راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آغاز مشکلات فعالان حوزه آی‌تی و استارت‌آپ‌ها با قطع برق

قطعی‌های ناگهانی برق در نقاط مختلف کشور، فعالان حوزه آی‌تی و استارت‌آپ‌ها را با مشکلات جدی مواجه کرده است. استارت‌آپ‌ها کارشان را با برق راه می‌اندازند. تقریباً تمام وسایلی که با آن کار می‌کنند، از لپ‌تاپ گرفته تا نمایشگر، دیتاسنتر و تجهیزات مربوط به آن، با برق‌کار می‌کند و به این منبع انرژی کاملاً وابسته است.

به گزارش همشهری، با قطعی‌های برق که این روزها در تهران و چند شهر دیگر راه افتاده و به نظر می‌رسد، به یک‌روال عادی دست‌کم در تابستان بدل شود، استارت‌آپ‌ها، فعالان حوزه آی‌تی و فراهم‌کننده‌های زیرساخت‌های اینترنتی کشور با مشکلاتی روبه‌رو شده‌اند؛ دشواری‌هایی که اگر همین‌طور ادامه پیدا کنند، می‌توانند خسارت‌های جدی به فعالان این حوزه بزنند.

 

شرکت‌های بزرگ آی‌تی آسیب می‌بینند

استارت‌آپ‌های بزرگ و قدرتمند که نامشان را زیاد شنیده‌ایم، در ظاهر از قطعی برق متضرر نمی‌شوند. مجهز بودن دفتر این شرکت‌ها به سامانه برق اضطراری (UPS)‌ باعث شده بتوانند در شرایط بی‌برقی دوام بیاورند. باوجوداین، شرایط آن‌قدرها هم خوب نیست.

ایلیا وکیلی، کارشناس فنی و فعال حوزه استارت‌آپ‌ها می‌گوید: «برج یازده طبقه الوند یکی از بزرگ‌ترین مراکزی است که استارت‌آپ‌ها در آن مشغول کار هستند. شرکت‌های بزرگ این حوزه در الوند مستقر هستند. برق اضطراری امکان استفاده محدودی دارد و برای همیشه جوابگو نیست.»

 

ناچاریم برق مصرف کنیم

استارت‌آپ‌ها ذاتاً کسب‌وکارهای صرفه‌جویی هستند که باید مراقب هر ریال پولی که درمی‌آورند باشند و انرژی را بهینه مصرف کنند. بخشی از هزینه‌ها اما اجتناب‌ناپذیر است.

ایلیا وکیلی، دراین‌باره می‌گوید: «اخیراً برای بعضی استارت‌آپ‌ها اخطاریه قطع برق آمده که می‌گوید، باید مصرف برقتان را 20 درصد کمتر کنید. واقعیت این است که ما نانمان را از لپ‌تاپ‌ها و سیستم‌های الکترونیکی‌مان می‌خوریم و ناچار به مصرف برق هستیم. دیتاسنترهایمان برق زیادی مصرف می‌کنند و ناچار هستیم برای خنک نگه‌داشتنشان، به‌صورت شبانه‌روزی از چند کولرگازی استفاده کنیم.»

 

مرگ استارت‌آپ‌های کوچک با قطعی برق

استارت‌آپ‌های کوچک‌تر که توان مقابله با بی‌برقی و فراهم کردن سامانه UPS را ندارند، در این شرایط ضرر جدی دیده‌اند.

نیما شایافر مدیر فنی یک استارت‌آپ‌ها می‌گوید: «برق که می‌رود، نیروی کار از گرما کلافه شده و چون سیستمش کار نمی‌کند، فعالیت نمی‌کند. مدتی بعد اداره مالیات و بیمه برای سنجش وضعیت کارمان می‌آید و بازدهی کم ما را به‌حساب گذاشته، مجازاتمان می‌کند. همه این مشکلات، فقط با قطعی چندساعته برق به وجود آمده است.»

شایافر می‌گوید: «اگر از قبل بدانیم چه زمانی از روز برقمان قطع می‌شود، می‌توانیم نیروی انسانی و زمان کار را مدیریت کنیم اما وقتی برق بی‌برنامه می‌رود، هیچ کاری نمی‌توان کرد.»

 

کمپین ویژه؛ از خودمان شروع کنیم

یک گروه استارت‌آپی هرچند از قطعی برق ضررهای جدی دیده و بهره‌وری‌شان کم شده اما در حال راه‌اندازی کمپینی هستند تا از استارت‌آپ‌های ایران بخواهند، برق کمتری مصرف کنند.

محمدرضا سبحان، مدیر باشگاه کارآفرینی یکی از استارت‌آپ‌ها می‌گوید: «پیشنهاد ما که از روز گذشته عملی شده، این است که مصرف نور و تجهیزات را تا جایی که ممکن است کم کنیم. خوب می‌دانیم که تصمیم‌گیرنده در این زمینه وزارت نیرو است و شاید چند لامپ، مصرف خیره‌کننده‌ای نداشته باشد ولی هدفمان این است که بگوییم برای حل مشکل، هرکسی باید از خودش شروع کند.»

او تأکید می‌کند: «برای حل مشکل‌هایمان باید فرهنگ عوض شود و گام‌های کوچک را نیز نباید نادیده گرفت. استارت‌آپ‌ها کوچک هستند اما تجربه نشان داده، همیشه تأثیرگذارند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.