راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آینده خدمات مالی با استفاده از بلاکچین در بانکداری چگونه است؟

با توجه به تاریخچه استفاده از بلاکچین، فعالان صنعت بانکداری همواره در این مسئله تردید داشته‌اند که فناوری بلاکچین در بانکداری چگونه می‌تواند مورد کنترل قرار گیرد. اما این نگرش طی چند سال گذشته با گرایش متخصصان صنعت بانکداری به سمت استفاده از تکنولوژی‌های جدید به صورت چشمگیری تغییر پیدا کرده است. تا جایی که متخصصان این صنعت تمایل و اشتیاق زیادی به استفاده از این تکنولوژی‌ها از خود نشان می‌دهند.

بر اساس گزارش اکسنچر (Accenture) اکنون بیش از نیمی از مدیران کسب‌وکارها معتقدند که استفاده از بلاکچین در سه سال آینده می‌تواند به موفقیت شرکت آن‌ها کمک کند. طبق نظرسنجی دلوییت (Deloitte) که بیش از ۱۰۰۰ تن از مدیران اجرایی در آن شرکت کرده‌اند. حدود ۴۳ درصد از آن‌ها معتقدند که بلاکچین یکی از پنج اولویت استراتژیک هر یک از آن‌ها است.

بلاک‌چین در بانکداری
میزان آشنایی صنایع مختلف با فناری بلاکچین

به گفته فردریک اسمیت (Frederick W. Smith) ، بنیانگذار و مدیر اجرایی فداکس (FedEx) در کنفرانس سال ۲۰۱۸ این مجموعه «استفاده از بلاکچین در بانکداری پتانسیل تحقق انقلاب کاملی را در تجارت بین مرزی دارد.»

در ادامه این مطلب اهداف آینده و چگونگی استفاده از بلاکچین در بانکداری و موسسات ارائه‌دهنده خدمات مالی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

بلاکچین در بانکداری

طبق اظهار نظر شرکت ارائه دهنده‌ی مشاوره مدیریت اکسنچور، با تصویب استفاده از بلاکچین در بانکداری، صنعت بانکداری جهانی تا سال ۲۰۲۰ حدود ۲۰ میلیارد دلار ذخیره ارزی خواهد داشت. جالب است بدانید سانتاندر (Santander) اولین بانک انگلستان است که از فناوری بلاکچین برای ایجاد سرویس جدید پرداخت‌های بین‌المللی استفاده کرده است. که این سرویس امکان انتقال وجه بین حساب‌های سانتاندر اروپا و آمریکای جنوبی را برای مشتریان فراهم می‌کند. سانتاندر همچنین در زمینه استفاده از بلاکچین برای رای‌گیری از سهامداران برودریج (Broadridge)، جی‌پی مورگان چیس (JPMorgan Chase) و نورترن (Northern) تلاش‌های گسترده‌ای کرده است.

شرکت HSBC برای حمل و نقل دانه‌های سویای خود بصورت آزمایشی از بلاکچین  استفاده کرده است. طبق گفته این شرکت معامله تجاری فوق در عرض ۲۴ ساعت با استفاده از بستر کنسرسیوم بلاکچین انجام شد. در حالیکه در شرایط عادی این‌گونه معاملات تجاری دست کم ۱۰ روز زمان برای پیگیری مدارک نیاز دارند.

واحد استفاده از بلاکچین شرکت جی‌پی مورگان چیس نرم‌افزار جدیدی را برای اداره سرمایه‌گذاری‌های مالی مورد آزمایش قرار داده است. که در این راستا سودی معادل با ۱۵۰ میلیون دلار به صورت سالانه را از سپرده بلاکچین به دست آورده است. کریستین موی (Christine Moy) مدیر برنامه مرکز پیشرفته بلاکچین جی‌پی مورگان می‌گوید:

در حالت کلی بلاکچین امکان اشتراک‌گذاری زیرساخت را بین همکاران، سرمایه‌گذاران، مدیران و … به عنوان یک ابزار طلایی تجارت فراهم می‌کند.

