راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تأکید شاپرک بر رعایت ضوابط ارائه و استفاده از ابزارهای پرداخت الکترونیک

گسترش، افزایش و تنوع استفاده از ابزارهای پرداخت الکترونیک در کشور طی سال‌های اخیر علاوه بر آثار و برکات فراوانی که برای اقتصاد و رفاه حال صاحبان کسب‌وکار، عموم مردم و… داشته، ضرورت آشنایی بیشتر با ضوابط و نکات استفاده درست و مطمئن از این ابزارها را بیش‌ازپیش افزایش داده است.

به گزارش روابط عمومی شرکت شاپرک، بر اساس همین ضرورت، شاپرک خلاصه‌ای از مهم‌ترین مواردی را که دارندگان کارت، پذیرندگان فروشگاهی، صاحبان درگاه‌های پرداخت اینترنتی و غیره، باید از اطلاع داشته باشند را به‌صورت تدوین‌شده به آگاهی مردم می‌رساند. این موارد البته پیش‌ازاین و در قالب الزامات شبکه پرداخت کشور به شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ابلاغ و نسبت به آموزش این موارد به پذیرندگان در این خصوص تأکید شده بود.

  1. بر اساس مستند مقررات ناظر بر ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت پذیرندگان پیش از انعقاد قرارداد با شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت یا شرکت‌های پرداخت یار باید از معتبر بودن شرکت مربوط، اطمینان حاصل کنند. پذیرندگان می‌توانند لیست شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت یا پرداخت یاران معتبر را در سایت شاپرک مشاهده کنند.
  2. بر اساس بند (5-4-3) مستند «الزامات پذیرندگان در بهره‌برداری از پایانه‌های فروش» پذیرنده مجاز است ابزار پذیرش را صرفاً برای بهره‌برداری در حوزه فروش کالا یا خدمات مندرج در قرارداد مورداستفاده قرار دهد؛ بنابراین هرگونه استفاده از پایانه فروش غیر مورد درج‌شده در قرارداد، تخلف است.
  3. بر اساس بند (5-2) مستند «مدیریت پذیرندگان پرخطر» پذیرنده مجاز به فروش کالا یا ارائه خدمات مغایر با قوانین جمهوری اسلامی ایران نیست.
  4. بر اساس بند (5-4-3) مستند «الزامات پذیرندگان در بهره‌برداری از پایانه‌های فروش» پذیرنده مجاز به واگذاری ابزار پذیرش به اشخاص غیر نیست. عدم توجه به این موضوع، تخلف محسوب شده و شرکت ارائه‌دهنده خدمات پرداخت در صورت مشاهده، می‌تواند اقدام به قطع ارائه خدمات پرداخت الکترونیک به پذیرنده کند و مراتب را به مراجع قضایی و انتظامی اطلاع دهد.
  5. بر اساس بند (5-4-1) مستند «الزامات پذیرندگان در بهره‌برداری از پایانه‌های فروش» پذیرندگان باید دقت داشته باشند تجهیزاتی که از طرف شرکت ارائه‌دهنده خدمات پرداخت در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد (مانند دستگاه کارت‌خوان)، امانی بوده و باید در حفظ و نگهداری مناسب آن‌ها کوشا باشند. تجهیزات امانی در صورت اتمام یا فسخ قرارداد، باید به شرکت ارائه‌دهنده خدمات پرداخت عودت داده شود. همچنین در صورت سرقت و یا مفقودی دستگاه یا ایجاد هرگونه ضرر و زیان وارده به تجهیزات (به‌غیراز شرایط فورس ماژور)، طبق میزان خسارت تعیین‌شده توسط شرکت ارائه‌دهنده خدمات پرداخت، پذیرنده موظف به پرداخت غرامت و جبران خسارت بر اساس مفاد قرارداد است.
  6. بر اساس بند (5-9-1) مستند «الزامات پذیرندگان در بهره‌برداری از پایانه‌های فروش» پذیرنده موظف است پایانه را در محلی قرار دهد که دارنده کارت بتواند به‌راحتی و با حداکثر پوشش ممکن رمز خود را وارد و از مبلغ ثبت‌شده بابت خرید (قبل از ورود رمز و ارسال تراکنش) اطمینان حاصل کند. در این مکان نباید صفحه‌کلید دستگاه توسط دوربین، مانیتور شود.
  7. بر اساس بند (5-9-1) مستند «الزامات پذیرندگان در بهره‌برداری از پایانه‌های فروش» پذیرنده موظف است حریم دارنده کارت را رعایت کرده و به‌هیچ‌عنوان جهت ورود اطلاعات به پایانه فروش، رمز مشتری را از او درخواست نکند. (ورود رمز الزاماً باید توسط مشتری انجام گیرد). عدم توجه به این موضوع توسط پذیرنده، جزو اشکالات پذیرنده محسوب شده و در صورت رؤیت توسط بازرسان شاپرک، نام پذیرنده در «فهرست سیاه پذیرندگان» درج خواهد شد. همچنین در صورت عدم رعایت این بند، پذیرنده و شرکت ارائه‌دهنده خدمات پرداخت مربوطه، متعهد به جبران خسارت دارندگان کارت علاوه بر جرائم قانونی پیش‌بینی‌شده خواهند بود.
