پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
نگاهی به گزارش عملکرد گروه اسنپ در سال ۱۴۰۳؛ از رشد ۲۰۲ درصدی اسنپپی تا عبور از مرز ۸۱ میلیون کاربر
نگاهی به آمار و ارقام گزارش عملکرد گروه اسنپ در سال ۱۴۰۳
گروه اسنپ گزارش عملکرد شرکتهای زیرمجموعه این گروه را در سال ۱۴۰۳ منتشر کرد. این گزارش دادهمحور مربوط به بازه زمانی یک فروردین تا ۳۰ اسفند ماه ۱۴۰۳ است. این ششمین سالی است که گروه اسنپ اقدام به انتشار گزارش عملکرد میکند.
در ادامه نگاهی داریم به آمار و ارقام جالبی که در این گزارش ذکر شده است.
ترکیبی جوان، زنانه و رو به رشد؛ تصویری از منابع انسانی گروه اسنپ
براساس این گزارش، مجموع افرادی که در شرکتهای زیرمجموعه گروه اسنپ کار میکنند ۸ هزار و ۷۸۴ نفر است. اسنپ خودرو با ۲ هزار و ۵۸۱ نفر بیشترین تعداد افراد و اسنپ استور با ۲۵ نفر کمترین میزان منابع انسانی را دارد.
براساس گزارش عملکرد گروه اسنپ، رشد تعداد کارکنان در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال قبل از آن ۱۶.۷ درصد رشد داشته است. همچنین ۵۰.۲ درصد از کارکنان در گروه اسنپ را بانوان تشکیل میدهند و سهم آقایان ۴۹.۸ درصد است.
تعداد همکاران زن در گروه اسنپ در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال گذشته آن حدود ۶.۱ درصد افزایش داشته است.
میانگین سنی کارکنان گروه اسنپ ۳۰.۹ سال است و ۳ هزار و ۹۱۴ نفر حدود ۴۵ درصد از کل کارکنان این گروه نسل زدی هستند.
رشد ۲۰۲ درصدی سرویس اعتباری؛ رکورددار جهش در سوپراپ اسنپ در سال ۱۴۰۳
گروه اسنپ در گزارش عملکرد سالانه خود ۵ سرویس با بیشترین میزان رشد براساس تعداد سفارش موفق در سال ۱۴۰۳ را معرفی کرده است. بدین ترتیب سرویس اعتباری با ۲۰۲.۱۴ درصد رشد در صدر این جدول قرار گرفته است. سرویس غذا نیز با رشد ۳۷.۱۸ درصدی در رتبه پنجم این رتبهبندی قرار دارد.
براساس این گزارش، تعداد کل کاربران اسنپ به ۸۱ میلیون و ۵۳۷ هزار و ۳۶۸ در سال ۱۴۰۳ رسیده است. تعداد کاربران فعال نیز به بیش از ۳۹ میلیون و ۲۰۰ هزار مورد رسیده است. طی سال ۱۴۰۳ بیش از ۹ میلیون حساب کاربری به سوپراپلیکیشن اسنپ اضافه شده است. کاربران اسنپ نسبت به سال گذشته ۱۲.۶۷ درصد رشد داشته است.
طبق گزارش سالانه اسنپ، سوپراپ اسنپ طی سال ۱۴۰۳ بیش از ۸.۵ میلیارد مرتبه باز شده است. متوسط دفعات روزانه باز کردن این سوپراپ نیز بیش از ۲۳ هزار مرتبه است. تعداد دفعاتی که کاربران در سال ۱۴۰۳ سوپراپ اسنپ را باز کردهاند نسبت به سال ۱۴۰۲ حدود ۶۰ درصد افزایش داشته است.
در گزارش عملکرد گروه اسنپ ۵ سرویس با بیشترین میزان بازدید در سال ۱۴۰۳ نیز معرفی شده است که شامل اسنپ خودرو، غذا، سوپرمارکت، سرویس اعتباری و اسنپ باکس میشود.
طبق این گزارش، بیشترین کاربران سوپراپ اسنپ ۳۶ تا ۴۵ ساله هستند.
