راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مستند بیت‌کوین؛ پایان پولی که می‌شناسیم

ماهنامه عصر تراکنش / در سال‌های نه‌چندان دور یک صداوسیما بود و دو کانال که هرچه دوست داشتند پخش می‌کردند و ما مجبور بودیم آنها را تماشا کنیم. به‌مرور این روند تغییر کرد. رسانه‌های مختلف هم فرصت حضور پیدا کردند و مردم دیگر حق انتخاب داشتند. شاید چند سال پیش فکر کردن به اینکه جایی به‌جز صداوسیما فیلم و سریال و برنامه‌های ویدئویی پخش کند، محال ممکن بود؛ منتها گسترش زیرساخت‌های ارتباطی و دسترسی به سرعت‌های بالا فرصت ظهور شبکه‌های تلویزیونی خارج از محدودیت‌های صداوسیما را فراهم کرده است. صداوسیمایی که زمانی فضای مجازی را جدی نمی‌گرفت، امروز شاهد رشد روزانه رقبایی است که در آینده نزدیک عرصه را بر او تنگ‌تر خواهند کرد.

با وجود همه محدودیت‌ها این روزها سرویس‌هایی مانند آیو، فیلمیو و فیلم‌نت دنیایی جدید برای مشاهده را ایجاد کرده‌اند. شاید یکی از مهم‌ترین کارهایی که این سرویس‌ها انجام داده‌اند، دسترسی به حجم زیادی فیلم مستند است؛ فیلم مستند که در سال‌های گذشته نه در صداوسیما جایگاه خاصی داشته و در سالن‌های سینمای ایران، همیشه به گوشه‌ای رانده ‌شده بود. اگر می‌خواستید مستندی را مشاهده کنید، اولین سوال بی‌پاسخ این بود که چگونه باید این مستند را پیدا کنید. حالا تقریبا می‌شود بسیاری از مستندهای روز و حتی قدیمی دنیا با دوبله یا زیرنویس‌های قابل ‌قبول را از طریق این سرویس‌ها مشاهده کرد. یکی از این مستندهای قابل توصیه مستند معروفی است به نام بیت‌کوین؛ پایان پولی که می‌شناسیم.

این فیلم اکنون در سبد فیلم‌های اپلیکیشن فیلمیو قابل ‌مشاهده است و در معرفی آن نوشته‌اند: «برای کسانی که هنوز هیچ ایده‌ای درباره مفهوم بیت‌کوین ندارند، این مستند به‌خوبی از بین رفتن پول رایج و جانشینی آن با مدل‌های جدید پول را نشان می‌دهد.» این روزها که قیمت بیت‌کوین به‌شدت کاهش پیدا کرده است و بسیاری از پایان بیت‌کوین صحبت می‌کنند، مشاهده مستندهای خوب و خواندن کتاب‌های خوب توصیه می‌شود. بیت‌کوین یک فناوری است که نمی‌توان به‌سادگی از کنارش گذشت و این ربطی به سفته‌بازی و بالا و پایین رفتن قیمت بیت‌کوین ندارد. ممکن است کسانی هم با سفسطه از قلب تپنده بیت‌کوین صحبت کنند و بگویند که ما کاری به بیت‌کوین نداریم و می‌خواهیم از قدرت زنجیره بلوک استفاده کنیم. این گروه یا شیادند یا ناآگاه.

ما می‌توانیم از قدرت زنجیره بلوک استفاده کنیم، اما نمی‌توانیم بیت‌کوین را انکار کنیم و بعد بگوییم که زنجیره بلوک را می‌خواهیم. بیت‌کوین همه ‌چیزهای خوب و بد زنجیره بلوک را یکجا در خودش جمع کرده است. اگر می‌خواهیم از فناوری زنجیره بلوک استفاده کنیم، چاره‌ای نداریم جز اینکه تکلیف‌مان را در برابر چیزی به نام بیت‌کوین مشخص کنیم. در هر حال مشاهده مستند و خواندن کتاب باعث می‌شود دید جامع‌تری درباره پدیده‌های دوروبرمان داشته باشیم و چقدر خوب است که این روزها انحصار جایی مانند صداوسیما اندکی، فقط اندکی، شکسته شده است و ما طعم شیرین دسترسی به منابع دست‌اول را می‌چشیم. شاید در آینده نزدیک کاری که اپلیکیشن‌های فیلم و سریال انجام داده‌اند را بیت‌کوین در برابر انحصار پول رسمی انجام دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.