راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رنگ و بوی شرکت‌های پرداخت کشور در سی‌امین نمایشگاه کتاب تهران / گزارش تصویری

هر چند با انتقال مکان برگزاری نمایشگاه کتاب به شهر آفتاب دیگر نمایشگاه کتاب آن نمایشگاه دوران نمایشگاه بین‌المللی چمران نیست، ولی همچنان پربازدیدترین نمایشگاه این کشور است و از این لحاظ از خیلی نقاط قابل‌توجه است؛ شاید همین مرکز توجه بودن آن هم باعث شد تا بانک مرکزی بخشنامه خود در خصوص «ضوابط پرداخت‌های دیجیتال و همراه» را یک هفته قبل از برگزاری این نمایشگاه ابلاغ کند تا در این نمایشگاه جنبه عملیاتی پیدا کند.

هرچند با توجه به سازوکاری که در نمایشگاه کتاب جهت استفاده از پرداخت موبایلی با استفاده از تکنولوژی NFC در نظر گرفته شده بود به نظر نمی‌رسد درصد تراکنش‌های انجام شده به این شیوه خیلی چشمگیر بوده باشد و علی‌رغم سال‌های گذشته که مقدار و تعداد تراکنش‌ها روزانه از سوی بانک عامل اعلام می‌شد امسال بنا به دلایل نامعلوم بانک عامل تا لحظه نگارش این گزارش هیچ آماری مبنی بر تعداد و مقدار تراکنش‌های انجام شده اعلام نکرده است!

اما چرا تعداد تراکنش‌های محدود؟ چون در نمایشگاه فعلاً فقط افرادی که بن کارت مجازی خرید کتاب وزارت ارشاد را دریافت کنند می‌توانند با استفاده از تکنولوژی NFC با تلفن همراهشان پرداخت را با کمک اپلیکیشن «شهر همراه» انجام دهند. هرساله تعداد محدودی بن کارت از سوی وزارت ارشاد برای دانش‌آموزان و دانشجویان صادر می‌شود که معمولاً چیزی حدود 400 هزار کارت است. البته از تعداد بن‌کارت‌های امسال هم هنوز آماری در دست نیست! این بن‌کارت‌ها به درخواست مشتری، یا فیزیکی در قالب یک کارت بانکی در اختیارش قرار می‌گیرند، یا به‌صورت مجازی از طریق رمزی که به مشتری اعلام می‌شود می‌تواند از طریق تلفن همراه برای پرداخت مورد استفاده قرار بگیرد که این موضوع باعث شد در طول تقریباً یک روزی که در نمایشگاه کتاب چرخیدیم حتی یک مورد هم ندیدیم کسی به این شیوه پرداخت کند و پرداخت‌هایی که دیدیم یا نقدی بود و یا با کارت بانکی.

ببینید: ۲۰۰ هزار بن کارت دانشجویی از طریق کیوسک‌های جی‌اس‌اس در نمایشگاه کتاب صادر شد

از این جنبه موضوع که بگذریم، سرویس پرداخت موبایلی با استفاده از تکنولوژی NFC از لحاظ فنی عملیاتی و اجرایی شده بود؛ به همراه چند نفر از مدیران شرکت آسان پرداخت که مجری بحث پرداخت به عاملیت بانک شهر در سی‌امین نمایشگاه کتاب است، به شکل رندم در چند غرفه پرداخت موبایلی را تست کردیم و پرداخت انجام شد که عملیاتی شدن این موضوع به‌تنهایی جای خوشحالی دارد چراکه در طول شش ماه پایان سال 95 فعالیت‌های جدی‌ای از سوی شرکت‌های مختلف در خصوص پرداخت با استفاده از تکنولوژی NFC صورت گرفت که امروز عملیاتی شدن این تکنولوژی در کشور را می‌توان حاصل آن فعالیت‌ها دانست و خوشحال بود که این فعالیت‌ها کم‌کم به سرانجام خواهند رسید؛ هر چند که سوالات و ابهامات زیادی در خصوص مدل کسب‌وکار پرداخت به این شیوه وجود دارد که این گزارش جای مطرح کردن آن‌ها نیست و در گزارش‌هایی مجزا به این موضوع حتما خواهیم پرداخت.

از حضور آپ در نمایشگاه کتاب که بگذریم، در محیط باز فضای نمایشگاهی شهر آفتاب شرکت پککو نیز برای معرفی اپلیکیشن تاپ در این نمایشگاه حضور داشت و با توجه به اینکه 22 اردیبهشت‌ماه قرعه‌کشی یک دستگاه پورشه ماکان برای کاربران این اپلیکیشن در نظر گرفته شده است، احتمالاً می‌توانید تصور کنید که چه جمعیتی برای گرفتن اطلاعات لازم و نصب این اپلیکیشن اطراف این غرفه جمع شده بودند. البته پککو تنها نبود و یکی از استارت‌آپ‌های فین‌تکی تحت حمایت خودش به نام «پیگیر» را هم همراه خودش آورده بود که ظاهراً قرار است رقیبی برای تیم مانیار باشد. مانیار یک شبکه اجتماعی مالی است که افراد از طریق آن مبتنی بر شماره همراه می‌توانند برای یکدیگر پول ارسال کنند. البته تیم‌هایی مانند باهمتا و پی‌پینگ نیز تا حدودی کارهای مشابه می‌کنند.

علاوه بر این‌ها، سرویس‌دهی ۲ دستگاه صراف الکترونیک بانک شهر در نمایشگاه کتاب جالب‌توجه بود که محصولی است از شرکت پویا. صراف الکترونیک بانک شهر اسکناس غیر ایرانی را دریافت کرده و پس از تشخیص اصالت و مبلغ آن، اقدام به اسکن و خواندن اطلاعات کامل پاسپورت متقاضی کرده و در عوض معادل ریالی آن کارت بانکی صادر و در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. این کارت متصل به شبکه شتاب بوده و در همان لحظه امکان استفاده از آن در تمام ترمینال‌های فروشگاهی و دستگاه‌های خوپرداز میسر است.

از بخش‌های فنی و پرداختی نمایشگاه کتاب که بگذریم، یکی از شرکت‌های گروه شرکت‌های گرایش تازه، یعنی شرکت انتشارات گرایش تازه در این نمایشگاه حضور داشت و کتاب‌های این انتشارات را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌داد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.