راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شتابدهنده اتحادیه اعتباری دیجیتال حامی جدی استارت‌آپ‌های فین‌تک

چهار سال پیش، اتحادیه اعتباری دیجیتال (Digital Credit Union)، خلائی در سیستم مالی پیدا کرد؛ این خلا، پلتفرمی‌ است که بتو‌اند موسسات مالی و استارت‌آپ‌‌های فین‌تک را به‌هم ارتباط دهد. با گذشت ۴ سال و نیم نگاهی به تابستان 2018 و فعالیت‌‌های شرکت مارلبروی ماساچوست (Marlborough, Mass) متوجه می‌‌شویم که مرکز نوآوری فین‌تک اتحادیه اعتباری، آماده است تا جدیدترین تیم خود را با ده سرمایه‌گذار جدید فین‌تک ارائه دهد. این مرکز غیر انتفاعی که به‌طور کامل با ارزشی بالغ بر 8.6 میلیارد دلار توسط اتحادیه اعتباری دیجیتال تامین مالی می‌‌شود، منحصرا روی مراحل اولیه رشد شرکت‌‌های فناوری مالی در نیو انگلند (New England) متمرکز شده است و با همکاری نهاد‌های مالی به‌جای رقابت با آنها، به عنوان شتاب‌دهنده توسعه محصولات جدید استارت‌آپ‌ها و نیرو محرکه اکوسیستم فین‌تک محلی کار می‌‌کند.

این مرکز، دو بار در سال، امید بخش‌ترین استارت‌آپ‌‌های حوزه فناوری مالی را شناسایی کرده و هرآنچه که این استارت‌آپ‌ها برای موفقیت بدان نیاز دارند را در اختیارشان قرار می‌‌دهد. این امکانات می‌‌توانند شامل ارائه شبکه حرفه‌ای افراد، آموزش و مشاوره، یا ارائه یک ساله یک فضای دفتری در مرکز برای انجام تحقیقات و فعالیت‌‌های اولیه استارت‌آپ تا زمان شکل‌گیری کامل آن و کسب نتیجه باشند.

اتحادیه اعتباری دیجیتال
همکاری گرگ مونتمورو (Greg Montemurro) از اتحادیه اعتباری دیجیتال و مانریک فیولی (Manrique Feoli) از شرکت هوند

در سایه اتحادیه اعتباری دیجیتال، شرکت کنندگان در این برنامه شتابدهی قابلیت‌‌های لازم برای ارتقای طرح و برنامه خود را با بهره‌مندی از امکانات قابل توجهی که مرکز تامین می‌‌کند به دست می‌‌آورند. در عرض کمتر از دو سال، استارت‌آپ‌های این شتابدهنده جمعا بیش از 200 میلیون دلار سرمایه از طریق پلتفرم‌ها، عرضه اولیه سکه (ICOs)، سرمایه‌گذاری جمعی یا سرمایه‌گذاری‌‌های جسورانه سنتی دریافت کرده‌اند که مبلغی قابل توجه برای کسب‌وکارهای نوپا به شمار می‌‌آید. همچنین در خلال این اتحادیه، این امکان را می‌‌یابند تا نمونه‌‌های آزمایشی خود را با همکاری و کمک شرکت‌‌های نوآورانه ملی، استارت‌آپ‌‌های دیگر یا موسسات مالی رسمی‌ با موفقیت راه‌‌اندازی کنند.

ده عضو تیم تابستان 2018

بر اساس داده‌‌های گردآوری شده، در مورد انتخاب هوشمندانه دانشگاه و محل تحصیل مشاوره ارائه می‌‌دهد. این سیستم که به‌عنوان یک حسابدار مالی شخصی شناخته می‌‌شود، قادر است هزینه‌‌های خالص تحصیل را با در نظر گرفتن هزینه‌‌های کلی و نهان آن تخمین زده و والدین را در انتخاب محل تحصیل فرزندانشان یاری کند.

یک بانک نوین و منحصربه‌فرد دیجیتالی مبتنی بر هوش مصنوعی است که مدیریت مالی در زمان واقعی را به‌صورت خودکار ممکن می‌‌سازد. این بانک که در نوع خود بی‌نظیر است، کاربران را در مدیریت و حفظ پول‌شان برای آینده و لحظات ضروری کمک می‌‌کند و هزینه‌‌های اضافی آنها را به حداقل می‌‌رساند.

