راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

محدودیت‌های فناوری بلاکچین: چه کارهایی از دست بلاکچین بر نمی‌آید؟

فناوری بلاکچین این پتانسیل را دارد که کارهای خارق‌العاده‌ای انجام دهد. بلاکچین می‌تواند یک دنباله حسابرسی دیجیتال برای تراکنش‌ها فراهم نماید و به‌عنوان راه‌حلی ارزان برای تائید صحت داده‌ها به کار رود. می‌تواند به‌عوض یک واسطه پرهزینه وحدت نظر بین کسب‌وکارها را در مورد وضعیت یک بازار در مقیاس جهانی تأمین نماید.

دست یافتن به این‌همه، به‌وسیله‌ی ترکیب هوشمندانه انگیزه‌های اقتصادی با رمزنگاری حاصل گشته و تضمین می‌کند که سوابق دیجیتال در هر نقطه زمانی نمایانگر اجماعی واقعی میان ذی‌نفعان باشد. به خاطر همین ویژگی است که بلاکچین قادر است زمانی که حرف از به اشتراک‌گذاری سوابق و دارایی‌های دیجیتال به میان می‌آید، جایگزینی برای اعتماد بین بازیگران اقتصادی و مرکزیتی برای نگهداری و تائید سوابق تراکنش‌ها باشد. با این‌وجود مفید خواهد بود که هنگام ارزیابی الگوهای کسب‌وکار  بدانیم محدودیت‌های فناوری بلاکچین کی و کجا بروز می‌کند.

محدودیت‌های فناوری بلاکچین در جهان آفلاین

به مسئله مهم چگونگی ردیابی یک نوزاد در بیمارستان و پس‌از آن فکر کنید. تبعات اشتباه گرفتن یک نوزاد با نوزادی دیگر فاجعه‌بار خواهد بود. به نظر می‌رسد ذخیره سوابق هر نوزاد ازنظر موقعیت مکانی به‌طوری‌که این سوابق تغییرناپذیر و قابل تصدیق باشند کاری است که از عهده فناوری بلاکچین برمی‌آید اما محدودیت‌های فناوری بلاکچین در چنین مسائلی بروز می‌کند. اگرچه سوابق دیجیتال می‌توانند تغییرناپذیر و قابل تصدیق باشند، اما چطور می‌توان دانست کدام سابقه متعلق به کدام نوزاد است؟ برای متصل کردن یک مدخل روی بلاکچین با یک نوزاد در جهان خارج نیاز به الصاق یک علامت فیزیکی به نوزاد داریم، یا اگر بخواهیم مدرن‌تر نگاه کنیم یک چیپ زیرپوستی یا سابقه‌ای دیجیتال از ژنوم نوزاد برای اتصال او به سابقه دیجیتالش؛ و اینجاست که بلاکچین کم می‌آورد.

محدودیت‌های فناوری بلاکچین در این فرایند باعث می‌شود نتوانیم صحت مهم‌ترین گام در تشخیص هویت نوزاد را تضمین نماییم.

محدودیت‌های فناوری بلاک‌چین
برای متصل کردن یک مدخل روی بلاکچین با یک نوزاد در جهان خارج نیاز به الصاق یک علامت فیزیکی به نوزاد داریم.

تنها پس از آن‌که ارتباط بین فرد و سوابق پزشکی‌اش با موفقیت برقرار شد بلاکچین خودی نشان خواهد داد و خواهد توانست برای تضمین صحت داده‌ها به کار رود و نیز تصمیم چگونگی استفاده از داده‌های هر کس نیز در اختیار خود فرد خواهد بود (جهت مصارف تحقیقاتی، دانشگاهی، تجاری، داروسازی، اپلیکیشن‌های سلامت و…).

