راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دهه هفتادی‌ها وارد اقتصاد شده‌اند؛ این نسل چه شکلی‌اند و چه رفتارهایی دارند؟

متولدین دهه 1990 تا اواسط دهه 2000 میلادی را نسل زد یا نسل اینترنت می‌نامند؛ تقریباً همان دهه هفتادی‌های خودمان که در ایران بیشتر این افراد دیگر آن نوجوانان سابق نیستند و با استقلال مالی، وارد فضای اقتصادی شده‌اند. نوع پول خرج کردن نسل زدی‌ها با نسل‌های قبلی زمین تا آسمان فرق می‌کند. کسب‌وکارها برای جذب این افراد باید خم‌وچم کار را بدانند و به این نکته توجه کنند که دهه هفتادی‌ها به مدل‌های جدید فروش علاقه زیادی نشان می‌دهند.

روزنامه هفت صبح گزارشی منتشر کرده که در آن اعداد جالبی به چشم می‌خورد. 23 از درصد از دهه هفتادی‌ها خریدهایشان را به صورت آنلاین انجام می‌دهند که 60 درصد از مشتریان آنلاین، خانم‌ها هستند. 26 درصد از دهه هفتادی‌ها در اینترنت بسیار فعال هستند و در شبکه‌های اجتماعی اگر چیزی نظرشان را جلب کند، از آن خرید می‌کنند.

کسب‌وکارها باید محلی را پیدا کنند که در آن دهه هفتادی‌ها بیشتر حضور دارند. آنها بیش از هر نسل دیگری از موبایل استفاده می‌کنند. 85 درصد این نسل برای اینترنت‌گردی به سراغ موبایل خود می‌روند. 82 درصد از دهه هفتادی‌ها با برندها ارتباط خوبی برقرار می‌کنند و 50 درصد از دهه هفتادی‌ها برند محبوبشان را در شبکه‌های اجتماعی مستقیماً دنبال می‌کنند.

 

اولویت‌های دهه هفتادی‌های ایران

طبق تحقیقات انجام‌گرفته، دهه هفتادی‌ها درآمد خود را صرف خوش‌گذرانی می‌کنند و برای مهمانی، رستوران، سفر و تفریح حاضرند درصد زیادی از درآمدشان را خرج کنند. تحصیلات یکی دیگر از حوزه‌هایی است که این نسل با اجبار هزینه زیادی برای آن می‌پردازند. رتبه سوم پوشش و ظاهر است. دهه هفتادی‌ها بسیاری از زیورآلات و پوشیدنی‌ها را از اینترنت سفارش می‌دهند. رتبه چهارم سرویس‌های متفرقه و رتبه پنجم مربوط به غذاهای بیرون‌بر است؛ حمل‌ونقل عمومی هم دسته ششم را به خود اختصاص داده است و به همین دلیل درصد زیادی از مشتریان تاکسی‌های اینترنتی را دهه هفتادی‌ها تشکیل داده‌اند. تنها 15 درصد از دهه هفتادی‌ها معتقدند که داشتن ماشین یک امر حیاتی است. با وجود تاکسی‌ها اینترنتی، کار آنها راه می‌افتد.

77 درصد دهه هفتادی‌ها معتقدند که وضع اقتصادی تا جایی خراب است که آنها پول لازم را برای خرید آزادانه محصولات مورد علاقه خود ندارند. 87 درصد از این افراد می‌خواهند چیزی بخرند که مورد توجه دیگران قرار گیرد. Warby Parker یک برند عینک است که با پایین آوردن قیمت‌ و در عین حال حفظ کیفیت محصولاتش، موفق به جلب اعتماد دسته زیادی از نسل اینترنتی‌ها شد. کفش Tom کار جالبی انجام داد. شعاری که این برند با آن موفق به جلب اعتماد جوانان شد این بود: «به ازای خرید هر کفش، یک جفت کفش به نیازمندان اهدا می‌دهد.» در ایران شاید بتوان گفت برندهای پوشاک ترکیه‌ای با کیفیت مناسب تا حدودی موفق به کسب رضایت درصد زیادی از دهه هفتادی‌ها ایرانی شده‌اند.

 

نگاه ویژه دهه هفتادی‌ها به موبایل و فین‌تک

کسب‌وکارها باید توجه کنند که برای تاثیرگذاشتن روی دهه هفتادی‌ها، پلتفرم‌های موبایلی به شدت اهمیت دارد. در حال حاضر تلگرام و ایسنتاگرام، دو شبکه اجتماعی هستند که افراد زیادی از آنها خرید انجام می‌دهند. از طرفی کسب‌وکارها نباید خود را به یک پلتفرم خاص محدود کنند. باید همواره از طریق پلتفرم‌های متنوع تولید محتوا انجام دهند. برندهای موفق در فضای مجازی با ایجاد کمپین‌ّها، همیشه خود را در مرکز توجه قرار می‌دهند. 55 درصد دهه هفتادی‌ها به دیدن ویدیوهای تبلیغاتی در پلتفرم‌های مختلف عادت دارند و آنها از شخصی‌سازی استقبال می‌کنند؛ مثلاً تولیدکنندگان و فروشندگان سنگ‌های ماه تولد، موفق به کسب درآمد زیادی از طریق دهه هفتادی‌ها شده‌اند. 62 درصد دهه هفتادی‌های ایرانی به برندهایی که در شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کنند، وفادارند.

ببینید: چرا نسل میلنیال فین‌تک را دوست دارند؟

ببینید: به دنبال مشتریان بیشتری از نسل میلنیال هستید؟ یک درس از صنعت فین‌تک بیاموزید.

دهه هفتادی‌ها فین‌تک را بیش از بقیه نسل‌ها دنبال می‌کنند و به این فناوری‌های مالی توجه زیادی دارند. نه تنها فین‌تک، بلکه به طور کل دهه هفتادی‌ها از فناوری استقبال می‌کنند. آنها دوست دارند در محصولات و خدماتی که استفاده می‌کنند، نوآوری و به‌روز بودن نقش پررنگی ایفا کند. شرکت‌هایی که جرئت کنند و از نوآوری‌های به‌موقع و هوشمندانه استفاده کنند، می‌توانند دهه هفتادی‌ها را جذب کنند.

به طور کلی قواعد بازی در زمینه کسب‌وکارها عوض شده است. اکثر کسب‌وکارها اگر با همان سیستم سنتی بخواهند به کار اقتصادی خود ادامه دهند و توجهی به علایق و نحوه رفتار نسل جدید نداشته باشند و با تکنولوژی همراه نشوند، دیر یا زود به زمین خواهند خورد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.