راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نقش اینترنت اشیاء در آینده صنعت پرداخت چیست؟

اینترنت اشیاء (IoT) در حاصل حاضر در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. به تدریج وارد عرصه‌ای می‌شویم که اشیاء هوشمند قادر به جمع‌آوری، اشتراک‌گذاری و تحلیل داده‌ها می‌شوند. این تکنولوژی ارائه دهندگان خدمات مالی، تولیدکنندگان و فروشندگان را در سراسر جهان مجبور کرده است شیوه‌ی کسب‌وکار خود را تغییر دهند. تحقیقاتی که درباره نقش اینترنت اشیاء وجود دارند حاکی از آن است که بیشتر شرکت‌ها در حال سرمایه‌گذاری روی این تکنولوژی هستند.

هرچند پذیرش کامل این تکنولوژی در مراحل اولیه‌اش قرار دارد، تحلیل‌گران معتقدند که با ارزان‌تر و قابل اعتمادتر شدن این تکنولوژی این روند رو به رشد خواهد بود. بر اساس مطالعه اوراکل ۲۰۲۵،  هوش مصنوعی، واقعیت مجازی و اینترنت اشیاء برای کسب‌وکارهای امروزی فرصتی را فراهم کرده اند که بتوانند خرید بعدی مشتریان‌شان را حدس بزنند. در همین تحقیق آمده است که مشتریان بیشتر تمایل دارند از برندهایی استفاده کنند که از تکنولوژی برای کنترل و بهبود تجربه خرید آن‌ها استفاده می‌کند.

این تحقیق نشان می‌دهد که ۵۸٪ پاسخ‌دهندگان تمایل دارند فروشنده بر اساس لیست خرید قبلی‌شان یک لیست خرید جدید به آنها پیشنهاد بدهد. تحقیق دیگری در بریتانیا نشان می‌دهد که مشتریان علاقه‌مند به پذیرش تکنولوژی‌های IoT هستند. از میان ۲۰۰۰ نفر شرکت‌کننده، ۵۷٪ ادعا کردند که حاضرند پس از ۲ سال دیگر از سیستم‌های استفاده کنند که بصورت اتوماتیک برایشان سفارش ثبت می‌کند.

 

مدیریت پیچیدگی‌ها و مشکلات 

برای مصرف‌کننده نهایی، عامل اصلی استفاده از اینترنت اشیاء کسب راحتی بیشتر است. مصرف‌کننده امروزی روز به روز بیشتر با تجربه خرید اینترنتی احساس راحتی می‌کند. برخی مصرف‌کنندگان که از دستیارهای دیجیتال مثل آمازون اکو (Echo) استفاده می‌کنند به امکانات نامحدودی از خرید دسترسی دارند و می‌توانند از راه دور خرید و پرداختشان را انجام بدهند. برای مثال پرداخت‌هایشان را به گونه‌ای اتوماتیک تنظیم کنند که هیچ‌وقت یخچالشان خالی نشود!

با این حال برای کسب‌وکارهایی که در بخش فروش هستند یکی از اساسی‌ترین مشکلات مواجه با پیچیدگی‌های نقش اینترنت اشیاء و مدیریت یکپارچکی شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنت اشیاء و پرداخت با یکدیگر است.

 

ایجاد و مدیریت ارتباط و امنیت

چشم‌انداز اکوسیستم تجارت الکترونیک مبتنی بر اینترنت اشیاء شامل فروشندگان، ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت اشیاء و شرکت‌های ارائه خدمات و تجهیزات پرداخت است که از تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای چون هوش مصنوعی، پهپادها، بلاکچین و بسیاری دیگر بهره می‌برند. اینترنت اشیاء قادر نیست بدون زیرساخت مدرن پرداخت به شکل کامل عمل کند.

در بیشتر مواقع، زیرساخت لازم برای تکمیل پرداخت‌های مبتنی بر اینترنت اشیاء وجود دارد. تولیدکنندگان همچون سامسونگ و تراستونیک تجهیزات ارتباطاتی را به بازار عرضه کرده‌اند که می تواند بصورت اتوماتیک خریدهای متداول هر مشتری را مشخص کند.

سیستم‌های پرداخت جزو کلیدی در  این زنجیره هستند و همانند یک چسپ همه‌چیز را دور هم جمع می‌کنند و می‌توانند عرضه و تقاضا را با اینترنت اشیاء بی‌نظیر یکپارچه کنند.

ارائه‌دهندگان تکنولوژی‌های اینترنت اشیاء، زیرساخت‌های پرداخت‌های خرد در بین تجهیزات مختلف را ایجاد کرده‌اند که با استفاده از تحلیل داده‌ها و یادگیری ماشین نیازهای آینده مشتریان را پیش‌بینی می‌کند. شرکت خدمات مالی سیکس (SIX) با همکاری فروشندگان محلی و شرکت‌های اینترنت اشیاء بستر تجارت مبتنی بر اینترنت اشیاء را پیاده‌سازی کرده‌اند. هدف این پروژه درک این مسئله است که چگونه اکوسیستم میان اینترنت اشیاء، مشتریان، فروشندگان و حمل و نقل می‌توانند با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته باهم همکاری کنند. برای مثال چگونه می‌توان از هوش‌مصنوعی برای پر کردن خودکار یخچال استفاده کرد؟

تولیدکنندگان از پیاده‌سازی پرداخت‌های از راه دور و خودکار با استفاده از اینترنت اشیاء که بسیاری از پیچیدگی‌ها، هزینه‌ها و لایه‌های مدیریتی را حذف می‌کنند استقبال خواهند کرد.

یکی دیگر از مهم‌ترین معضلات برای کسب‌وکارها و مشتریان بحث امنیت است. تحقیقاتی که اخیرا توسط جلماتو صورت گرفته است، نشان می‌دهد که ۹۰٪ از مشتریان نسبت به امنیت اینترنت اشیاء نگران هستند. با توجه به حجم عظیمی از داده‌ها که توسط ابزارهای مختلف جمع‌آوری و در فضای ابری ذخیره می‌شود، این حجم از عدم اعتماد چندان هم بعید به نظر نمی‌رسد.

آی بی ام (IBM) معتقد است که بلاکچین تنها راهکار تضمین امنیت و حفظ حریم خصوصی برای پرداخت‌های مبتنی بر اینترنت اشیاء است. تکنولوژی که امکان ایجاد یک دفتر کل توزیع شده از تمامی تراکنش‌ها را می‌دهد و به صاحبان سرمایه این امکان را می‌دهد که همواره بدانند در کدام مرحله قرار گرفته‌اند. تمامی دستگاه‌ها، شناخته شده و وارد یک بلاکچین می‌شوند و سپس یکدیگر را اعتبارسنجی کرده و در مقابل هرگونه کلاه‌برداری امن خواهند بود.

تکنولوژی‌های اینترنت اشیاء کمک‌های بسیاری به کسب‌وکارها خواهد کرد که خبر بسیار خوبی است و ناگزیر صنعت پرداخت و تجربه مشتریان را نیز متحول خواهد کرد. سوال اینجاست که آیا ما فرصت را غنیمت می‌شماریم و یا فرصت استفاده از این تکنولوژی قدرتمند را از دست می‌دهیم؟

منبع: Payments cards and mobile

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.