راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رونمایی از سرویس‌های بانکی مبتنی بر کارت ملی هوشمند در بانک ملت

پروژه کارت ملی هوشمند چند وقتی است که به مرحله اجرا رسیده و بخشی از مردم به جای استفاده از کارت‌های آبی رنگ لمینت‌شده از کارت‌های هوشمند هولوگرام‌داری استفاده می‌کنند که از کارت‌های بانکی بزرگ‌تر نیست. اطلاعات افراد در مرکز داده سازمان ثبت احوال ثبت شده و هرجایی که این کارت‌ها اسکن شوند، می‌توانند امضای دیجیتال و اثر انگشت صاحب آن را در خود داشته باشند. اما هوشمند بودن این کارت‌ها به اینجا ختم نمی‌شود و به تازگی با به‌روزرسانی که روی سامانه‌های بانکی صورت گرفته است می‌توان بدون استفاده از کارت بانکی با کمک کارت ملی هوشمند برای انجام عملیات بانکی استفاده کرد.

بانک ملت امروز پنجم دی‌ماه در مراسمی با حضور محمد بیگدلی مدیرعامل بانک ملت، حمید درخشان‌نیا رئیس سازمان ثبت احوال و هیئت همراه و جمعی از مدیران ارشد بانک ملت و شرکت‌های زیرمجموعه این بانک در شعبه بانک ملت در خیابان بهبودی، از سرویس‌های بانکی مبتنی بر کارت ملی هوشمند رونمایی کرد.

 

کارت ملی هوشمند چطور می‌تواند عملیات‌های بانکی را انجام دهد؟

با در دست داشتن کارت ملی هوشمند، مردم می‌توانند به دستگاه‌های خودپرداز، خوددریافت و VTM بانک ملت مراجعه کنند و از سرویس‌های بانکی از جمله برداشت وجه، واریز وجه، انتقال وجه، افتتاح حساب و … استفاده کنند.

برای مثال مشتریان می‌توانند با مراجعه به دستگاه VTM بانک ملت گزینه افتتاح حساب را انتخاب کنند، کارت ملی هوشمند را داخل دستگاه قرار دهند و چند ثانیه منتظر بمانند تا دستگاه از مرکز داده سازمان ثبت احوال، از اطلاعات آنها استعلام بگیرد و صحت آن را تأیید کند. این کار بیشتر از سه تا چهار ثانیه طول نمی‌کشد. اطلاعات کاربر شامل نام، عکس و امضا روی صفحه می‌آید و بعد از اینکه فرد هم صحت آن را تایید کرد، یکی از انگشتان خود را روی اسکنر اثرانگشت دستگاه قرار می‌دهد تا کار اسکن انجام شود. بعد از این کار احراز هویت پایان گرفت، کاربر می‌تواند نوع حسابی که می‌خواهد را، افتتاح کند و با یک کارت بانکی، مبالغی که مدنظر دارد را به حساب جدید خود واریز کند. در این فرآیند در واقع کاربر بدون اینکه دخالتی داشته باشد، با احراز هویت او سازمان ثبت احوال به صورت خودکار اطلاعات کامل کاربر را مانند کدملی، تاریخ تولد، شماره شناسنامه، نام پدر و امثال آن را که برای افتتاح یک حساب بانکی مورد نیاز است را به بانک می‌دهد تا در مرکز داده خود ذخیره کند و دیگر لازم نیست کاربر این اطلاعات را به صورت دستی در فرم‌های کاغذی وارد کند.

دستگاه خودپرداز خوددریافت یک نمونه دیگر از دستگاه‌هایی بود که در این رویداد به از سرویس مبتنی بر کارت ملی هوشمند روی آنها رونمایی شد. این سرویس برای کسبه‌ای است که می‌خواهند پول‌های نقدی که در طول روز دریافت کرده‌اند را به حساب بانکی خود واریز کنند. رانندگان تاکسی، مغازه‌دارها و فروشندگان کسب‌وکارهای خرد به این دستگاه‌ها نیاز زیادی پیدا می‌کنند. فرایند به این صورت است که کاربر کارت ملی هوشمند خود را وارد دستگاه می‌کند. در این کارت، علاوه بر اینکه اطلاعات شخصی کاربران ذخیره شده، اطلاعات بانکی آنها هم به صورت یکجا گردآوری شده است. درنتیجه با احراز هویت او، فهرست حساب‌های بانکی کاربر نمایش داده می‌شود و کاربر انتخاب می‌کند قصد دارد پول نقد خود را در کدام حساب خود واریز کند. سپس پول نقد را به دستگاه می‌دهد تا آن را شمارش کند و بعد عملیات بانکی انجام می‌شود.

