راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

۴ نوآوری پرداخت دیجیتال در سال ۲۰۱۸ که تراکنش‌های مالی را متحول خواهند کرد

رویداد سی‌بی‌ای لایو ۲۰۱۸ (2018 CBA LIVE) یکی از رویدادهای الهام بخش و مفید امسال در حوزه تراکنش‌های مالی بوده است. آشنایی با نمونه‌هایی از نوآوری در پرداخت دیجیتال، خطرات ناشی از سرقت هویت و استفاده از هویت‌های مصنوعی و ترکیبی اصلی‌ترین مباحثی بود که در این کنفرانس مطرح شده و یک گام فراتر از بانکداری سنتی گذاشته است. زیرا در عصر حاضر تقاضای مصرف‌کنندگان برای خدمات جدیدی که بانکداری سنتی از ارائه آن‌ها عاجز است، روند رو به رشدی را در پیش گرفته است.

می‌توان گفت آشنایی با نمونه‌هایی از نوآوری در پرداخت دیجیتال اصلی‌ترین مسئله‌ای بود که در خلال این کنفرانس به آن پرداخته شد. زیرا هم اکنون ۴۷ درصد از مشتریان، پرداخت‌های دیجیتال را به استفاده از پول نقد ترجیح می‌دهند. در همین راستا بانک‌ها و موسسات اعتباری نیز درصدد پاسخگویی به نیاز مشتریان گام برمی‌دارند و استفاده از ابزارهای دیجیتالی و فناوری‌های پیشرفته را اولویت کار خود قرار می‌دهند.

در ادامه شما را با ۴ نوآوری در پرداخت دیجیتال که می‌توانند تراکنش‌های مالی را متحول کنند، آشنا می‌کنیم. بی‌شک آشنایی با این نوآوری‌ها می‌تواند نقش موثری در درک بهتر چشم‌اندازهای مالی آینده داشته باشند.

 

۱) تراکنش‌های همتا به همتا (P2P)

تراکنش‌های P2P در حقیقت انتقال الکترونیکی پول از شخصی به شخص دیگر از طریق یک سرویس واسطه هستند. در سال ۲۰۱۷ در آمریکا نزدیک به ۶۳.۵ میلیون نفر حداقل ماهی یک بار از برنامه‌های P2P برای انجام تراکنش‌های مالی خود استفاده می‌کردند که این آمار حدود یک سوم از کاربران تلفن‌های همراه هوشمند را شامل می‌شد.

جالب است بدانید که پی‌پال (PayPal)، ونمو (Venmo) و زله (Zelle) از جمله بزرگ‌ترین و پرطرفدارترین سرویس‌های واسط‌ برای تراکنش‌های همتا به همتا هستند. با این حال شرکت‌های فین‌تک جدیدی نیز در حال شکل‌گیری هستند که می‌توانند به عنوان فاز جدیدی از تراکنش‌های P2P شناخته شوند. البته موفقیت این سیستم‌ها در راستای حل یکپارچه مشکلات روزمره در قالب نرم‌افزارهایی است که پرداخت‌های دیجیتالی را ممکن می‌سازند.

به کمک این نوآوری در پرداخت دیجیتال بسیاری از تراکنش‌های نقدی و انتقال پول به سادگی و در عرض مدت کوتاهی با یک کلیک ساده انجام می‌شود. بی‌شک این نوآوری روند رو به رشدی خواهد داشت و روز به روز خدمات بهتری را برای مصرف‌کنندگان ارائه می‌دهند.

 

۲) تجارت موبایلی (mCommerce)

در بخش روندهای پرداخت کنفرانس سی‌بی‌ای لایو، تجارت موبایلی جدیدترین بحثی است که در گروه‌های مختلف بررسی می‌شود. تجارت موبایلی تمام تراکنش‌هایی که روی یک تلفن همراه از طریق اپلیکیشن‌ها یا وبسایت‌های مناسب‌سازی شده برای موبایل انجام می‌شود را شامل می‌شود.

