راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی به نمایشگاه کارت و پرداخت خاورمیانه 2016

مینا والی / نمایشگاه‌ها در دنیا به محلی برای نمایش محصولات و خدمات تبدیل شده‌اند. البته هدف صنایع برای حضور در این رویدادها فقط نمایش محصولات نیست؛ بلکه نمایشگاه‌های تجاری می‌توانند محل مناسبی برای دیدار مشتریان و شرکای تجاری، بررسی رقبا و روندها، یافتن شرکای تجاری و یافتن ایده‌های جدید باشد. در حال حاضر در ایالات‌متحده سالانه بیش از 10 هزار نمایشگاه تجاری برگزار می‌شود. در مورد صنایعی که رشد سریع دارند اهمیت نمایشگاه‌ها دوچندان می‌شود. فناوری اطلاعات بانکی هم از آن دسته حوزه‌هایی است که به دلیل رشد سریع آن نیاز به بستری برای معرفی آخرین تحولات دارد. در دنیا سالانه چندین نمایشگاه برای پاسخگویی به این نیاز برگزار می‌شود.

بزرگ‌ترین نمایشگاه فناوری اطلاعات در دنیا، سِبیت آلمان است که سال گذشته بیش از 334 هزار نفر از آن بازدید کردند. در حوزه فناوری‌های بانکی هم چند نمایشگاه اختصاصی بین‌المللی در دنیا برگزار می‌شود که مهم‌ترین و بزرگ‌ترین آن‌ها کارتس فرانسه است. کارتس را می‌توان تنها رویداد تخصصی صنعت پرداخت الکترونیکی نامید که در آن راهکارهای جامع درزمینۀ پرداخت، تشخیص و تائید هویت و تکنولوژی‌های همراه ارائه می‌شود. سال گذشته بیش از ۴۷۰ غرفه در نمایشگاه کارتس حضور داشتند و بیش از ۱۴۰ کنفرانس و هفت میزگرد در این رویداد برگزار شد. نمایشگاه کارتس نسخه‌های دیگری هم دارد که هرسال در هنگ‌کنگ و لاس‌وگاس برگزار می‌شوند.

نگاهی به نمایشگاه کارت و پرداخت خاورمیانه 2016
نگاهی به نمایشگاه کارت و پرداخت خاورمیانه 2016

به خاورمیانه که بیاییم مهم‌ترین رویداد بانکداری در این منطقه، بدون شک نمایشگاه کارت و پرداخت خاورمیانه است که 17 سال از برگزاری آن در شهر دوبی می‌گذرد و شرکت‌های ایرانی نیز بیشترین حضور بین‌المللی را در این رویداد تجربه می‌کنند. البته این رویداد نیز نسخه‌های دیگری دارد که یکی از آن‌ها رویداد کارت و پرداخت آفریقا است که امسال شانزدهمین دوره آن در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی برگزار شد. در سنگاپور هم نمونه آسیایی رویداد کارت و پرداخت برگزار می‌شود که تا الآن 19 دوره از آن می‌گذرد.

.

تغییر رویکردها

رویداد کارت و پرداخت خاورمیانه همان‌طور که از تبلیغاتش پیداست از سال بعد به سیملس (Seamless) به معنای یکپارچه تغییر نام خواهد داد که شامل سه بخش پرداخت، تجارت الکترونیکی و پرداخت خرد است. برگزارکنندگان رویداد اهمیت یکپارچگی را با این پرسش نشان می‌دهند: «آیا برای شما به‌عنوان یک مصرف‌کننده، این واقعیت ندارد که در هنگام خرید یا کسب‌وکار آنچه می‌خواهید تجربه‌ای یکپارچه است؟ هنگام خرید، چه در فروشگاه و چه به‌صورت آنلاین، می‌خواهید خریدی بدون هیچ مانع و در هر زمان و مکان و با استفاده از ابزاری که خودتان انتخاب می‌کنید بدون زحمت داشته باشید و دریافت کالا و پرداخت راحت و امن داشته باشید.»

«به‌عنوان یک کسب‌وکار در دنیای چندکاناله امروز، دریافت تجربه یکپارچه توسط مشتری یک حق است نه یک خدمت لوکس. مشتری فناوری‌آگاه، همیشه متصل و مطلع شما انتظار این حق را از شما دارد.»

مسلماً این تغییر دیدگاه برگزارکنندگان رویداد از کارت و پرداخت به سیملس نشان از تغییر روندها می‌دهد، اینکه احتمالاً دیگر فناوری کارت و پرداخت شاهد نوآوری جدیدی نخواهد بود و یا به‌اندازه گذشته اهمیت ندارد و یا اینکه بازار آن اشباع‌شده است و حالا نوبت به یک مفهوم جدید و آن‌هم یکپارچگی رسیده است تا شرکت‌ها جدیدترین محصولات خود برای ارائه خدمات پرداخت یکپارچه عرضه کنند.

این تغییر نگرش درباره نمایشگاه‌های حوزه فناوری هرچند سال دیده می‌شود همین پارسال نمایشگاه ارتباط امن کارتس به TrustTech تغییر نام داد تا انعکاسی از سرعت بالای میزان تحولات تکنولوژی‌های جدید باشد.

.