محدودیت‌های فناوری بلاکچین در بازاریابی

در بازاریابی بسیار پیش می‌آید که چشمانی که تبلیغات را می‌بیند متعلق به کسی نباشد که تبلیغ‌کننده برای او تبلیغ را ساخته است. ممکن است تبلیغ‌کننده تصور کند پولی که خرج کرده محصولش را برای مردان سی‌وچندساله که دنبال خرید لامبورگینی هستند تبلیغ خواهد کرد، ولی چیزی که درواقع اتفاق می‌افتد آن است که یک فرد دانشگاهی میان‌سال که قصد خرید اتومبیل جدید هم ندارد تبلیغش را می‌بیند. یا بدتر، تبلیغش را یک بات مشاهده می‎‌کند.

بلاک‌چین و تشخیص انسان بودن بازدیدکننده
در بازاریابی بسیار پیش می‌آید که چشمانی که تبلیغات را می‌بیند متعلق به کسی نباشد که تبلیغ‌کننده برای او تبلیغ را ساخته است

فناوری بلاکچین می‌تواند شناسه‌های دیجیتالی را که با بازدید یک تبلیغ همخوانی دارند ردیابی کند، اما به علت محدودیت‌های فناوری بلاکچین اما نخواهیم‌توانست در مورد صداقت مشتری یا انسان بودن بازدید‌کننده اظهار نظر کنیم.

دانستن این‌که فردی که پشت این شناسه‌های دیجیتال است واقعاً کیست نیاز به تائید آفلاین دارد و تائید صداقت خریدار بالقوه شاید خارج از توانایی هر فناوری دیگری است که اکنون دارا هستیم.

اما، آیا بلاکچین به درد خواهد خورد؟!

صرف نظر از محدودیت‌های فناوری بلاکچین نکته مثبت آن است که این فناوری می‌تواند برای تغییر رابطه بین تولیدکننده محتوای دیجیتال، تبلیغ‌کننده و مصرف‌کننده به کار رود.

تبلیغ‌کنندگان می‌توانند با عرضه رایگان محتوای اختصاصی آنلاین در قبال توجه کاربران‌شان به آن‌ها پاداش دهند.

تولیدکنندگان محتوا می‌توانند مدل‌های جدید کسب درآمد را با بهره‌گیری از قابلیت بلاک‌ چین برای تسویه ارزان و مؤثر تراکنش‌ها پیگیری کنند. با این‌که مصرف‌کنندگان از خرده‌پرداخت‌ها در قبال بهره‌گیری اندازه‌گیری شده از سرویس متنفرند (در ذهن مصرف‌کننده خرده‌پرداخت‌ها مانند تاکسی‌متر‌ها تنفر برانگیز هستند) چه‌بسا در آینده پِی‌وال‌ها و اشتراک‌ها در پشت‌صحنه بر همین اساس کار کنند. علاوه بر این اگر نگران ربات بودن احتمالی بازدیدکنندگان نباشیم و صحت مالکیت سوابق دیجیتال (مانند سوابق مرور صفحات وب) برای‌مان مهم باشد، عملکرد بلاکچین در این مهم بی‌نقص خواهد بود. یکی از چالش‌های همیشگی ما تشخیص مالکیت داده‌ها است که بلاکچین قادر به حل آن‌هم خواهد بود.

با توسعه اکوسیستم حول فناوری بلاکچین انواع جدیدی از رابط‌ها ظهور خواهند کرد که محدودیت‌های فناوری بلاکچین و چالش همگام‌سازی سوابق دیجیتال با همتایان آفلاین‌شان را به فرصتی برای کسب‌وکارهای جدید تبدیل خواهند نمود. علی‌رغم این‌که فناوری بلاکچین در مراحل اولیه خود است، با بلوغ و اضافه شدن این مکمل‌های کلیدی توانایی آن را به دست خواهد آورد که به‌صورت بنیادین مالکیت داده‌های دیجیتال و پلتفرم‌های دیجیتال را دستخوش تغییر نماید.

منبع: Harvard Business Review

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.