طبق گزارش ویزا (Visa) تجارت موبایلی ۵۳ درصد بیشتر از تجارت دسکتاپ رشد داشته است. در حالی‌که تلفن‌همراه و ویژگی‌های گسترده‌اش مبحث جدیدی در دنیای پرداخت نیست، اما این روزها، از مقبولیت بیشتری  برخوردارند و مشتریان فقط زمان و انگیزه نیاز داشتند تا برای استفاده از تجارت موبایلی احساس راحتی بکنند.

استفاده از تکنولوژی‌های پوشیدنی که امکان پرداخت را فراهم می‌کنند مبحث جدیدی است که قرار است جایگزین پرداخت‌های موبایلی شود. این پیش‌بینی بانک‌ها و اتحادیه‌های اعتباری را ملزم می‌کند تا با دقت بیش‌تری وارد بازار تکنولوژی‌های پوشیدنی شوند و به کمک بهترین شیوه‌ها رهبری بازار را بر عهده بگیرند.

 

۳) هوش مصنوعی (AI)

هوش مصنوعی با استفاده از بزرگ داده‌ها و یادگیری ماشینی بانکداران را به سمت درک و تعامل متقابل با دارندگان حساب سوق می‌دهد. از طرفی هوش مصنوعی در کنار ارائه خدمات نوین بانکداری مانند چت بات‌ها، به ایجاد لایه‌های امنیتی نیز می‌پردازد.

هم‌چنین هوش مصنوعی این امکان را برای فعالان صنعت بانکداری فراهم می‌کند که با شناخت صحیح رفتار مصرف کننده از شیوه‌های نوینی برای احراز هویت استفاده کنند که این امر به خودی خود می‌تواند امکان سرقت و یا هک حساب‌های کاربران را به حداقل برساند.

البته توجه داشته باشید که هوش مصنوعی هنوز به طور کامل در جوامع جا نیفتاده است و به زمان نسبتا زیادی برای بلوغ نیاز دارد تا بتواند تمام سیستم‌های اطلاعاتی را تحت پوشش قرار داده و امنیت آن‌ها را تامین کند. تا زمانی که تمام سیستم٬های بانکی و موسسات مالی به سمت هوشمند شدن حرکت نکرده‌اند هنوز هوش مصنوعی جای کار زیاد دارد تا بتواند در استراتژی‌های بانک‌ها قرار گیرد.

 

۴) پیشرفت شبکه پرداخت (Payment Network)

نوعی از نوآوری در پرداخت دیجیتال با پیشرفت شبکه‌های پرداخت و حرکت آن‌ها به سمت بانکداری جدید و استفاده از EMV تحقق یافته است. همانگونه که می‌دانید در بانکداری سنتی هر حساب بانکی شماره‌ای برای شناسایی داشت. اما در بانکداری جدید که از تکنولوژی ای‌ام‌وی بهره می‌گیرد به هر مشتری یک کد منحصر به فرد اختصاص داده می‌شود که از طریق آن می‌توان به اطلاعات هر مشتری دسترسی پیدا کرد.

این تغییر اساسی سبب امن‌تر شدن پرداخت‌ها گردیده است که این امنیت در ابتدا تراکنش‌های مالی شخصی و در مراحل بعد امنیت شعبه‌های مختلف موسسات مالی را در خصوص حفظ داده‌های مشتریان شان تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. البته این نکته نیز باید مورد توجه قرار گیرد که هنگام استفاده از سیستم‌های پیشرفته نیز  در فاصله‌های زمانی معین باید صحت این سیستم‌ها مورد بررسی قرار گیرد. زیرا در غیر این صورت خرابی سیستم‌ها آثار جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت.