بازار بی‌رونق

در نمایشگاه کارت و پرداخت خاورمیانه نه‌تنها شرکت‌کنندگانی از منطقه حضور دارند بلکه شرکت‌هایی از سایر کشورهای دنیا نیز برای نمایش محصولاتشان در آن حضور می‌یابند. حضور در این نمایشگاه برای شرکت‌های بزرگی مانند مسترکارت، سامسونگ‌پی، اینجنیکو و وریفون هم اهمیت دارد.

خود برگزارکنندگان می‌گویند حدود 10 هزار نفر از این رویداد بازدید می‌کنند و 300 شرکت در نمایشگاه غرفه دارند؛ اما آنچه برای ما ایرانی‌های حاضر در نمایشگاه جلب‌توجه می‌کند، تعداد کم بازدیدکننده‌های آن است. با یکی از فعالان صنعت در نمایشگاه که گفتگو می‌کردیم حدود 70 درصد افراد حاضر در نمایشگاه را غرفه داران می‌دانست. دیدن نمایشگاهی به این میزان خلوت برای ما ایرانی‌ها غریب است نمایشگاه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت خودمان به‌مراتب شلوغ‌تر از کارت و پرداخت خاورمیانه به نظر می‌آید. البته برای مقایسه میان دو رویداد خاورمیانه و ایران بهتر از یک شاخص استفاده کنیم. آماری که مسئولان برگزارکننده نمایشگاه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت ارائه می‌دهند حضور روزانه 2500 تا 2800 بازدیدکننده است. اگر تعداد بازدیدکننده‌ها نسبت به تعداد غرفه‌ها را در نظر بگیریم، این عدد برای نمایشگاه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت 50 می‌شود و برای کارت و پرداخت خاورمیانه 33.

می‌توان به دو شکل این خلوت بودن نمایشگاه کارت و پرداخت خاورمیانه نگاه کرد؛ اگر بدبین باشیم این خلوت بودن را نشانه اهمیت کم نمایشگاه و نتیجه نه‌چندان خوش آن برای شرکت‌ها خواهیم دانست اما حالت خوش‌بینانه‌اش این است تعداد کم بازدیدکنندگان را به حساب تخصصی بودن نمایشگاه و حضور افراد واقعاً مرتبط با صنعت در آن بگذاریم چیزی که در نمایشگاه‌های داخلی نمی‌بینیم.

.

جنس دست‌دوم

گفتیم قرار است نمایشگاه کارت و پرداخت خاورمیانه به سیملس تغییر کند؛ اما خود رویداد کارت و پرداخت قرار نیست به‌کل از بین برود چراکه هنوز هم کشورهایی در دنیا هستند که تمایل به برگزاری این رویداد دارند، یکی از این کشورها هم ایران است که در نمایشگاه امسال در دوبی شاهد تبلیغ رویداد کارت و پرداخت ایران بودیم.

آن‌طور که مسئولان پژوهشکده پولی بانکی گفته‌اند در خلال رویداد کارت و پرداخت خاورمیانه صحبت‌هایی با برگزارکننده آن برای آوردن این نمایشگاه به ایران شده است. آن‌ها می‌گویند مخاطب و شرکت‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند از سطح بلوغ کافی برخوردار است و پژوهشکده پولی و بانکی امیدوار است با برگزاری نمایشگاه کارت و پرداخت در ایران، از مزایای سطح بین‌المللی ارائه خدمت در صنعت پرداخت کمک بهره‌مند شویم و با عرضه آن به بازار ایران شرکت‌های ایرانی قابلیت رقابت پیدا کنند و هم بازار ایران با ورود تکنولوژی‌هایی که از طریق این شرکت‌ها وارد می‌شود بتواند سطح کیفی خدمات خود را ارتقا دهد.

این در حالی است که در گفتگویی که با برخی از فعالان ایرانی حوزه پرداخت در نمایشگاه امسال داشتیم، به اشکال مختلف سطح نمایشگاه را چندان بالا نمی‌دانستند. برای ‌مثال علیرضا عزیزخانی، یکی از مدیران شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات بانکداری الکترونیکی درباره نمایشگاه به ما گفت: «من تفاوت چندانی میان امسال و سال گذشته احساس نکردم و به نظرم همان شرکت‌های قبلی با همان دستاوردهای قبلی و شاید هم با کمی ارتقا دوباره در این نمایشگاه حضور دارند. من در این نمایشگاه محصول، سولوشن و راهکار جدید در حوزه پرداخت نتوانستم پیدا کنم. هنوز برای من این‌طور نبوده که بتوانم انقلابی در حوزه پرداخت در این نمایشگاه پیدا کنم.»

او با مقایسه‌ای میان نمایشگاه کارتس و سایر نمایشگاه‌ها افزود: «نمایشگاهی مانند کارتس فرانسه که قدمت بالایی دارد، مطمئن هستم که برنامه‌ریزی‌های مشخصی برای برگزاری در سال‌های آینده دارند و نقشه راه خودشان را تدوین می‌کنند و بر اساس آن با شرکت‌ها وارد مذاکره می‌شوند و شرکت‌هایی هم که می‌خواهند در آن رویداد مهم شرکت کنند، اگر قرار است همان چیزی را که در سال گذشته ارائه کرده عرضه کند مسلماً موفق نخواهد بود و حداقل این است که بتوانند 50 درصد در حوزه محصولات خودشان تحول ایجاد کرده باشند و با راهکارهای جدید وارد صنعت شوند.»

منبع: هفته‌نامه عصر ارتباط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.