همچنین بلاکچین بانک جی پی مورگان چیس که کوآروم (Quorum) نام دارد، اپلیکیشن جدیدی را آزمایش کرده است که می‌تواند ابزارهای مالی را مدیریت کند. در حالت کلی تعهد بلاکچین ایجاد زیرساختی مشترک میان مشارکت‌کنندگان در دادوستدهای مالی است، به شیوه‌ای که صادرکننده، دلال، سرمایه‌گذار، سپرده‌گذار و مدیران همگی قادر باشند حقیقت تجارت را ببینند.

امبر بالدت (Amber Baldet) رئیس سابق بخش بلاکچین جی‌پی مورگان می‌گوید:

هر چند موانع بسیاری وجود دارد. اما وال‌استریت زودتر از آنچه که فکرش را بکنید اقدام به فروش و معامله اوراق بهادار رمزنگاری شده خواهد کرد ولی برای این منظور چالش‌های قانونی و رگولاتوری بسیاری در پیش است.

او در کنگره ۲۰۱۸ یک بانک نرم‌افزاری غیرمتمرکز به نام Clovyr را نیز در این راستا عرضه کرده است.

بلاکچین در بانکداری
امبر بالدت (Amber Baldet) رئیس سابق بخش بلاکچین جی‌پی مورگان

 

سرمایه‌گذاری‌های پولی بزرگ

طبق بررسی‌های سی‌بی اینسایتز (CB Insights) گلدمن ساکس (Goldman Sachs) به یکی از بزرگترین سرمایه‌گذاران در زمینه فناوری بلاکچین تبدیل شده است. چرخه استارت‌آپ ارزهای رمزنگاری شده که توسط گلدمن ساکس پشتیبانی می‌شود در ۱۵ مه در مرکز مجازی سکه و ارز چین به رهبری شرکت بیت‌مین تکنولوژی (Bitmain Technologies) تا ۱۱۰ میلیون دلار سرمایه‌گذار جذب کرد. گلدمن همچنان مصمم است که می‌تواند اولین بانک وال‌استریت که برای عملیات تجاری بیت‌کوین راه‌اندازی شده است را نیز ایجاد کند.

کنسرسیوم جهانی

اینفوسیس (Infosys) یکی از غول‌های فناوری هند یک شبکه تجاری به نام ارتباطات تجاری هند را در ارتباط با هفت بانک خصوصی در هند آغاز کرده است. هدف این شبکه، دیجیتالی کردن فرآیندهای مالی در معاملات کسب و کارها، شفافیت و اتوماسیون سازی و کمک به مدیریت ریسک در زنجیره مالی است.

بانک مونترال به چندین بانک اروپایی در حال توسعه در باتاویا (Batavia) که یک پلت‌فرم معاملات مالی بلاکچین است، پیوسته است. این کنسرسیوم شامل بانک‌هایی از اسپانیا، آلمان، گروهی از بانک‌های اروپای مرکزی و شرقی و سوئیس است که اعلام کرده‌اند که با موفقیت اولین تجربه آزمایشی خود در زمینه استفاده از بلاک‌چین را با مشتریان شرکت‌های بزرگ در آوریل به پایان رسانده‌اند.

گروه مالی میتسوبیشی یواف‌جی در توکیو نیز اعلام کرده است که در ۲۱ مه با همکاری شرکت فناوری آکامای کمبریج درگاه‌های پرداخت بلاکچین خود را راه‌اندازی کرده و توسعه داده است. طبق گفته این شرکت استفاده از پلت‌فرم بلاکچین در بانکداری آن‌ها را قادر می‌سازد یک میلیون تراکنش را در کمتر از ۲ ثانیه پردازش کنند.

منبع: Paymentssource

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.