سیستم گردش کار هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی است که با تجمیع داده‌‌های لازم و ارائه مدل مناسب کسب‌وکار، شرکت‌ها و پلتفرم‌ها را برای ارائه خدمات بهتر به کاربران‌شان یاری می‌‌کند. درحقیقت، این نرم‌افزار قادر است شرکت‌‌هایی که در حال ورشکستگی یا از دست دادن مشتریان‌شان هستند را به روز‌های اوج خود بازگرد‌اند.

برای سال‌‌های متمادی، سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها محدود به شرکت‌‌های بزرگ صنعتی سرمایه‌گذاری جسورانه و میلیونرها بوده است. در همین راستا نیز، کینگزکرواد با این چشم‌‌انداز راه‌‌اندازی شده است تا همه بتوانند از موقعیت‌‌های سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها، با استفاده از تحقیقات و تجزیه و تحلیل‌‌های نهادی استفاده کنند، بدون اینکه حتی در این زمینه تجربه چندانی داشته باشند.

لجی‌کش یک پلتفرم مبتنی بر فناوری بلاکچین است که از روش‌‌های قراردادی برای افزایش مقیاس‌پذیری و امنیت قرارداد‌های هوشمند استفاده می‌‌کند. پروتکل مقیاس‌بندی لجی‌کش با ارتقای ر‌اندمان زنجیره بلاکچین، قادر است پرداخت‌‌های مبتنی بر ارز‌های رمزنگاری‌شده را به ‌اندازه کارت‌‌های اعتباری ایمن، قابل اعتماد، سریع و آسان سازد. هرچند که هنوز هم نمی‌‌توان این ارزها را جایگزینی کامل برای پرداخت‌‌های کنونی در نظر گرفت.

پی‌با‌ی‌کار یک تیم ورزیده از متخصصان فناوری، حمل و نقل و دولت است که کاربران، خرده فروشان، کسبوکارها و نهاد‌های دولتی را قادر به پرداخت التکرونیکی از طریق سیستم‌‌های حمل و نقل و خودروها می‌‌کند. با استفاده از این راه‌کار پرداختی در خودرو، می‌‌توان از طریق فرستنده‌‌های تعبیه شده در خودروها پرداخت انجام داد که در نوع خود طرحی نوآورانه و منحصربه‌فرد است.

ادغام فرایند‌های طبیعی زبان و تکنولوژی هوش مصنوعی، چت‌بات‌ها را قادر ساخته تا به‌صورتی کارآمد و حرف‌های با مشتریان وارد تعامل شوند. پلتفرم چت‌بات پوش دولوپمنت نیز از جمله چارچوب‌‌هایی است که کاربران را قادر به تعامل و دریافت اطلاعات از طریق ربات‌‌های هوشمند می‌‌سازد.

رگورا یک پلتفرم ابری ارزش‌گذاری املاک و مستغلات است که به‌منظور ارائه مشاوره برای تصمیم‌گیری‌‌های دقیق و کارآمد، از تجزیه و تحلیل‌‌های کلان داده استفاده می‌‌کند.

پلتفرم توکن، کاربران و کسب‌وکارها را قادر می‌‌سازد تا در خلال توسعه پرداخت‌‌های همتا به همتا، پرداخت‌‌های خود را با استفاده از ارز‌های رمزنگاری‌شده در سطح جهانی انجام دهند. با استفاده از این پلتفرم، دو شخص از هر نقطه جهان می‌‌توانند به سهولت و با صرف کمترین هزینه تراکنش داشته باشند و با توجه به اینکه در حال حاضر قابلیت پرداخت توسط ارز‌های رمزنگاری‌شده محدود است، پلتفرم فوق می‌‌تو‌اند یکی از بهترین گزینه‌ها برای جهانیان باشد.

تونل، نسل آتی سیستم‌‌های پرداخت و پروتکل‌‌های ارز‌های رمزنگاری‌شده است که تحت بلاکچین تراکنش‌‌های سری را به‌صورت آنی، امن، غیر متمرکز و بدون کارمزد مدیریت می‌‌کند.

