راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شرکت شاپرک

شرکت شاپرک (شبکه الکترونیکی پرداخت کارت) با هدف کنترل و نظارت، سیاست‌گذاری و پايش، تحلیل و برنامه‌ريزی، رصدگری و آينده‌پژوهی، توسعه زيرساخت‌های فنی، حقوقی، قانونی، نظارتی و انسانی شبکه پرداخت الکترونیک کشور و همچنین مديريت بازار و رانت‌زدايی از آن به عنوان بازوی بانک مرکزی در دهم دی ماه سال ۱۳۹۰ تشکیل شد.

فعالیت‌های شرکت با اتصال سوئیچ شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت، عمدتا معطوف به ايجاد زيرساخت لازم برای انجام این مأموريت مهم شد و اینک پس از یک دهه فعالیت نقشی محوری در حوزه پرداخت الکترونیک کشور ایفا می‌کند به طوری که بر اساس وظایف محوله در محقق ساختن فرامین و مقررات ملی و حاکمیتی در موضوع پرداخت الکترونیکی به عنوان شرکت توانا عمل کرده و قادر به بهره‌برداری هوشمندانه و هدفمند از همه فرصت و ظرفیت‌های داخلی و خارجی در این حوزه است.

شرکت شاپرک در سال ۱۴۰۱ با ورود به دهه دوم فعالیت خود در جایگاه پیشران رشد و ارتقاء زیست‌بوم‌های مبتنی بر پرداخت و خدمات مالی، هم ردیف با الگوهای موفق جهانی، تلاش دارد، کانون اعتماد بازیگران و کاربران و نقطه اتکاء فناوران مالی در کشور باشد.

پس از تصویب تأسیس شرکت شاپرک توسط شورای پول و اعتبار در اسفندماه ۱۳۸۹، این شرکت در قالب شخصیت حقوقی مستقل، توسط شرکت ملی انفورماتیک تشکیل و مقرر شد عمده سهام آن بر اساس شاخص‌های عملکردی معین به بانک‌های مجاز واگذار شود. شاپرک با الگوبرداری از عملکرد شبکه‌های پرداخت در سطح بین‌المللی طراحی و با همکاری شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۱ وارد فاز اجرایی شد.

در فاز اول این پروژه، هرگونه اتصال مستقیم سوئیچ شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت به سوئیچ بانک‌ها ممنوع شد و از دی‌ماه ۱۳۹۱، پذیرش و پردازش تراکنش‌های پایانه‌های فروش صرفاً از طریق شاپرک امکان‌پذیر شد.

از دیگر اقدامات انجام‌شده در این مرحله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • راه‌اندازی مرکز «پاشا» به‌عنوان واسط بین سامانه اتاق پایاپای الکترونیکی و شاپرک
  • راه‌اندازی مرکز «برنا» به‌عنوان واسط بین سامانه اتاق پایاپای الکترونیکی و سیستم بانکداری متمرکز
  • ایجاد شبکه‌های ارتباطی و عملیاتی نمودن کامل سوئیچ شاپرک

در فاز دوم پروژه، از شهریورماه ۱۳۹۲ تمامی تراکنش‌های پرداخت اینترنتی از طریق شبکه شاپرک پذیرش و پردازش شده و انتقال کامل آن‌ها از شبکه شتاب به شاپرک از اواسط بهمن‌ماه ۱۳۹۲ به‌عنوان یک درگاه واحد صورت پذیرفت. مزایای پردازش و پذیرش پرداخت‌های اینترنتی از طریق شاپرک در فاز دوم عبارت‌اند از:

  • فراهم‌کردن زمینه اتصال مستقیم ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت مجازی به شاپرک به لحاظ فنی، امنیتی و اجرایی مطابق با سیاست‌ها بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و اهداف شاپرک
  • ایجاد زمینه مناسب برای فعالیت پرداخت مجازی توسط شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت
  • توسعه خدمات و محصولات پرداخت‌های مجازی از طریق تعامل با شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت
  • ایجاد فضای رقابتی مناسب برای فعالیت شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت
  • استفاده بهینه از منابع شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت در راستای توسعه و ارتقای بازار پرداخت‌های مجازی مطابق با سیاست‌های شاپرک
  • امکان نظارت، کنترل و انطباق معاملات با مقررات ضد پول‌شویی و کاهش ریسک‌های موجود
  • افزایش امنیت در حوزه پرداخت‌های اینترنتی و تفکیک کامل حوزه پرداخت از حوزه فعالیت‌های بانکی

سال تأسیس:

۱۳۸۹

مدیرعامل:

سوابق اجرایی:
• معاونت مشتریان شرکت خدمات انفورماتیک
• مدیرعاملی شرکت داده‌ورزی سداد
• عضویت در هیئت‌مدیره شرکت فرادیس البرز
• عضویت در هیئت‌مدیره شرکت خدمات همراه آیسان لوتوس

