راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ابراز نیاز مجلس به رگ‌تک / پزشکیان: چاره‌ای جز اصلاح ساختارهای تصمیم‌گیری نداریم

در ساختار مجلس دهم هیچ اثری از تغییر و نوآوری نیست و ازنظر وظایف و ورودش به مباحث نظارتی و قانون‌گذاری با همان ابزارهایی جلو آمده که در مجلس اول برایش تعیین شده بود و روند تعامل و همراهی و همکاری‌اش با دولت هم بر همان اساس و معیار پیش رفته است و تاکنون هیچ تغییری در رفتار مجلس در ارتباط با لوایح، طرح‌ها و سؤالات صورت نگرفته است. از روند بررسی طرح‌ها و لوایح، در امور قانون‌گذاری و نظارت روال همانی بوده که طی 10دوره اخیر در مجلس شورای اسلامی حاکم بوده و تغییر خاصی در این زمینه صورت نگرفته است؛ تنها راهکار مجلس برای سیاست‌گذاری و نظارت بهتر، استفاده از فناوری است و در پاسخ به همین نیاز اصلاح ساختارهای قانون‌گذاری بود که رگ‌تک‌ها در دنیا خلق شدند.

مسعود پزشکیان نائب‌رئیس مجلس معتقد است که مجلس، هم در بعد قانون‌گذاری و هم در بعد نظارت مشکلاتی دارد و دراین‌باره می‌گوید: «برای اینکه بخواهیم مملکت ساخته شود، راهی جز این نداریم که رویه و ساختارهای سیاسی و تصمیم‌گیری‌مان را اصلاح کنیم و با نگاه کلان‌تر مسائل را ببینیم.»

مسعود پزشکیان در گفتگویی که با روزنامه همشهری داشته، درباره عدم‌تغییر رفتارها و روند بررسی طرح‌ها و لوایح، در امور قانون‌گذاری و نظارت در مجلس دهم می‌گوید: «ما در مجلس شورای اسلامی روند مشخصی را پیگیری می‌کنیم؛ مثلاً لایحه را دولت می‌فرستد، طرح را مجلس ارائه می‌کند، درنتیجه بر اساس نوبت‌بندی معین در دستور کار قرار می‌گیرند، مصوب شده و برای تأیید نهایی به شورای نگهبان ارجاع می‌شوند و این سیکلی است که در این 10دوره مجلس شورای اسلامی ثابت بوده و بدون هیچ تغییری باقی مانده است.»

او در ادامه می‌گوید: «من تصور می‌کنم اگر در مجلس بتوانیم درست تصمیم بگیریم و بر این تصمیم درست، نظارت صحیح و بجایی داشته باشیم، می‌توانیم تأثیرگذارتر و مفید‌تر واقع شویم و نباید در هیچ‌یک از مسائلی که الان در جامعه شاهد آن هستیم از جنگ آب گرفته تا بیکاری، اعتصابات کارگران و ریزگردها و خشک شدن دریاچه ارومیه دچار بحران شویم. در این دنیایی که ما داریم برای حل یک مشکل هزاران راه‌حل وجود دارد. ما می‌توانیم بهترین راه‌حل را دراین‌بین انتخاب و برایش قانون‌گذاری کنیم و با نظارت بر حسن اجرایی قانون مشکل را از بین ببریم.»

 

رگ‌تک چیست؟

رگ‌تک‌ها آن بخش از فین‌تک هستند که می‌خواهند به قانون‌گذاران کمک کنند. برخی این بخش را انقلاب بعدی در حوزه صنعت خدمات مالی می‌دانند که در بیشتر مواقع برای کاهش هزینه‌ها و پیچیدگی پایبندی به انبوه قوانین وضع‌شده پس از بحران مالی سال ۲۰۰۷ استفاده می‌شود. قوانین و پیش‌نیازها در صنایع مختلف؛ به‌ویژه در بخش خدمات مالی نسبت به گذشته سختگیرانه‌تر شده‌اند. این امر موجب نیاز به فناوری شده تا بتواند در سازگاری سریع با تغییرات قوانین و مقررات کمک کند. پروژه‌های مقرراتی به‌دلیل نیاز به مدیریت حجم بالای داده‌ها، پیچیدگی فرایندها و نیز ثبت اجباری اسناد، می‌تواند بسیار هزینه‌بر باشد. صنایع متعددی؛ ازجمله بخش خدمات مالی دولت و قانون‌گذاری محیط‌زیست، سلامت و مدیریت ریسک فروشندگان، به طرح‌های رگ‌تک نیاز دارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.