راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بهره‌برداری از فابریک در رویداد مانی ۲۰۲۰ با هدف ایجاد اکوسیستم بانکداری باز

فابریک (Fabrick) پلتفرمی است که در رویداد مانی 2020 اروپا، مهمترین و بزرگترین رویداد اروپایی که به نوآوران و نظریه‌پردازان فین‌تک اختصاص دارد متولد شده است. فابریک، بخشی از سیر تکاملی مشارکت بانکداری باز و بستری برای طراحی آینده این حوزه است.

نتایجی که اخیرا توسط گروه تمرکز کیفی، به رهبری دلوتی (Deloitte) و شامل شرکت‌های برجسته فعال در حوزه بانکداری EMEA و حاضر در رویداد مانی 20/20 منتشر شده است، به وضوح حاکی از این است که دستورالعلمل‌های سرویس پرداخت تجدید نظر شده (PSD2) می‌توانند نیرو محرکه لازم برای مشارکت دوستانه موسسات بانکی و شخص ثالث را ارائه دهند. بالغ بر نود درصد از بازخوردها، حامل این حقیقت است که بانکداری باز می‌تواند فاکتوری مثبت در توسعه مدل‌های کسب‌وکار و ارائه مدل‌های نوین خدماتی یکپارچه باشد.

با توجه به اینکه تقاضای کاربران از سیستم‌های بانکی و چشم‌انداز آنها روزبه‌روز در حال توسعه بوده و خدمات و فرصت‌ها نیز نیازمند گسترش و نوآوری هستند، تمایل موسسات برای مشارکت با شخص ثالث اهمیت می‌یابد. آمار هشتاد و هشت درصدی از بازخوردها نیز موید همین موضوع است و فابریک می‌تواند پاسخ‌گوی این دست از نیازهای جدید باشد.

بخش مالی، اولین بخشی است که تحت تاثیر تحولات تکنولوژیکی عمیقی قرار گرفته که به‌صورت فزاینده‌ای در حال تغییر و تکمیل زیرساخت‌ها هستند. فابریک برای سرویس‌های مالی و بانکداری، فین‌تک‌ها و شرکت‌هایی که از آنها پشتیبانی می‌کند، اکوسیستمی را ایجاد و قابل دسترسی می‌کند که چشم‌اندازی بین‌المللی از مهارت‌ها، فناوری‌ها و خدمات را برای مدیریت تحولات و ایجاد فرصت‌های جدید توسعه ارائه می‌دهد.

پائولو زک‌کاردی (Paolo Zaccardi)، مدیرعامل فابریک، اظهار می‌کند:

«بدیهی است که فناوری‌های دیجیتال، نقش‌ها و مرزهای صنعت خدمات مالی را تبیین می‌کنند. امروزه، برای مدیریت پیچیدگی و سرعت تراکنش‌ها، و استفاده از آنها به جای تاثیرپذیری منفی از آنها، یک تغییر فرهنگی ژرف نیاز است. فضایی باز برای توافق و هم‌پوشانی ایده‌ها، فرصتی برای بانک‌ها و موسسات مالی تا ابزار و اندیشه لازم برای ارائه مدل‌های رقابتی نوین را پیدا کنند و درنتیجه، لذت بردن از سیر تکاملی سرتاسر این حوزه، که به نفع همگان خواهد بود».

در قلب فابریک، دو عنصر مرکزی وجود دارد:

  • پلتفرم فناورانه: پلتفرم فابریک معادل پلتفرم بانکداری باز است که به پشتوانه گروه سلا (Sella Group) توسعه یافته و جمع‌آوری، ادغام و هماهنگ‌سازی تعداد روزافزونی از ای‌پی‌آی‌ها (APIs) و سرویس‌ها را برعهده دارد. این پلتفرم به کاربران و مشترکان سطح بسیار بالایی از نوآوری قابل دسترسی در بازار را ارائه می‌دهد.
  • اکوسیستم: فابریک قصد دارد تمامی فعالان صنعتی پیرامون خود و بانکداری باز را جمع‌آوری کرده، محیطی را در اختیار کاربران قرار دهد که در آن، امکان دسترسی به اطلاعات و یکپارچگی سیستم‌ها و سرویس‌های مختلف وجود دارد. چنین رویکردی می‌تواند مدل‌های کسب‌وکار و استراتژی‌های جدیدی را پیش رو قرار دهد.

البته فابریک، صرفا یک محیط کسب‌وکار و فناوری نیست، بلکه به دلیل تنوع فعالیت‌های موجود در اکوسیستم آن، فرصتی برای شبکه‌سازی و تبادل فرهنگی میان بانک‌ها و فین‌تک است.

بر اساس همین دو عنصر، فابریک توانسته است راهکارهای جامع خود را در بازه‌ای از رویکردهای طراحی شده برای تسهیل دسترسی به بانک‌ها، تا سیستم‌های مدیریت پرداخت آنلاین کامل و سطح بالا ارائه دهد. در کنار ای‌پی‌آی‌ها و راهکارهای فناورانه، فابریک خدمات مشاوره‌ای جامعی نیز در زمینه‌های خاصی چون مدیریت نوآوری و یا هوش تجاری ارائه می‌دهد.

تا پایان سال 2018، فابریک به عنوان یکی از شرکت‌های فین‌تک با بیش از 250 نفر پرسنل و برآورد گردش مالی بیش از 30 میلیون یورو رتبه‌بندی خواهد شد و شامل گروهی از شرکت‌های نوآور با پتانسیل رشد بالا نظیر هایپ (Hype)، اکسرو (Axerve)، وایپرا (Vipera)، کیوبیک (Kubique) و کاد اند دیت (Codd & Date) خواهد بود. شرکتی با قالب و ماموریتی جدید، مدیرانی کارآفرین، با درهایی باز به روی سرمایه و صدالبته همکاری‌های استراتژیک با اپراتورهای بانکی نوآور و فین‌تک‌ها. در حال حاضر، فابریک با حدود پنجاه شرکت جدید در حال فعالیت است و فین‌تک و شرکت‌هایی که عملکردی در سطح بین‌امللی دارند را در بر می‌گیرد.

آنچه که بخشی از فابریک است عبارت است از:

  • هایپ (Hype)، روشی نوین برای مدیریت پول. این سیستم، در قالب یک برنامه بانکی روزانه برای مدیریت تراکنش‌های بانکی ارائه شده است.
  • اکسرو (Axerve)، یک مرکز پذیرش پرداخت است که به بازرگانان و شرکت‌ها اجازه می‌دهد به روشی شفاف، ساده و مطمئن و تحت رویکردی چندکاناله دریافت وجه کنند.
  • وایپرا (Vipera)، شرکتی پیشگام در سرویس‌های مالی و رویکردهای جذب مشتری است. دامنه فعالیت این شرکت شامل اروپا، خاورمیانه و آسیا است.
  • کیوبیک (Kubique)، یکی از شرکت‌های فین‌تک و شتاب دهنده‌های استارآپ است که ایده‌ها و ابتکارات بدیع را برای شرکت‌ها طراحی و پیاده می‌کند.
  • کاد اند دیت (Codd & Date)، کاربران خود را در حیطه هوش تجاری پشتیبانی کرده و با استفاده از بهترین فناوری‌ها، آنها را در مدل‌های کسب‌وکار یاری می‌کند.

منبع: Finextra

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.