مدیرعامل‌ها از ابتدا تا کنون:

  • سامان قطبی
  • محسن قادری
  • کاظم دهقان
  • فرهاد فائز

اهداف شرکت شاپرک:

  • ایجاد، توسعه و تقویت زیرساخت نظام پرداخت الکترونیک و اجرای عملیات اصلی آن
  • تدوین استانداردها، مقررات، قوانین و الزامات نظام پرداخت الکترونیک و نظارت بر رعایت آن
  • تحلیل، برنامه‌ریزی و سامان‌دهی صنعت پرداخت الکترونیکی براساس سیاست‌های بانک مرکزی
  • استقرار نظام جامع مدیریت امنیت اطلاعات و مخاطرات در شبکه پرداخت الکترونیک کشور

فهرست شرکت‌های PSP دارای مجوز:

فهرست شرکت‌های پرداخت‌یار مجاز:

  • شرکت توسعه سامانه تسکا (پولام)
  • شرکت معماران فناوری هوشمند
  • شرکت آرتین تک عرشیا (بیت پی)
  • شرکت سامانه پی نگار هوشمند (پی فا)
  • شرکت ستاره پیشگام نوران منطقه آزاد انزلی ( پی استار )
  • شرکت تجارت الکترونیک آوای نوین سیمرغ ( نوینو پی )
  • شرکت ایده های تجارت هوشمند سیمرغ
  • شرکت نارین افزار سهند (ایران پی مکس)
  • شرکت الکام توسعه آماد (تومن)
  • ایده پرداز توسان فناوری پارس
  • شرکت تجارت الکترونیک فرهنگیان ( اتما )
  • شرکت سازه تابان سپاهان (تاباپی)
  • سامانه های پایدار نگین (نگین پرداخت)
  • پارت ارتباط آوا
  • آسان ساز امین پارسیان (امین پرداخت)
  • فناوری همراه پیدا
  • تجارت الکترونیک داده گستر پاسارگاد
  • شرکت فنی و مهندسی ندای گویا جوان (گویا پی)
  • ایده پرداز دانش نوین آرشام (گردش پی)

فهرست بانک‌های فعال در فرایند پرداخت‌یاری:

  • بانک آینده
  • بانک ایران زمین
  • بانک سامان
  • بانک پارسیان
  • بانک شهر
  • بانک صادرات

فهرست برنامک‌های طرح چک:

  • برنامک آپ
  • برنامک ۷۲۴
  • برنامک تاپ
  • برنامک سکه
  • برنامک ایوا

راه‌های ارتباطی:

وب‌سایت: www.shaparak.ir

تلفن: ۷۵۱۰۵۰۰۰-۰۲۱

دورنگار: ۲۲۲۲۸۱۲۱-۰۲۱

پست الکترونیک: info@shaparak.ir

کد پستی: ۱۵۴۷۹۱۴۸۱۱

نشانی: تهران، بلوار میرداماد، میدان مادر، ابتدای خیابان شهید شاه نظری، کوچه دوم، پلاک ۱۴

شرکت شاپرک در شبکه‌های اجتماعی:


آخرین نوشته‌ها و اخبار درباره شرکت شاپرک


شرکت شاپرک

بیشترین درصد تغییرات نسبت تعداد خطای پذیرندگی به تعداد کل تراکنش‌ها ازآن پرداخت الکترونیک سپهر شد

براساس گزارش اقتصادی شماره ۱۰۸ شاپرک که در خردادماه ۱۴۰۳ منتشر شده است، پرداخت الکترونیک سپهر بیشترین کاهش در نسبت خطای پذیرندگی به کل تراکنش ها (عملکرد مثبت) را در مقایسه با ماه قبل، با رقمی برابر با ۰.۰۴۸درصد، را در میان شرکت‌های صنعت

کیوسک‌های سلف-چک‌اوت به‌پرداخت راه‌کاری برای فروش و حسابداری کسب‌وکارها

فرشید فرخ‌نژاد، مدیرعامل بانک ملت در روز پایانی بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک (الکامپ) از غرفه شرکت به‌پرداخت ملت (زیرمجموعه گروه فن‌آوران هوشمند بهسازان فردا) در این نمایشگاه بازدید کرد. به

بر اساس گزارش اقتصادی شاپرک، بیش از 90 درصد کارت‌خوان‌های به‌پرداخت ملت کارآمدند

شرکت به‌پرداخت ملت در خردادماه ۱۴۰۳ با میزبانی 48.05 درصد سهم از مبلغ تراکنش‌های ابزار پذیرش موبایلی، دارای بالاترین سهم بازار پرداخت کشور در این شاخص بوده است. به گزارش روابط عمومی شرکت به‌پرداخت ملت، این شرکت همچنین با کسب سهم 44.99