پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
وزارت صنعت: در شکست کارت اعتباری خرید کالای ایرانی، PSPها هم مقصر هستند
به دنبال اظهارات رئیسکل بانک مرکزی که وزارت صنعت را مسئول شکست طرح کارت اعتباری خرید کالای بادوام ایرانی معرفی کرده بود، وزارت صنعت جزئیاتی از دلایل شکست طرح را اعلام کرد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، وزارت صنعت، معدن و تجارت در پی انتشار گزارشی تحت عنوان «اعلام رسمی شکست طرح آقای رئیسجمهور پس از یک سال / روحانی با مقصران چه برخوردی میکند» به ارائه توضیحاتی در مورد دلایل شکست اجرای طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی پرداخته است.
.
متن توضیحات وزارت صنعت به شرح زیر است:
طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی جهت حمایت از تولید داخل، خروج واحدهای تولیدی از رکود از طریق تحریک کنترل شده تقاضا، مطرح و موضوع طی بخشنامه شماره 209930 مورخ 94/8/10 سازمان برنامهوبودجه و دستور شماره 60/195963 مورخ 94/9/10 دفتر معاون اول رئیسجمهور اعلام گردید. دراینارتباط اقدامات لازم توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت به شرح ذیل انجام شد:
1. اطلاعرسانی لازم و فراخوان ثبتنام واحدهای صنعتی و تولیدی در سامانه وزارت متبوع
2. انتخاب کالاهای ایرانی با معیارهای:
- دارا بودن پروانه بهرهبرداری از وزارت متبوع
- داشتن استاندارد ایمنی و عملکردی و رتبه مصرف انرژی برای کالاهای انرژیبر
- تأمین موجودی کالا در تمام نمایندگیها در مدت فرایند اجرای طرح
3. ارسال اطلاعات 138 واحد صنفی (شامل تعداد 16 هزار قلم کالا و 13 هزار نمایندگی فروش حضوری و سامانه فروش اینترنتی) به بانک مرکز جمهوری اسلامی ایران
.
با توجه به نو بودن طرح کارت اعتباری در سطح کلان کشور، علیرغم تلاش و همکاری این وزارت و دستگاههای همکار، به دلایل مشروحه ذیل این طرح با موفقیت مطلوب همراه نگردید:
1. محدود بودن جامعه هدف و مخاطب طرح، علیرغم تأکید وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر گسترش جامعه مخاطب به کلیه حقوقبگیران و بازنشستگان دولتی و لشگری
2. زمان بسیار محدود اجرای طرح (از تاریخ 95/2/1 لغایت 95/4/31)
3. کافی نبودن زیرساخت مناسب فنی و نرمافزاری بانکی و عدم آشنایی کامل تولیدکنندگان، فروشندگان و متقاضیان با عملکرد این طرح
4. ناهماهنگی بین دستگاههای اجرایی طرف قرارداد با بانکهای عامل
5. ضعف همکاری شرکتهای psp با واحدهای صنعتی در بهروزرسانی دستگاههای کارتخوان
6. توزیع نامناسب کارتهای اعتباری (در برخی موارد کارتهای منقضی شده به دست متقاضیان رسیده است)
7. مشکلات متعدد در سامانه اینترنتی بانکهای عامل و بعضی از سازمانهای ذیربط جهت ثبتنام متقاضیان