تمرکز اتحادیه اعتباری روی فناوری

اتحادیه اعتباری دیجیتال که در سال 1979 توسط کارمندان شرکت دیجیتال ایکویپ‌منت کورپوریشن (Digital Equipment Corporation)، به‌عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌ها در صنعت کامپیوتر جهان، سازمان‌دهی شده است، در ابتدای امر چندان در حوزه فناوری توانمند نبوده و تنها عملکرد مثبت آن در این حوزه، ممارست برای پذیرش فناوری‌‌های نوآورانه با سرعت هرچه تمام‌تر بود.

در سال 2013، این اتحادیه به این نتیجه رسید که هیچ فرصتی برای رویارویی و ارتباط موسسات مالی با استارت‌آپ‌‌های فین‌تک وجود ندارد. از این رو دیوید آروجو (David Araujo)، معاون ارشد فناوری و نوآوری اتحادیه اعتباری دیجیتال، آغاز به انجام تحقیقاتی در زمینه ایجاد فضای ارتباط دهی موسسات مالی و استارت‌آپ‌‌های فین‌تک نمود. ارتباط با دانشگاه‌ها و برگزاری رقابت‌‌های نوآورانه داخلی از جمله رویکرد‌هایی است که در این راستا شاهد آن بود‌ه‌ایم.

اتحادیه اعتباری دیجیتال
دیوید آروجو (David Araujo)، معاون ارشد فناوری و نوآوری اتحادیه اعتباری دیجیتال

واسیلیس روسوس (Vasilios Roussos)، که در حال حاضر به‌عنوان مدیرعامل مرکز نوآوری فین‌تک اتحادیه اعتباری دیجیتال فعالیت می‌‌کند نیز اظهار می‌‌کند که طی دهه گذشته، بوستون با همکاری سازمان وورک‌بار (WorkBar) که با بسیاری از شرکت‌‌های فین‌تک در ارتباط است، عنوان منطقه نوآوری را به خود اختصاص داده است. درحقیقت، همکاری اتحادیه اعتباری با سازمان وورک‌بار را می‌‌توان سرفصل فعالیت این اتحادیه به عنوان «مرکز ممتاز خدمات مالی» تلقی کرد. روسوس اذعان می‌‌کند:

من در سال 2016 وارد هیئت مدیره شدم. در حقیقت در ابتدا توسط وورک‌بار استخدام شده و به‌صورت قراردادی فعالیت خود را آغاز کردم. اما پس از مدتی شرکت برند خود را تغییر داده و مدل جدیدی برای نیل به برنامه شتاب‌دهی ارائه داد.

روسوس می‌‌افزاید، سالانه تعداد زیادی از شرکت‌‌های فین‌تک به اتحادیه می‌‌پیوندند و در حال حاضر مرکز قادر است هر شش ماه یک‌بار تعداد ده شرکت از حوزه فناوری‌‌های مالی را بپذیرد:

در نتیجه این هم‌پوشانی، شرکت‌ها این فرصت را دارند تا با حدود 30 شرکت از حوزه فناوری‌‌های مالی در ارتباط بوده و اطلاعات و ارتباطات خود را ارتقا دهند. ما افراد باهوش را در یک اتاق باهم تنها می‌‌گذاریم و اجازه می‌‌دهیم تا اتفاقات (مطمئنا جالب) رخ دهند.

به عقیده وی، ماموریت این مرکز واقعا جالب است و از این موقعیت، به‌عنوان «فرصتی منحصربه‌فرد» یاد می‌‌کند:

«این فلسفه به توسعه فرصت‌‌های ارتباط و هم‌‌اندیشی با یکدیگر و یافتن گذرگاه‌‌های نوین و بهتری برای ارائه محصول به بازار و کاربران کمک می‌‌کند. ما با سایر برنامه‌‌های شتاب‌دهنده که صرفا روی افزایش سرمایه متمرکز شده‌اند تفاوت داریم. بدیهی است که در این مرکز، تنها روی استارت‌آپ‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کنیم که در حال اجرا هستند، هرچند که در این راستا از سایر اتحادیه‌ها نیز برای مشارکت در این طرح دعوت به‌عمل می‌آوریم. ما در مسیر موفقیت شرکت‌های دیگر قرار نگرفته‌ایم و به اصطلاح قسم یاد کرد‌ه‌ایم تا به کسی آسیبی نرسانیم. فاز نوآوری‌ها زمانی آغاز می‌شود که شرکت‌ها اقدام به همکاری و مشارکت و تعامل باهم کنند و در صورتی که این فرایند اتفاق بیافتد، فرصت‌های نوین و مهیجی برای اتحادیه اعتباری و استارآپ‌های فین‌تک ایجاد خواهد شد.»

