، لجر به دنبال بیشتر از این‌ها است و منابع نزدیک به شرکت، خبر از علاقه سامسونگ (Samsung)، گوگل (Google) و زیمنس (Siemens) به سرمایه‌گذاری در لجر می‌دهند.

درصحنه‌ای از سریال بیلیونز (Billions) که از کانال اچ‌بی‌او (HBO) پخش می‌شود، یکی از شخصیت‌ها به نام بابی اکسلراد (Bobby Axelrod) وسیله‌ای شبیه به فلش مموری به معاونش می‌دهد و می‌گوید: «ارز رمزنگاری شده به ارزش یک‌میلیون دلار روی ذخیره سرد (cold storage).» این فلش حاوی پی‌دی‌اف و اسلاید نیست، بلکه کلید یک کیف پول بیت‌کوین است. روش پرداخت غیر‌قابل ردیابی قرن بیست و یکم!

سریال بیلیونز

اما این امر یکی دیگر از انبوه فناوری‌های تخیلی که در سریال‌ها دیده‌ایم، نیست. این وسیله یک محصول واقعی به نام کیف پول رمزنگاری شده نانو-‌اس (Nano S) و ساخته استارت‌آپ فرانسوی لجر است که ممکن است به‌زودی تبدیل به اولین استارت‌آپ میلیاردی اروپا در زمینه ارزهای رمزنگاری شده گردد.

پاسکال گوتیه درباره صحنه سریال بیلیونز می‌گوید: «فکر می‌کنم کمی مبالغه شده بود و ابراز می‌کند فناوری ساخته شده توسط آن‌ها مستقیماً برای کارهایی که در سریال نمایش داده شد، طراحی نشده است.»

اصلاح بزرگ‌ترین نقص بیت‌کوین با فناوری شرکت لجر

گوتیه می‌گوید:

«بلاک‌چین خودش امن است، اما فرآیند ساینینگ در بلاک‌چین نقص محسوب می‌شود.»

هر کاربر بیت‌کوین یک کلید خصوصی (private key) دارد که راه دسترسی هر‌کس به ثروت بیت‌کوینی خود است. ساینینگ (Signing) یعنی فرایند استفاده از کلید برای دسترسی به کیف پول و انتقال بیت‌کوین به یک کیف پول دیگر‌.

مشکل اینجاست که این کلیدها صرفاً یک رشته ۶۴ کاراکتری‌اند که در خارج شبکه بلاکچین نگهداری می‌گردند و ریسک بالای دزدیده شدن آن‌ها را تهدید می‌کند. هرکسی با داشتن یک کپی از کلید به‌راحتی می‌تواند به بیت‌کوین‌های شما دسترسی پیدا کند.

گوتیه توضیح می‌دهد: «اگر شما کلید خصوصی خود را گم کنید، بانکی نیست که مراقب دارایی شما باشد و راهی هم برای بازگرداندن آن‌ها وجود ندارد.» اوایل ظهور بیت‌کوین، مردم معمولاً کلید خصوصی خود را روی رایانه‌‌شان ذخیره می‌کردند؛ اما با افزایش ارزش بیت‌کوین، ریسک هک شدن رایانه‌ها و دزدیده شدن کلید خصوصی هم افزایش یافت.

در سال ۲۰۱۴ گوتیه از سمت مدیریت ارشد عملیات در کرایتیو (Criteo)، یک شرکت اد-تک (ad-tech) به ارزش ۱٫۷ میلیارد دلار در نزدک (NASDAQ) که خود گوتیه از بنیان‌گذاران آن بود، استعفا کرد تا بتواند به علاقه خود در مورد چالش کلید خصوصی بلا‌کچین بپردازد.

راهبرد محبوب در آن زمان سپردن بیت‌کوین به اشخاص ثالث بود که با رایج‌تر شدن این امر، نگه‌دارندگان سپرده خود به هدفی برای حملات سایبری تبدیل شدند. با هک شدن (Mt Gox) در سال ۲۰۱۴، دارایی‌های بیت‌کوینی به ارزش ۴۵۰ میلیون دلار از دست رفت.

«من فکر کردم واو! این یک مشکل خیلی بزرگیه!»

کیف پول رمزنگاری شده

راه‌حل شرکت لجر برای این مشکل قرار دادن کلید خصوصی روی چیزی است که به‌عنوان ذخیره سرد (cold storage) شناخته می‌شود. این کیف پول رمزنگاری شده دستگاهی به اندازه یک فلش مموری است که ارتباط فیزیکی با اینترنت ندارد.

علی‌رغم این‌که این راه‌حل منحصربه‌فرد نبود و چندین کیف پول رمزنگاری شده دیگر همچون ترزور (Trezor) و سکالوت (Secalot) وجود داشتند، سهولت کاربری و امنیت بالای محصولات لجر، مانند نانو-اس، آن را در میان پرفروش‌ترین‌ها قرار داده است.

گوتیه می‌گوید شرکتش طی سال گذشته بیش از یک میلیون دستگاه از کیف پول رمزنگاری شده خود را در ۱۶۵ کشور جهان به فروش رسانده‌اند. فروشی به ارزش بیش از ۴۵ میلیون یورو و رسیدن شرکت به سودآوری با درآمد قبل از بهره، مالیات و استهلاک ۲۵ میلیون یورویی.

دیدگاه گوتیه برای حل بزرگ‌ترین نقص بیت‌کوین توسط عده‌ای از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران اروپا پشتیبانی شد. سرمایه‌گذاری دریپر اسپریت (Draper Esprit) در مرحله دوم سرمایه‌گذاری (series b) لجر، مبلغ تقریبی ۳۰۰ میلیون یورو به این شرکت اختصاص داد.