 

دنبال جایگزین کردن کارت‌های بانکی نیستیم

مرتضی ترک تبریزی، معاون فناوری اطلاعات بانک ملت در مراسم رونمایی از این تکنولوژی به خبرنگار راه پرداخت گفت: «دو سالی هست همکاری در این حوزه را با سازمان ثبت احوال شروع کرده‌ایم. تلاش ما این بوده از امکاناتی که روی کارت‌های هوشمند مانند امضای دیجیتال وجود دارد، استفاده کنیم و بتوانیم مدلی طراحی کنیم که در مقیاس کوچک به صورت آزمایشی آن را راه‌اندازی کنیم. مانند کاری که اکنون در حال انجام آن هستیم. پس از گذشت زمان مشخصی هم اگر این روش به خوبی نتیجه داد، بهتر است آن را در مقیاس‌های بزرگ به نتیجه برسانیم.»

ترک تبریزی در ادامه گفته‌هایش تاکید کرد کارت‌های ملی هوشمند لزوما قرار نیست جایگزین کارت‌های بانکی شود و توضیح داد: «قصد ما این است که در کنار خدمات دیگر بانکی مانند اینترنت بانک، موبایل‌بانک و کارت‌های بانکی، از خدماتی که این کارت‌های هوشمند در اختیار ما قرار می‌دهند هم استفاده کنیم. با این حال با اینکه کارت‌های هوشمند پتانسیل بالایی دارند و با آنها می‌توان عملیات بانکی را نیز انجام داد، اما از آنها لزوما در مرحله عملیاتی و در مقیاس بزرگ به عنوان کارت بانکی استفاده نمی‌کنیم.»

از گفته‌های او می‌توان نتیجه گرفت چنین کارت‌هایی تنها به کمک سیستم بانکی و حساب‌های کاربری مردم آماده‌اند. محمد بیگدلی، مدیرعامل بانک ملت نیز در این مراسم از فرآیند کار با دستگاه و عملکرد کارت‌های هوشمند بانکی بازدید کرد. همگی این دستگاه‌ها به صورت آنلاین فعالیت می‌کنند و قادر به پاسخگویی و انجام عملیات هستند. اما برای شروع رسمی این پروژه به تایید بانک مرکزی نیاز دارند.

بیگدلی، مدیرعامل بانک ملت پس از بازدید از دستگاه‌ها به راه پرداخت گفت: «این سیستم به دنبال گسترش خدمات بانکداری الکترونیک و بیشتر از آن، به دنبال توسعه دولت الکترونیک است. ما با سازمان ثبت احوال کشور همکاری‌هایی را شروع کرده‌ایم. بانک ملت در بانکداری الکترونیک همیشه سعی داشته پیشرو باشد و در این زمینه نیز تلاش داشتیم و اینجا هم به نوعی نخستین بانکی هستیم که در این زمینه قدم‌های اولیه را برداشته‌ایم.»

به عقیده او، این کار در عین حال، هم مردم را تشویق می‌کند اقدام به دریافت کارت‌های ملی هوشمند خود کنند و هم آنها را با سایر فعالیت‌های خارج از شعبه آشنا می‌کند.