اتحادیه اعتباری دیجیتال هیچ منفعت و سود مستقیمی‌ از کمک به شرکت‌های فین‌تک و این سرمایه‌گذاری‌ها و تعاملات کسب نمی‌‌کند و عملا هی‌چگونه حق امتیاز یا پرداختی بابت خدمات یا محصولات ارائه شده در نظر گرفته نشده است. طبق اظهارات روسوس، اتحادیه اعتباری دیجیتال هیچ‌گونه انتظاری از شرکت‌های فین‌تک برای اعطای حق امتیاز و غیره بخاطر توسعه طرح‌ها و نوآوری‌ها در مرکز ندارد، اما در عمل، مرکز همواره تقش اولین مشتری یا شریک را برای این استارت‌آپ‌ها بازی می‌‌کند.

در عمل، اتحادیه اعتباری دیجیتال شریک و اولین مشتری این استارت‌آپ‌ها است و به‌صورت تنگاتنگی با آنها کار می‌‌کند. این امر منجر به افزایش ارزش‌گذاری ملی خواهد شد هرچند که هدف اتحادیه از کمک به شرکت‌ها این نبوده است. طبق اظهارات روسوس «کسب درآمد و افزایش ارزش‌گذاری بی اهمیت است. آنچه که اهمیت دارد، کمک به ایجاد فناوری‌هایی است که می‌توانند خدمات فردی را ارتقا دهند.»

مثالی که روسوس در این باره بدان اشاره می‌‌کند، اجرای نمونه آزمایشگاهی یک طرح با یک شرکت هوش مصنوعی است که در حدود دوازده ماه پیش توسط اتحادیه به مرکز آورده شده است. وی در این باره می‌گوید:

«هنوز نمی‌دانیم که هوش مصنوعی تا کجا می‌تو‌اند کمک کننده و همراه اتحادیه اعتباری دیجیتال باشد. با این حال در مورد موارد استفاده این تکنولوژی در اتحادیه اعتباری بحث کرد‌ه‌ایم و سعی داریم آن را به منصه ظهور برسانیم. یک مثال از این کاربردها می‌تو‌اند شارژ کارت‌های اعتباری در خلال فناوری هوش مصنوعی باشد.»

داستان‌های موفقیت

آروجو می‌گوید:

«زمانی که چهار سال پیش مرکز نوآوری‌های فین‌تک اتحادیه اعتباری دیجیتال را تاسیس و راه‌‌اندازی کردیم، هیچ مرکز دیگری برای گردآوری و تجمیع استارت‌آپ‌‌های فین‌تک زیر یک سقف وجود نداشت. این چهارمین تیمی‌ است که از زمان شکل‌گیری مرکز ایجاد می‌شود و ما نه تنها از موفقیت مداوم و پیوسته اتحادیه خوشحالیم، بلکه بخاطر موفقیت روزافزون طرح‌های نوآورانه شرکت‌های حوزه فین‌تک و خوشنودی این استارت‌آپ‌ها از حضور در مرکز نیز به خود می‌بالیم.»

هشت استارت‌آپی که به گفته اتحادیه اعتباری دیجیتال، مرکز نوآوری‌های فین‌تک را با موفقیت‌هایی درخشان ترک می‌کنند عبارتند از:

  • استارت‌آپ مبتنی بر هوش مصنوعی کوالسک (ai)
  • استارت‌آپ مشاوره وام‌دهی هوشمند آی‌ال‌ای کپیتال (ILA Capital)
  • استارت‌آپ مشاوره سرمایه‌گذاری کیل (Keel)
  • پلتفرم تسهیل پرداخت مبتنی بر فناوری بلاکچین میک‌سنتز (MakeCents)
  • پلتفرم هوشمند مدیریت داده مچ‌آپ‌باکس (MatchUpBox)
  • استارت‌آپ مدیریت اطلاعات مخاطبین تلفن همراه اسکایدو (Skydeo)
  • پلتفرم اتوماسیون کلان داده تنگو (Tengu)
  • و پلتفرم حفاظت داده و امنیت ورچل‌ کاو (Virtual Cove)

استارت‌آپ کوالسک که در زمینه هوش مصنوعی فعالیت دارد، از زمان پیوستن به مرکز در سال گذشته تا کنون توانسته موفقیت‌های چشم‌گیری را در حوزه فناوری‌های مالی از آن خود کند و طی چند ماه آتی برنامه راه‌‌اندازی چندین طرح آزمایشگاهی را با همکاری اتحادیه اعتباری دیجیتال در دستور کار خود دارد. این طرح‌ها می‌توانند اولین گام‌های شرکت در صنعت بانکداری باشند.