اما گوتیه می‌گوید فروش به مصرف‌کنندگان تنها مرحله نخست کار است.

لدجر
عکس پاسکال گوتیه (سمت چپ) همراه با اریک لارکِوِک (Eric Larcheveque) مدیرعامل شرکت لجر

خدمات شرکت به شرکت (B2B)

اگرچه اتفاقات سریال بیلیونز کمی مبالغه شده بود، اما خیلی دور از واقعیت هم نیست. گوتیه می‌گوید در عالم واقعی مدیران صندوق‌های پوششی(hedge fund) را دیده است که دیوایس‎های لجر را دور گردن‌شان انداخته‌اند که الهام‌بخش او در دو پروژه جدید شرکتش است.

«شما یک راهکار نانو-اس برای مؤسسات نیاز دارید. محصولی که برای مؤسسات بزرگ و کوچک مالی ساخته‌شده است.»

محصول اول حاضر است: گاوصندوق لجر (Ledger Vault) یک محصول نرم‌افزاری چندکاربره با کلیدهای سخت‌افزاری در سبک نانو-اس است. افراد متعددی در یک شرکت یا صندوق خواهند توانست در سطوح متفاوت به یک کیف پول رمزنگاری شده دسترسی داشته باشند. حتی می‌توان طوری برنامه‌ریزی کرد که برای انجام یک تراکنش خاص به دو کلید نیاز باشد. یا حتی وقفه زمانی برای تراکنش‌ها تعریف کرد.

گوتیه می‌گوید این محصول با استقبال بی‌نظیری مواجه شده است به‌طوری‌که: «مشتریان برای خرید این محصول بیرون دفتر صف بسته‌اند!»

سورپرایز جدید شرکت لجر

محصول دوم اما هنوز در حال آماده‌سازی است. در ماه می شرکت لجر شراکت خود را با غول مالی ژاپن نُمورا (Nomura) برای راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار جانبی به نام کُماینو (Komainu) اعلام کرد. ایده بلندپروازانه کُماینو نگهداری تمام و کمال (full custodianship) دارایی‌های مشتریان است تا مؤسسات بزرگ مالی ارزهای رمزنگاری شده خود را در گاوصندوق دیجیتالی که لجر برای نُمورا طراحی کرده ذخیره کنند.

این برنامه ریسک بسیاری در بردارد. با توجه به وجود حملات متعدد که تاکنون باعث هک شدن چندین شرکت مبادله کننده بیت‌کوین شده است نگهداری تمام و کمال خطرناک کار خطرناکی است. هر چه دارایی بیشتری داشته باشید، هدف بزرگ‌تری برای هکرها محسوب خواهید شد.

گوتیه همچنین در این تصمیم برخلاف موج مقررات شنا می‌کند. بانک انگلستان ماه گذشته در نامه‌ای که به مدیران عامل بانک‌های بزرگ و شرکت‌های بیمه نوشت، به آن‌ها در مورد قرار نگرفتن در معرض خطر ناشی از دارایی‌های متشکل از ارزهای رمزنگاری شده هشدار داد.

گوتیه در این مورد می‌گوید: «فکر می‌کنم هشدارهای عادلانه همیشه چیزهای خوبی هستند.» ولی با این‌ وجود وی معتقد است کسب‌و‌کار شرکت به شرکت لجر علی‌رغم چالش‌ها رشد بسیاری خواهد داشت.

این بخش از برنامه‌های او واقعاً بلندپروازانه است و گوتیه برای ارتقای شانس موفقیت این پروژه‌ها در حال بررسی یک راهبرد سرمایه‌گذاری غیرمعمول است.

یک کسب‌وکار میلیارد دلاری؟

لجر در حال اضافه کردن فازی جدید در مرحله دوم سرمایه‌گذاری (series b) خود است. در فاز نخست که قبلاً به آن اشاره شد سرمایه‌گذاران می‌توانستند در محصول کیف پول رمزنگاری شده نانو-اس سرمایه‌گذاری کنند که این فاز در ماه ژانویه به پایان رسید. اکنون در فاز دوم، لجر به دنبال جذب سرمایه به‌وسیله عقد قرارداد تجاری با شرکای صنعتی است.

«اما فقط اگر علاقه تجاری واقعی فی‌مابین برای ساختن چیزی مشترک وجود داشته باشد. علاقه‌ای که هدف آن از کسب سود فراتر باشد.»

گوتیه از نام بردن کسانی که با آن‌ها در حال مذاکره است خودداری کرد و به گفتن «افراد متعدد» بسنده نمود؛ اما یک منبع آگاه از علاقه زیمنس، سامسونگ و بازوی سرمایه‌گذاری گوگل، جی‌وی (GV) و ارزش‌گذاری لجر در حدود یک میلیارد دلار خبر داد.

لجر از رد یا تائید این ادعا خودداری کرد.

چنین ارزش‌گذاری اگر جامه‌ی واقعیت بپوشد، لجر را به اولین استارت‌آپ میلیارد دلاری اروپا در حوزه ارزهای رمزنگاری شده تبدیل خواهد نمود.

اگرچه فاز دوم سرمایه‌گذاری قطعی نیست ولی اقبال عمومی به محصولات لجر در حال رشد است و این شرکت در مسیر داشتن سال مالی موفقیت‌آمیزی قرار دارد.

منبع: Forbes

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.