راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نتایج نظرسنجی نشان می‌دهد که سود بانکی برای مردم مهم نیست؛ پس چه چیزی مهم است؟

طبق آمارهای داخلی، مهم‌ترین فاکتورهایی که در جذب و وفاداری مشتریان ایرانی به بانک‌ها اهمیت دارند، رفتار و برخورد خوب کارکنان، سرعت در ارائه خدمات، پیشنهادهای سرمایه گذرای وسوسه‌کننده و نرخ پایین اعطای تسهیلات است. نکته‌ی جالبی که وجود دارد این است که سود بانکی در پایین‌ترین اولویت افراد و بعد از فاکتورهای رفتاری و ارائه خدمات سریع قرار دارد؛ بنابراین می‌توان گفت که مشتریان در بانکی حساب باز می‌کنند که تجربه کاربری راحت‌تری نسبت به دیگر بانک‌ها داشته باشد نه اینکه سودهای بانکی بیشتری داشته باشند؛ در حقیقت آینده بانکداری دنیا در بحث سود پرداختی به سپرده‌ها خلاصه نمی‌شود بلکه طبق جدیدترین گزارش‌ها کاملاً مربوط به تجربه و حس مشتری به بانک است. همچنین مهم‌ترین دلایلی که باعث می‌شوند بانک‌های ایرانی، مشتریان خود را از دست دهند نیز شامل رفتار نامناسب کارکنان با مشتری، پایین بودن سرعت ارائه خدمات، عمل نکردن به وعده‌های قبلی، حل نکردن صادقانه مشکلات، نداشتن درک موقعیت‌ها و نیازهای خاص و کم‌اطلاعی کارکنان در راهنمایی و اراده خدمات است.

روزنامه هفت صبح نیز گزارشی را در این رابطه منتشر کرده است که در بخشی از آن دلایل اینکه مردم ممکن است حساب خود را در یک بانک ببندند را آورده و نوشته است: «وقتی کار به بستن حساب می‌رسد مردم رفتار متفاوتی از خود نشان می‌دهند. شاید تاکنون از شما راضی بوده‌اند ولی این به آن معنی نیست که نخواهند بانک خود را عوض کنند. در حقیقت افسانه «مشتری راضی، مشتری وفادار است» در مورد بانک‌ها کاملاً غلط است. اولین دلیلی که باعث می‌شود مردم در آینده تصمیم بگیرند حساب خود را ببندند، کلاه‌برداری است. به‌خصوص کلاه‌برداری خاصی که به‌درستی با آن برخورد نشود؛ این مسئله دلیل اول 55 درصد مردم است.

بعدازآن نوبت به پیشنهادهای وسوسه‌انگیز دیگر بانک‌ها می‌رسد، امری که باعث می‌شود حدود 42 درصد مشتریان بانک کاملاً بی‌خیال خدمات شوند. بعد از آن نوبت به شعبه‌ها می‌رسد؛ اگر شعبه‌ای در نزدیک محل زندگی مشتری نباشد او به‌راحتی بی‌خیال بانک می‌شود. حداقل 40 درصد مردم که این‌گونه فکر می‌کنند. حدود 35 درصد هم به نظرشان خدمات بانک مناسبشان نبوده و به‌درستی از ارزش دارایی آن‌ها حمایت نمی‌کند. در این میان پای خدمات دیجیتالی هم به وسط می‌آید؛ امری که اگر خوب نباشد باعث از دست رفتن حدود 31 درصد مشتریان بانک می‌شود. از طرفی شلوغی بانک‌ها هم مهم بوده و اگر بانکی به‌اندازه کافی باجه نداشته باشد یا باجه‌های آن بسیار شلوغ باشد ممکن است حدود 22 درصد مشتریان خود را به بانک‌های دیگر تقدیم کنند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.