راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

معرفی کتاب پول / کتابی درباره خصلت‌های چهارگانه فلسفی پول

ماهنامه عصر تراکنش / چرا باید ۱۷ هزار تومان بدهیم و کتابی بخریم درباره پول با عنوان «پول» نوشته اریک لونرگن که در سیستم‌های مالی فعالیت می‌کند. احتمالا خیلی‌ها خودشان را از خواندن این کتاب بی‌نیاز می‌دانند. متاسفانه کتاب‌، رازهای پولدار شدن را نمی‌گوید و فقط درباره فلسفه پول صحبت می‌کند! درباره خصلت‌های چهارگانه فلسفی پول؛ یعنی وابستگی متقابل، مهار آینده، اندازه‌گیری و افسون.

پول چیزی است که فکر و ذکر بیشتر آدم‌ها شده است. همه می‌خواهند تا جایی که می‌توانند پول بیشتری به دست آورند. بسیاری تاریخ شکل گرفتن پول را فراموش کرده‌اند و یادشان نیست که در ابتدا پول نبود. افراد به‌تنهایی یا در قبیله‌های کوچک‌شان فعالیت کرده و همه نیازهایشان را برآورده می‌کردند.

نیازهای انسان‌ها هم بیشتر در همان سطوح پایینی هرم مازلو بود. به‌مرور آدم‌ها مبادله را آموختند و در یک سیر تاریخی پول اختراع شد. پول لزوما سکه و اسکناس نیست و مظاهر مختلفی دارد. با اینکه بسیاری از ما تصور می‌کنیم چیزهای زیادی درباره پول می‌دانیم؛ منتها ما هنوز چیز زیادی درباره پول نمی‌دانیم. ممکن است از منظر حسابداری پول را درک کرده باشیم که آن‌وقت پول صرفا وسیله اندازه‌گیری است. ممکن است از منظر اقتصادی پول را شناخته باشیم که آن‌وقت پول ابزاری بی‌احساس و بدون اراده در خدمت اقتصاد است.

[mks_pullquote align=”left” width=”600″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

کتاب پول

کتابی که خودش را این‌گونه معرفی می‌کند: «اساسا در علم اقتصاد چنین فرض می‌شود که مردم عقاید خود را بر اساس ارزیابی عینی از واقعیت‌ها شکل می‌دهند و فرایند مبادله یا تعامل اجتماعی بر ما تاثیر نمی‌گذارد. در علم اقتصاد، پول وسیله‌ای است در خدمت اهداف ما و هرگز مستقلا بر ما تاثیری نمی‌گذارد. اما تجربه نویسنده در زمینه روان‌شناسی انسان با این فرض تفاوت بسیار دارد. پول و بانکداری و اسناد مالی چگونه ممکن است ثبات اجتماعی را به خطر بیندازد؟ پول به‌رغم نقش محوری‌اش در زندگی و جوامع ما، بسیار اندک شناخته‌ شده است. بسیاری از نگرش‌ها و باورهای ما درباره وام و پس‌انداز و بازارهای مالی وضعی چندان بهتر از پیش‌داوری‌ها یا ارزش داوری‌های آشفته که به دلایلی صدها سال دوام آورده‌اند، ندارد.»

نویسنده: اریک لونر گن

مترجم: احد علیقلیان

ناشر: نشر نو

قطع: رقعی

سال انتشار: 1395

نوع جلد: نرم

تعداد صفحات: 192

قیمت: 17 هزار تومان ناقابل!

[/mks_pullquote]

 

ممکن است از منظر روان‌شناسی پول را شناخته باشیم که این روزها هم دوران ترکتازی روان‌شناسی‌های دودقیقه‌ای و چگونه یک‌شبه موفق شویم، است و در این مدل پول صرفا چیزی است معادل ویلا در شمال و ماشین شاسی‌بلند. منتها پول چیست و از منظر فلسفی چه جایگاهی دارد؟ فلاسفه در سال‌های مختلف کسر شأن خودشان می‌دانستند که به این موضوع بپردازند. منتها این روزها ما خیلی باید خوشبخت باشیم که کسانی پیدا شده‌اند که درباره ماهیت پول فعل اندیشه را صرف می‌کنند. خواندن کتابی درباره پول، نه ما را پولدار می‌کند و نه احتمالا چیز خاصی به دانش مالی ما اضافه می‌کند. منتها دانستن درباره چیزهایی که مردم زیادی سراغ آن نمی‌روند، لذتی دارد که صرفا این لذت می‌تواند انگیزه دست گرفتن کتابی ۱۹۲صفحه‌ای باشد.

نویسنده: اریک لونرگن / مترجم: احد علیقلیان

ناشر: نشر نو / تعداد صفحات: ۱۹۲ / قیمت: 17000 تومان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.