راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

هوش مصنوعی و داده، محور تحول صنعت بیمه در ایران

اولین دوره همایش اکوبیمه با محوریت «تحول دیجیتال در صنعت بیمه» طی روزهای ۲۷و۲۸ مهرماه برگزار شد و در یکی از پنل‌های این رویداد جمعی از مدیران، کارشناسان و فعالان فناوری و بیمه کشور در آن به بیان دیدگاه‌های خود درباره آینده صنعت بیمه در عصر داده و هوش مصنوعی پرداختند. سخنرانان در این رویداد بر لزوم توسعه زیرساخت‌های دیجیتال، تقویت نوآوری سازمانی و بهره‌گیری از فناوری‌های نو برای ارتقای تجربه مشتری تأکید کردند.

در آغاز نشست، میثم میرزازاده، رئیس مرکز فناوری، امنیت اطلاعات و توسعه هوشمند بیمه مرکزی با اشاره به فاصله صنعت بیمه از «تجربه دیجیتال واقعی» گفت: «ما در صنعت بیمه، به‌ویژه برای نسل زد، تجربه دیجیتال درستی ایجاد نکرده‌ایم. شرکت‌ها بیشتر به توسعه منابع انسانی و ساختارهای داخلی فکر می‌کنند تا ارتقای زیرساخت دیجیتال خود.»

به گفته‌ی او، تمرکز بر طراحی تجربه دیجیتال برای نسل‌های جدید و استفاده از فناوری‌های نوین، ضرورتی است که صنعت بیمه هنوز از آن فاصله دارد.

میرامید حاجی میرصادقی، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف، با تأکید بر تغییر رویکرد سنتی بیمه گفت: «در گذشته از داده‌های کم‌بعد استفاده می‌کردیم، اما اکنون باید از کلان‌داده‌ها برای تحلیل رفتار مشتری بهره ببریم.» او با ذکر مثالی افزود: «وقتی می‌دانیم کاربری عبارت “کلاه کاسکت” را جست‌وجو کرده، می‌توانیم استنباط کنیم موتورسوار است و به ایمنی اهمیت می‌دهد؛ این داده می‌تواند در قیمت‌گذاری بیمه مؤثر باشد.»


خلق ارزش از مسیر اشتراک‌گذاری داده و هوش مصنوعی


در ادامه، فرهنگ فرزان، مدیرعامل شرکت ریتون، با تأکید بر نقش زیرساخت هوشمند تبادل داده و هویت دیجیتال در توسعه نوآوری گفت: «وقتی می‌خواهیم نوآوری را در سازمان توسعه دهیم، باید بستر ارتباطات و تعاملات را فراهم کنیم. در صنعت بیمه نیز نیازمند زیرساختی هوشمند برای تبادل داده هستیم که ارکان آن شامل مشتری به عنوان بازیگر اصلی، ساختار معنا‌دهی مشخص و شبکه داده‌ای متشکل از همه بازیگران است.»

او با اشاره به کمبود نیروی انسانی متخصص در کشور افزود: «در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که با کمبود سرمایه انسانی مواجه‌ایم. راهکار آن ایجاد سامانه‌هایی با ساختار ماژولار و مبتنی بر API است؛ سامانه‌هایی مقیاس‌پذیر، به‌روز و قابل تعامل با دیگر سیستم‌ها. چنین ساختاری نه‌تنها مانع خلق ارزش نمی‌شود، بلکه زمینه‌ساز نوآوری گسترده‌تر در صنعت بیمه است.»

فرزان در جمع‌بندی تأکید کرد شرکت‌های بیمه باید توان خود را بر لایه سرویس و خلق ارزش متمرکز کنند و به جای رقابت در محصولات تکراری، به سمت نوآوری در خدمات و پاسخ دقیق به نیازهای واقعی مشتری بروند. او افزود: «هر شرکت بیمه می‌تواند بر حوزه تخصصی خود تمرکز کند و جذابیت‌های لازم را برای مشتریانش فراهم آورد.»


از نظام‌های مالی تا دستیارهای هوشمند


محمدرضا فرحی، بنیان‌گذار بیمه‌بازار، به نقش فناوری در تسهیل تصمیمات مالی اشاره کرد و گفت: «نظام‌های مالی پیچیده می‌توانند هزینه ورود افراد به شرکت‌های بیمه را کاهش دهند. مردم باید بتوانند با چند کلیک تصمیم مالی خود را بگیرند، نه با فشار لحظه‌ای و تصمیم سخت اقتصادی.»

در ادامه، روح‌الله ابوجعفری، عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات فناوری ریاست جمهوری، بر ضرورت آشنایی اکوسیستم دانش‌بنیان با صنعت بیمه تأکید کرد و گفت: «شرکت‌های بیمه باید از هوش مصنوعی استفاده کنند. اصلاحات آیین‌نامه ۱۰۴ می‌تواند زمینه سرمایه‌گذاری بیمه‌ها در حوزه‌های دانش‌بنیان را فراهم کند.»

همچنین الهام فراهانی، مدیر واحد هوش مصنوعی و داده شرکت سیمرغ بیمه ایران، نبود زیرساخت مناسب برای بهره‌گیری از دستیارهای هوش مصنوعی را چالش جدی این صنعت دانست و گفت: «در آینده، هر شرکتی که داده در اختیار دارد باید تکنولوژی را هم به کار گیرد و از تحلیل اطلاعات برای تصمیم‌سازی استفاده کند.»


بیمه در آستانه دگرگونی بنیادین


حمیدرضا ریحانی، معاون استراتژیک هلدینگ مالی گروه صنعتی گلرنگ، با نگاهی انتقادی گفت: «مردم ایران به‌دنبال تجربه مالی یکپارچه‌اند و از نهادهای سنتی خسته شده‌اند. پیش‌بینی من این است که بسیاری از شرکت‌های بیمه فعلی توان تغییر ندارند و در انقلاب هوش مصنوعی از بین خواهند رفت.»

در همین زمینه، حامد ولی‌پوری، مدیرعامل شرکت ازکی، نیز به خطر عقب‌ماندن صنعت بیمه از موج داده و هوش مصنوعی اشاره کرد و افزود: «در دنیایی که هوش مصنوعی چنین تغییر بزرگی ایجاد کرده، این میزان از ناآشنایی با فضای داده در اقتصاد کشور نگران‌کننده است. باید داده‌های صنعت بیمه قابل‌اشتراک شوند و نگاه دولت نیز نسبت به آن تغییر کند.»

سخنان کارشناسان در همایش اکوبیمه نشان داد مسیر آینده صنعت بیمه در ایران، دیگر رقابت بر سر محصولات مشابه نیست، بلکه در توان استفاده از فناوری و داده برای شناخت بهتر مشتری‌هاست. شرکت‌های بیمه باید از روش‌های سنتی فاصله بگیرند و با ساخت سامانه‌های ساده، قابل‌اتصال و هوشمند، تجربه بهتری برای مشتری ایجاد کنند. آینده این صنعت به نوآوری، همکاری و استفاده هوشمندانه از داده‌ها وابسته است؛ چون تنها در این صورت می‌تواند با تغییرات دنیای دیجیتال همراه شود و جایگاه خود را حفظ کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.