راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانکداری مبتنی بر هوش مصنوعی / آیا می‌توان کماکان به ارزش خدمات بانکی افزود؟

فرشاد صفری؛ مشاور رسمی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور / انقلاب دیجیتالی، موجی جدید از نوآوری را ایجاد نموده که عمیقاً صنعت خدمات مالی را متحول می‌کند. برای مثال، برنامه‌های موبایلی، کلان داده‌ها و رایانش ابری، فرصت‌های چشمگیری برای بانک‌ها جهت ارائه بهتر خدمات به مشتریان خود فراهم می‌کنند. این روندهای نوآورانه نیازمند سرمایه‌گذاری‌های زیاد در فناوری اطلاعات و تغییرات در سیستم‌های موجود هستند. علاوه بر آن، این نوآوری‌ها در سازمان‌های معتبر فناوری قابل دسترسی هستند و این امر، به تهدیدی برای مؤسسات مالی که فناوری را به کار نمی‌برند، تبدیل شده است.

هوش مصنوعی و به تبع آن فناوری‌های شناختی به‌عنوان یکی از روندهای نوآورانه رشد چشمگیری داشته‌اند. سرمایه‌گذاری پر ریسک در شرکت‌هایی که محصولات و فناوری مرتبط با هوش مصنوعی ارائه می‌دهند، از سال ۲۰۱۱ از مرز 8 میلیارد دلار عبور کرده است و همچنین سازمان‌های فناورانه میلیاردها دلار در خرید استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی صرف کرده‌اند.

به گزارش (دیلویت 2015)، رایانش شناختی در حال ظهور به‌عنوان یک فرصت و هم تهدید واقعی برای بسیاری از کسب‌وکارهاست. این فناوری، جزئی از یک روند گسترده‌تر حول کلان داده‌هاست؛ اما به این دلیل دارای اهمیت است که بر حوزه داده‌های غیرساخت‌یافته تمرکز می‌کند که مشخصاً حجم بیشتری از داده‌های ساخت‌یافته دارند و تخمین زده شده است که ۸۰ ٪ از داده‌های امروزی، غیرساخت یافته هستند (به بیان دیگر، به شکل زبان طبیعی) و ۲۰ ٪ باقیمانده، داده‌های ساخت‌یافته هستند (به بیان دیگر، به شکل ردیف و ستون‌های داده). رایانش شناختی به طور عمده بر داده‌های غیرساخت‌یافته متمرکز است.

شرکت دیلویت (2017)، هوش مصنوعی را این‌گونه تعریف می‌کند:

توسعه سیستم‌های کامپیوتری که قادر به انجام وظایفی هستند که به‌طور عادی نیازمند هوش انسانی است»

کامپیوترها نمی‌توانند فکر کنند ولی به‌طور فزاینده‌ای می‌توانند کارهایی را انجام دهند که تنها انسان‌ها می‌توانند آن را انجام دهند. مثال‌های آن دربرگیرنده درک تصویری، شناسایی سخنان، تصمیم‌گیری تحت شرایط عدم اطمینان، یادگیری و ترجمه بین زبان‌ها است.

طی پنج سال آینده انتظار می‌رود تأثیر فناوری‌های شناختی در سازمان‌ها رشد قابل‌ملاحظه‌ای داشته باشد. افراد تأثیرگذار در بانک‌ها به این نیاز دارند که چگونه و در کجا بر روی فناوری‌های قابل کاربرد در صنعت بانکی سرمایه‌گذاری کنند. موفقیت و شکست در این سرمایه‌گذاری‌ها می‌توان آینده یک بانک را متأثر کند.

اما چگونه فناوری‌های شناختی بانک‌ها را تحت تأثیر قرار خواهد دارد؟ با توجه به گزارش دیلویت 2017 و با بررسی 100 نمونه کاربرد فناوری‌های شناختی که اخیراً در صنایع مختلف (17 صنعت) به‌ویژه صنعت بانکی به‌کار گرفته‌شده است یا به‌طور پایلوت کاربردی داشته‌اند نتیجه گرفته‌شده است این فناوری به‌طور عمده در سه حوزه مشخص کاربردی می‌تواند دسته‌بندی شود. محصول، فرآیند و بینش. کاربرد در محصول این‌گونه در نظر گرفته می‌شود که فناوری شناختی در یک محصول یا خدمت تعبیه شده است و برای مشتری نهایی آن یک مزیت ایجاد می‌کند. کاربرد در فرآیند این‌گونه در نظر گرفته می‌شود که فناوری شناختی در چرخه کاری یا فرآیند یک سازمان تعبیه می‌شود و بهبود در عملیات سازمان ایجاد می‌کند. و کاربرد در بینش این‌گونه در نظر گرفته می‌شود که از فناوری شناختی به‌خصوص تحلیل‌های پیشرفته – به‌عنوان مثال یادگیری ماشین- می‌توان بینش‌هایی در حوزه عملیاتی تا راهبردی کسب کرد که به بهبود تصمیم‌گیری کمک شایانی نماید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.