 

پیش از پایان سال کارت هوشمند خود را تهیه کنید

اما این کارت‌ها چگونه می‌توانند خدمات بانکی ارائه دهند؟ شرکت آدونیس، فراهم‌کننده دستگاه‌های مورد استفاده در این فناوری است. محمدعلی گوگانی، مدیرعامل این شرکت درباره نحوه کارکرد این دستگاه‌ها به راه پرداخت گفت: «در این فناوری، مرکز داده بانک ملت و سازمان ثبت احوال با یکدیگر یکی نشده‌اند، بلکه نرم‌افزارهای دو سازمان با یکدیگر تعامل می‌کنند. دستگاه با دریافت کارت هوشمند اطلاعات داخل آن را مطالعه می‌کند و برای مرکز داده سازمان ثبت احوال می‌فرستد. این سازمان، اطلاعات را تایید می‌کند و همراه با اطلاعات تکمیلی برای مرکز داده بانک می‌فرستد. همان کاری که کارمند بانک در شعبه و از طریق نرم‌افزارهای بانکی انجام می‌دهد، اینجا به صورت کاملا هوشمند انجام می‌شود.»

او درباره ذخیره اطلاعات کارت‌های بانکی در کارت‌های ملی هوشمند گفت: «کارت هوشمند ملی، کارت‌های بانکی را حدف نمی‌کند، بلکه تنها اطلاعات آن را در خود ذخیره می‌کند. با این فناوری لزومی ندارد مردم همه کارت‌های بانکی خود را همیشه همراه داشته باشند، بلکه می‌توانند از کارت‌ بانکی به صورت کمکی استفاده کنند. کارت‌های هوشمند همان رمز چهار رقمی کارت‌های بانکی را هم دارند و از امنیت خوبی برخوردار هستند. در عین حال از آنجا که دستگاه از کاربر اثر انگشت می‌خواهد، در صورت دزدیده شدن، اطلاعات حساب‌های بانکی کاربران محفوظ باقی می‌ماند.»

پیش از این سیف‌اله ابوترابی، سخنگوی سازمان ثبت احوال اعلام کرده بود: «99 درصد مردم کشور، کارت ملی قدیمی دارند. تا پایان شهریورماه امسال هم بیش از 29 میلیون نفر کارت ملی هوشمند خود را ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد 27 میلیون نفر آنها مراحل ثبت‌نام را تکمیل کرده و 24 میلیون نفر آنها کارت ملی هوشمند دریافت کرده‌اند.»

با این حال ورود کارت‌های ملی هوشمند به جامعه امری قطعی است. تمام کارت‌های ملی قدیمی تنها تا اسفندماه امسال اعتبار دارند و هرچه مردم و کاربران زودتر ثبت‌نام کنند، در صف طولانی پایان سال دریافت کارت نمی‌مانند و در انجام کارهای روزمره خود که نیازمند کارت ملی است، به مشکل برنمی‌خورند.

حمیدرضا درخشان‌نیا، معاون وزیر کشور و رئیس سازمان ثبت احوال از جمله افرادی بود که امروز در این مراسم حضور داشت. او با اشاره به اینکه از ابتدا تا هفتم دی‌ماه هفته ثبت احوال کشور است، گفت: «وزیر محترم کشور اصرار زیادی دارند برای شفافیت و تسهیل در احراز هویت مردم، کارت‌های ملی هوشمند در دسترس مردم قرار بگیرند و دولت الکترونیک نیز از این طریق تقویت شود. تمام اعضای بالای 15 سال می‌توانند این کارت‌ها را تهیه کنند.»

درخشان‌نیا در ادامه گفت: «یکی از امکاناتی که در این کارت‌ها وجود دارد، ذخیره اطلاعات بانکی افراد است و ما هم با همکاری بانک ملت از این امکان در جهت رفاه حال مردم استفاده کردیم.»

رئیس سازمان ثبت احوال کشور همچنین اعلام کرد در آینده نزدیک بانک پارسیان نیز چنین فناوری را ارائه خواهد کرد و در عین حال برای همکاری با سایر بانک‌ها اعلام آمادگی کرد و گفت: «ما آماده همکاری با تمام بانک های کشور برای همکاری در بخش کارت ملی هوشمند هستیم. پروژه بعدی ما همچنین ارتباط با سازمان اسناد و املاک کشور و دفاتر اسناد رسمی است تا زمانی که مردم بخواهند سندی تنظیم کنند، با کارت ملی هوشمند در لحظه احراز هویت شوند و فرآیند اداری با سرعت بیشتری انجام شود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.