راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آیا افزایش ارزش‌گذاری اینشورتک مانع از جذب سرمایه‌های بعدی می‌شود؟

اینشورتک (InsureTech) مخفف دو واژه‌ی Insurance به معنی بیمه و Techبه معنای تکنولوژی است. جیمز توتل (James Tootell) مدیر شرکت سرمایه‌گذاری ایوس ونچر پارتنرز (Eos Venture Partners) است. او در مصاحبه‌ای با فین‌تک گلوبال (FinTech Global)، در رابطه با ارزش‌گذاری اینشورتک عنوان می‌کند که: «ارزش‌گذاری بیشتر بر روی استارت‌آپ‌های اینشورتک در طول زمان مهم‌تر از کارایی واقعی آن‌ها شده است».

جیمز توتل (James Tootell) مدیر شرکت سرمایه‌گذاری ایوس ونچر پارتنرز (Eos Venture Partners)
جیمز توتل (James Tootell) مدیر شرکت سرمایه‌گذاری ایوس ونچر پارتنرز (Eos Venture Partners)

ارزش‌گذاری اینشورتک

در طی چند سال گذشته، بیمه‌گران و استارت‌آپ‌ها، اشتیاق فراوانی به استفاده از اینشورتک نشان داده‌اند. شرکت‌های بیمه به دنبال این هستند که به کمک این تکنولوژی، سطح بازدهی خدمات فعلی‌شان را ارتقا داده و در کنار آن، خدمات جدیدتری را به سیستم‌شان اضافه کنند. آن‌ها می‌دانند که به‌کارگیری تکنولوژی در صنعت بیمه، عاملی تأثیرگذار در جذب مشتری خواهد بود. استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های نوپا نیز در حال رشد و رسیدن به مراحل بعدی جذب سرمایه هستند. فضای اینشورتک، در مقایسه با تکنولوژی‌هایی مانند فین‌تک و رگ‌تک، پیشرفت کمی داشته؛ ولی امروز، با سرعت بالایی در حال رشد است.

جیمز توتل در این‌باره می‌گوید:

ما مطمئنیم که توسعه‌ی ارزش‌گذاری اینشورتک در آینده؛ با سرعت بالایی ادامه خواهد یافت. میزان توجه بیمه‌گران، بیمه‌گذاران و کارگذاران مالی، بر به‌کارگیری تکنولوژی و نوآوری، افزایش چشمگیری داشته و زمینه‌ی مناسبی برای ورود خدمات جدید در صنعت بیمه ایجادشده است.

یکی از رویکردهای سرمایه‌گذاری مالی شرکت ایوس (Eos)، این است که ارزش‌گذاری استارت‌آپ‌های اینشورتک را افزایش دهد. « ما در حال رسیدن به نقطه‌ای هستیم که ارزش‌گذاری در مقایسه با عملکرد واقعی کسب‌وکار، از اهمیت بیشتری برخوردار شده است، برخی شرکت‌های سرمایه‌گذاری در زمینه سرمایه‌گذاری و ارزش‌گذاری اینشورتک، بیشتر نگاه استراتژیک دارند تا نگاه مالی».

«در طی ۱۲ ماه آینده، شاهد استارت‌آپ‌های بسیاری خواهیم بود که با ارزش پیش‌بینی‌شده توسط بنیان‌گذاران، مطابقت نداشته و بسیاری از ‌آن‌ها آغاز به تلاش در جهت جذب سرمایه بیشتر خواهند کرد. این احتمال وجود دارد که برخی از استارت‌آپ‌ها در مبارزه برای جذب سرمایه موفق عمل نکرده و از حرکت بازمانند».

در برخی مواقع، استارت‌آپ‌ها نمی‌توانند به تعداد کافی کاربر جذب کننده و فروش کافی را نیز ندارند تا وارد مرحله جذب سرمایه بعدی شوند. توتل معتقد است که در چنین حالتی می‌بایست در ارزش‌گذاری استارت‌آپ تجدید نظر کرد ولی همه‌چیز بستگی به انگیزه سرمایه‌گذاران و انتظارات آنان دارد.

بر اساس گزارش فین‌تک گلوبال، در سال 2017، مبلغ 1.9 میلیارد دلار در بخش اینشورتک سرمایه‌گذاری شده است. این مبلغ، باعث شد که سال 2017، به دومین سال سرمایه‌گذاری عظیم در فضای ارزش‌گذاری اینشورتک بدل شود. سال ۲۰۱۵ اولین سال رکوردشکنی ارزش‌گذاری اینشورتک در جهان بود. بخش عمده‌ی این رکورد به دلیل سرمایه‌گذاری ۹۳۷ میلیون دلاری بود که بر روی ارائه‌دهنده خدمات دیجیتال بیمه در شانگهای یعنی جونگ‌آن (ZhongAn) انجام شد. ارزش سرمایه‌گذاری‌ها در این زمینه رو به افزایش است. به‌عنوان‌مثال، میزان سرمایه‌گذاری در سال 2017، نسبت به سال 2016، با افزایش 400 میلیون دلاری روبه‌رو شده و این در حالی است که تعداد معاملات، 27 مورد کمتر بوده است.

کلید کار در کشف ارزش داده‌ها است!

در سالیان اخیر، بلاکچین به موضوع اصلی گفت‌وگوها بدل شده است. تمامی شرکت‌ها به فکر زمینه‌سازی و یافتن روشی مناسب برای پیاده‌سازی بلاکچین هستند. Ey در کنار سایر صنعت‌کاران و فعالان تکنولوژی، سرویس ابتکاری جدیدی را به کمک بلاکچین معرفی کرده است. این سرویس ابتکاری، به صنعت بیمه دریایی مربوط می‌شود و خدمات ارائه‌شده توسط آن عبارت‌اند از: ردیابی دارایی‌ها، توزیع دیجیتال بیمه، ایجاد شفافیت در داده‌ها و پرداخت خودکار.