گرِگ وولف (Greg Woolf)، موسس و مدیرعامل کوالکسک اذعان می‌‌کند: «بودن ما در انجمن فین‌تک اتحادیه اعتباری دیجیتال به‌عنوان بخشی از آن، توانسته تحولات شگرفی را در کسب‌وکارمان ایجاد کند. نه تنها از قرار گرفتن در جامعه کارآفرینان و شرکای حوزه فین‌تک در مرکز بهره بردیم، بلکه از کارشناسان شبکه آنها نیز برای اتقای قابلیت‌های محصول خود که برای شرکت‌های ارائه دهنده خدمات مالی ارزشمند است نیز استفاده کردیم.»

شرکت‌های عضو در این مرکز، از میان انبوه عناوین روی هوش مصنوعی، یادگیری ماشین (Machine learning)، بیت‌کوین، بلاکچین، بانکداری متنی (contextual banking)، اعتبار سنجی، ارز‌های رمزنگاری‌شده، داده و تجزیه و تحلیل، ارز‌های دیجیتال، آموزش‌های مالی، سلامت مالی، بانکداری موبایلی، وام‌دهی آنلاین، وام‌دهی همتا به همتا، پرداخت‌ها، حسابداری شخصی، اتوماسیون فرایندها و رباتیک متمرکز شده‌اند.

مرکز نوآوری‌های فین‌تک را می‌توان مغز متفکر و مدیر اجرایی اتحادیه اعتباری دیجیتال معرفی کرد که چشم‌انداز اتحادیه را نسبت به فعالیت‌های نوآورانه عرصه فناوری‌های مالی و ایجاد تکنولوژی‌های نوین برای آیند‌ه‌ای بهتر تغییر داده و سبب تغییر رویکرد کلی و سنتی آن شده است. دیوید آروجو در این باره می‌گوید:

«ما به هر تیمی‌ که وارد مرکز می‌شود به چشم فرصتی نگاه می‌کنیم که می‌تو‌اند آموزش ببیند، رشد کند و فناوری‌هایی را به نمایش بگذارد که خارج از دسترس مرکز بوده‌اند. بدون شک چنین آموزشی را نمی‌توان به راحتی قیمت‌گذاری کرد.»

زمانی‌که از روسوس در مورد داستان‌های موفقیت در این مرکز سوال می‌شود، وی سه شرکت را نام می‌برد:

  • کوالسک (ai) فعال در حوزه هوش مصنوعی که توانسته بسیار موفق عمل کند
  • دیجیتال آنبوردینگ (Digital Onboarding) که در جهت جذب اعضای جدید با اتحادیه همکاری می‌‌کند
  • و ریت گرویتی (Rate Gravity) که با ارائه روند بهتری برای دریافت وام رهنی مسکن، نرخ وام را کاهش می‌دهد.

اکنون که اتحادیه شانس خود را چندین بار آزموده است، بدیهی است که انتظارات زیادی از تیم‌های تابستان 2018 خواهند داشت. پاسخی که روسوس در این باره می‌دهد قابل توجه است:

انتظارات ما روزبه‌روز در حال افزایش است و از هر یک از تیم‌ها انتظار موفقیت داریم. هنوز هیچ‌کس نمی‌د‌اند چه نوآوری جدیدی قرار است پا به عرصه ظهور بگذارد ولی ما حقیقتا در مورد تیم جدید هیجان زده هستیم. آنها بسیار مستعد هستند و قاعدتا می‌توانند فناوری‌های جدیدی را برای حل مشکلات عدیده کنونی ارائه دهند. ما از بهره‌مندی ازین فرصت در جهت کمک به سایر اتحادیه‌های اعتباری نیز استقبال می‌کنیم. قابلیت اتصال دیگر اتحادیه‌های اعتباری به استارت‌آپ‌‌های ما می‌تو‌اند یک بازی دو سر برد برای همه باشد.

منبع: cujournal

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.