 

تحلیل نوآوری پیشرفت‌های شبکه پرداخت: کلید موفقیت کسب‌وکارها

اکنون که با چند مورد از نوآوری‌های پرداخت دیجیتال آشنا شدید سوال اینجاست که چه چیزی باعث نوآورانه شدن آن‌ها می‌شود؟ در نگاه اول شاید این نکته به ذهن شما برسد که هر محصول یا خدمات جدیدی که جذاب بوده و سبب ایجاد هیجان شود می‌تواند نمونه‌ای از نوآوری باشد. اما نمی‌توان به این موضوع کلیت داد.

جالب است بدانید که دلیل این‌که کسب‌وکارهای صنعتی نمی‌توانند به سرعت خود را با نوآوری‌های جدید و استفاده از ابزارهای دیجیتالی وفق دهند ریسک بالای کار آن‌ها است.

اکنون ممکن است این سوال برای شما پیش آید که دلیل وجود این ریسک چیست؟ پاسخ به این سوال را با مثالی پیش می‌بریم. باید بدانید که در سال ۲۰۱۷ بیش از ۱۷۸ میلیون پرونده‌ی سو استفاده از اطلاعات و داده‌های حساب کاربران در ایالات متحده وجود داشت. نقطه مشترک تمام این پرونده‌ها وجود اطلاعات و داده‌های حساسی مانند نام، شماره امنیت اجتماعی و اطلاعات حساب‌های مالی کاربران بود.

چنین پرونده‌هایی معمولا تحت تاثیر سرقت اطلاعات و جعل هویت کاربران قرار دارد. در این راستا نوآوری‌های جدید در پرداخت دیجیتال وارد عمل می‌شوند تا امنیت فرآیندهای مالی را تحت تاثیر خود قرار داده و از این طریق سبب موفقیت کسب‌وکارهایی شوند که به پرداخت‌های آنلاین نیاز دارند.

 

جبران نقص برای فرصت‌های از دست رفته

نکته قابل توجهی که در زمینه انواع نوآوری‌ها باید مد نظر قرار گیرد این است که معمولا سرعت پذیرش نوآوری در کسب‌وکارهای مختلف با سرعت پیدایش آن یکی نیست. در این میان بانک‌ها و موسسات مالی نیز از این امر مستثنی نیستند.

به عبارت دیگر هر چند نوآوری‌های پرداخت دیجیتال می‌تواند به ایجاد تجربه خوب برای کاربران کمک کند. اما بانک‌ها و موسسات مالی چون از پذیرش یا عدم پذیرش سیستم‌های هوشمند پرداخت‌های آنلاین توسط کاربران اطمینان کافی ندارند با سرعت کندی در این راستا پیش می‌روند. سپس با بازاریابی پیشرفته و استفاده از داده‌های کاربران تلاش می‌کنند تا استفاده از این سیستم‌ها را رواج داده و به جبران فرصت‌های از دست رفته خود بپردازند.

 

تامین امنیت موسسات مالی در عصر دیجیتال

با توجه به این‌که با پیشرفت تکنولوژی روش‌های کلاهبرداری هم رفته رفته پیشرفته‌تر می‌شوند، می‌توان گفت استفاده از نوآوری در پرداخت دیجیتال راهی برای تامین کامل امنیت کسب‌وکارهایی که از پرداخت‌های آنلاین بهره می‌گیرند نیست. اما می‌تواند به این معنی باشد که این نوآوری‌ها می‌توانند کمک شایانی به افزایش امنیت سیستم‌های پرداخت داشته باشند و مشارکت‌های قابل اعتمادتری را ایجاد کنند.

در مجموع می‌توان گفت امنیت داده‌ها، کاهش میزان سرقت اطلاعات، کاهش میزان جعل هویت و ابتکارات نوآورانه پرداخت دیجیتالی از جمله مواردی هستند که سیستم‌های نوآورانه برای کسب‌وکارها فراهم می‌کنند.

منبع : Ezshield

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.