توتل می‌گوید: «هنوز زود است که در مورد چگونگی جا افتادن بلاکچین در صنعت بیمه اظهارنظر کنیم. بااین‌حال، سرعت نفوذ بلاکچین در این صنعت بسیار بالا است و در چند ماه گذشته، ما فعالیت بر روی سه پروژه جدید مبتنی بر بلاکچین را شروع کرده‌ایم. ریسک بلاک (Riskblock) در ایالات‌متحده آمریکا، یکی از همین نمونه‌هاست».

صنعت بیمه همواره شکلی سنتی داشته و رویه‌ی قدیمی خود را حفظ کرده است. اکنون زمان آن فرارسیده که به کمک توسعه‌دهندگان، دست به تحولات جدید زده و تکنولوژی را در این فضا ادغام کنیم. تلماتیک‌های جعبه‌ی سیاه، سال‌هاست که توسط شرکت‌های بیمه‌گر بکار گرفته‌شده‌اند. بااین‌حال، تکنولوژی گوشی‌های هوشمند و دستگاه‌های متصل به اینترنت اشیا، فرآیند دریافت و تحلیل داده را بهبود بخشیده است. کلید کار در توانایی ما برای دست‌یابی به ارزش داده‌های جدید و ترکیب آن‌ها با داده‌های قدیمی‌تر هستیم. Eos به این نکته پی برده که همکاری با استارت‌آپ‌ها، با هدف ارزش‌گذاری اطلاعات و انجام تحلیل‌های لحظه‌ای، کلید اصلی در رسیدن به موفقیت است. از مزایای این همکاری می‌توان درک بهتر روند، اصلاح قیمت‌گذاری، مدیریت ادعاها (claims management) و تعهد در عملکرد را نام برد.

او همچنین اضافه کرد: «تجربه نشان داده، کسب‌وکارهایی موفق عمل کرده‌اند که قادر به ادغام با سیستم فعلی بیمه گران بوده‌اند‌ و توانسته‌اند پیشرفتی ملموس را در این صنعت به وجود آورند. آمار موفقیت در کسب‌وکارهایی که از روش سرتاسری (یا همان end-to-end solution) استفاده می‌کنند، بیش‌تر از استارت‌آپ‌هایی است که فقط بر روی حل گوشه‌ای از مشکل تمرکز دارند».

یکی دیگر از زمینه‌هایی که استارت‌آپ‌ها می‌توانند بر روی آن تمرکز کنند، ارائه‌ی محصولات بیمه‌ای بر اساس تقاضا/استفاده است. در این حالت، شخص بیمه شونده می‌تواند خدمت مورد نظرش را انتخاب کرده و مدت زمان تحت پوشش قرار گرفتن را تعیین کند. همچنین نوع بیمه شخص می‌تواند با رفتار او و نحوه تغییر نیازهایش که از طریق علایقش در سایت آمازون یا دیگر شرکت‌ها بدست می‌آید، تغییر کند . شرکت ترو (Trov) یک نمونه‌ی خوب از این نوع خدمت‌رسانی در صنعت بیمه است. این شرکت توانست 45 میلیون دلار سرمایه در سری D از Re / HSBمونیخ جذب کند. اساس کاری ترو بر پایه‌ی (پرداخت در حين استفاده) متمرکز شده و بسته‌های سفارشی شخصی سازی شده را برای آیتم‌های خاص در نظر گرفته است.

اکثر راهکارهایی که در بررسی‌هایمان به آن‌ها رسیده‌ایم، بر ایجاد بهره‌وری بیشتر در زنجیره‌ی ارزش (از توزیع و قیمت‌گذاری گرفته تا انجام تعهدات و رسیدگی به ادعاها) تمرکز کرده‌اند.

«در حال حاضر، تعداد قابل‌توجهی از شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها در حال فعالیت بر روی زنجیره‌ی ارزش صنعت بیمه هستند. این فعالیت، در طول زمان تکامل پیدا خواهد کرد. در آینده و به کمک تکنولوژی، شاهد زنجیره‌ی ارزش کارآمد در این صنعت خواهیم بود. نکته‌ی جالب، حضور شرکت‌هایی غیر از خود بیمه در شکل‌گیری این زنجیره‌ است. بسیاری از این شرکت‌ها، در حال حاضر دارای پلت فرم دیجیتال هستند و با مشتریانشان ارتباط برقرار کرده‌اند. به همین دلیل، تعداد لایک‌های اپل و آمازون، نشانگر علاقه‌ی عموم به صنعت بیمه است».

هسته‌ی کسب‌وکار ایوس، بر بازگشت سرمایه و ایجاد نوآوری تکیه دارد. ایوس به دنبال توسعه، تصحیح و پیاده‌سازی یک استراتژی نوآورانه و درخور توجه است. اهداف این استراتژی، بهبود سودآوری و تقویت خدمت‌رسانی به بیمه‌گذار هستند.

«فرصت‌های فوق‌العاده‌ای برای ایجاد نوآوری وجود دارد و ایوس در قلب این فرصت‌های جدید و هیجان‌انگیز قرارگرفته است. ارزش‌گذاری اینشورتک یکی از سریع‌ترین بخش‌های سرمایه‌گذاری در جهان است و رشد آن با سرعت بالایی رو به افزایش گذاشته. صنعت بیمه در حال تجربه‌ی تحولات اساسی است. پاداش برندگان این تحول، دستیابی به سودی چشمگیر و سرانجام بازندگان، خسارت و زیان خواهد بود».

منبع: Fintech.global

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.