  8. بر اساس بند (5-13-1) مستند «الزامات پذیرندگان در بهره‌برداری از پایانه‌های فروش» پذیرندگان مجاز نیستند بابت پرداخت وجه از طریق ابزارهای پذیرش، مبلغ اضافی از دارنده کارت دریافت کنند.
  9. بر اساس بند (5-1-6) مستند «الزامات پذیرندگان اینترنتی» پذیرندگان اینترنتی مجاز نیستند هیچ‌گونه اطلاعات حساس دارنده کارت (Cvv2، تاریخ انقضاء و رمز دوم) را از طریق سایت خود از دارندگان کارت دریافت کنند.
  10. بر اساس بند (5-1-8) مستند «الزامات پذیرندگان اینترنتی» پذیرندگان باید در صورت رخداد موارد امنیتی مانند هک شدن سایت پذیرنده، بلافاصله موارد را به شرکت ارائه‌دهنده خدمات پرداخت اعلام کنند.
  11. بر اساس بند (5-1-3) مستند «مقررات استفاده از نام و نشان تجاری شاپرک» پذیرنده مجاز به نصب لوگوی بانک یا سایر مؤسسات و سازمان‌ها بر روی پایانه فروش خود نیست. نصب هرگونه برچسب بر روی پایانه فروش، صرفاً باید توسط پشتیبان معتبر شرکت ارائه‌دهنده خدمات پرداخت، انجام شود.
  12. بر اساس بند (5-1-1) مستند «مقررات صدور برگه رسید پایانه‌های فروش» پذیرنده موظف است در صورت انجام تراکنش‌های خرید کالا یا دریافت خدمات، پرداخت قبض، خرید شارژ، رسید تراکنش را به مشتری (دارنده کارت) تحویل دهد. در مورد سایر تراکنش‌ها مانند اخذ موجودی حساب و تغییر رمز و … صدور رسید به اختیار مشتری خواهد بود.
  13. بر اساس بند (6-2-12) مستند «الزامات پرداخت‌های همراه مبتنی بر M-POS» در پایانه‌های فروش فاقد چاپگر، پذیرندگان با هماهنگی شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت، می‌توانند از تکنولوژی بلوتوث و اتصال به چاپگر برای رسید چاپی استفاده کنند. همچنین در تراکنش‌هایی که با ابزارهای پرداخت مبتنی بر M-POS (موبایل پوز) انجام می‌شوند، به‌جای چاپ رسید می‌توانند اقدام به ارسال رسیدهای الکترونیکی به دارنده کارت، از طریق پیام کوتاه کنند.
  14. بر اساس بند (5-14-1) مستند «الزامات پذیرندگان در بهره‌برداری از پایانه‌های فروش» چنانچه به‌اشتباه وجهی به‌صورت اضافی به‌حساب پذیرنده واریز شود، پذیرنده مجاز به برداشت وجه واریزی اضافی نبوده و باید در صورت تشخیص، مراتب را سریعاً به شرکت ارائه‌دهنده خدمات مربوطه اطلاع دهد. همچنین مراجع ذیصلاح مجاز هستند رأساً و بدون انجام هیچ تشریفاتی در رفع اشتباه و برگشت وجوه از حساب پذیرنده اقدام کنند. در صورت برداشت سهوی، پذیرنده باید حداکثر ظرف 72 ساعت وجه مربوطه را تأمین کند.
  15. بر اساس بند (5-5-6) مستند «الزامات پذیرندگان در بهره‌برداری از پایانه‌های فروش» پذیرنده باید دقت کند در زمان انعقاد قرارداد با شرکت ارائه‌دهنده خدمات پرداخت یا پرداخت یار، اطلاعات صحیح و معتبر از هویت، صنف و کسب‌وکار، آدرس و شماره تلفن خود ارائه کند. همچنین در صورت تغییر در صنف، آدرس یا سایر موارد کلیدی ارائه‌شده به شرکت ارائه‌دهنده خدمات پرداخت جهت شناسایی خود، (ازجمله تغییر مندرجات روزنامه رسمی برای اشخاص حقوقی) مجوزهای مربوط را کسب کرده و موارد مربوط را در اسرع وقت به شرکت ارائه‌دهنده خدمات پرداخت و یا پرداخت یار اطلاع دهد.
  16. بر اساس بند (5-7) مستند «الزامات پذیرندگان در بهره‌برداری از پایانه‌های فروش» پذیرندگان باید دقت کنند پیش از اجازه هرگونه دسترسی به پایانه فروش یا اعمال تغییرات بر روی دستگاه (از قبیل بازدید، تنظیم و رفع عیب دستگاه)، شخص پشتیبانی‌کننده را احراز هویت کنند.
  17. بر اساس بند (5-7) مستند «الزامات پذیرندگان در بهره‌برداری از پایانه‌های فروش» پذیرندگان به‌هیچ‌عنوان نباید اطلاعات محرمانه خود مانند رمز ورود به پایانه، اطلاعات حساب خود، اطلاعات کارت متصل به‌حساب و … را به پشتیبان و یا اشخاص ثالث ارائه کنند.
  18. بر اساس بند (5-7) مستند «الزامات پذیرندگان در بهره‌برداری از پایانه‌های فروش» پذیرنده موظف است پیش از جابجایی پایانه فروش و پایانه‌های قابل‌حمل و نقل، مراتب را به شرکت ارائه‌دهنده خدمات پرداخت اطلاع دهد.

بر اساس بند (5) مستند «ضوابط و مقررات انعقاد قرارداد با پذیرندگان» فی‌مابین شرکت ارائه‌دهنده خدمات پرداخت و پذیرنده باید دقت داشته باشد، تنها شرکت ارائه‌دهنده خدمات پرداخت طرف قرارداد با پذیرنده حق جمع‌آوری ابزارهای پذیرش را دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.