در بخش دیگری از این گزارش میانگین سهم روزانه سرویسهای سوپراپ از تخفیفهای اسنپ کلاب یا باشگاه مشتریان اسنپ عنوان شده است که براساس سرویس اسنپفود، سوپرمارکت و خودرو بیشترین سهم را به خود اختصاص دادهاند.
معافیت از کمیسیون رانندگان، بزرگترین طرح مسئولیت اجتماعی اسنپ
براساس گزارش عملکرد سالانه گروه اسنپ، طرحهای مسئولیت اجتماعی اسنپ در سه دسته معافیتها و تخفیفها، نیکوکاری و دسترسپذیری ارائه شده است. گروه اسنپ طی سال ۱۴۰۳ بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان را صرف طرحهای مسئولیت اجتماعی کرده است.
طبق این گزارش، معافیت از پرداخت کمیسیون کاربران راننده بیشترین سهم از ارز کل مسئولیت اجتماعی اسنپ را داشته است. ارزش معافیت از کمیسیون کاربران راننده اسنپ طی سال گذشته به ۱۸۲ میلیارد تومان رسیده است.
افراد دارای معلولیت، افراد مبتلا به تالاسمی و زنان سرپرست خانوار از گروههای مختلف کاربران راننده هستند که به صورت دورهای از پرداخت کمیسیون معاف میشوند.
همچنین شرکتهای زیرمجموعه اسنپ نیز بیش از ۴۱۴ میلیون تومان تخفیف طی سال ۱۴۰۳ به کاربران دادهاند.
بخش نیکوکاری از سال ۱۴۰۰ به اسنپ کلاب اضافه شده است؛ در این بخش کاربران میتوانند با استفاده از امتیازهای خود در طرحهای نیکوکاری مشارکت کنند. براساس گزارش عملکرد اسنپ، ارزش کل طرحهای نیکوکاری کلاب در سال ۱۴۰۳ به بیش از ۳ میلیارد رسیده است
مقایسه ارزش طرحهای نیکوکاری کلاب اسنپ طی چهار سال گذشته نشان میدهد که ارزش این طرحها در سال ۱۴۰۳ به نسبت سال ۱۴۰۲ کاهش بیش از یک میلیارد تومانی را نشان میدهد.
بیش از ۱.۵ میلیارد سفر با اسنپ خودرو در سال ۱۴۰۳ انجام شد
براساس گزارش عملکرد گروه اسنپ، میانگین سهم بازار اسنپ خودرو از تاکسیهای اینترنتی در سال ۱۴۰۳ بالغ بر ۸۸.۷ درصد است. رکورد روزانه سفر با اسنپ ۸ اسفند ۱۴۰۳ با بیش از ۵ هزار سفر و رکورد ماهانه سفر نیز در اسفند ماه با بیش از ۱۴۰ هزار سفر ثبت شده است.
طبق این گزارش، تعداد سفرها با اسنپ خودرو در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال قبل از آن ۱۰.۱ درصد افزایش داشته است. در مجموع نیز بیش از ۱.۵ میلیارد سفر طی سال گذشته با اسنپ خودرو انجام شده است.
اسنپ خودرو در ۴۲۴ شهر بزرگ و کوچک در سراسر کشور فعال است و از این میان تهران با بیش از ۳۳۷ میلیون سفر در سال گذشته حدود ۲۲ درصد از سفرهای درونشهری اسنپ را به خود اختصاص داده است. بعد از تهران، مشهد و شیراز بیشترین تعداد سفرها را با اسنپ خودرو داشتهاند.
براساس گزارش سالانه اسنپ، اسنپ خودرو بیش از ۸۱ میلیون حساب کاربری مسافر دارد؛ اما حدود ۳۵ میلیون حساب کاربری فعال هستند. تعداد کاربران راننده نیز بیش از ۷ میلیون نفر است که از این میان بیش از ۳.۵ میلیون مورد فعالیت دارند.
۴.۳ درصد کاربران راننده اسنپ را بانوان تشکیل میدهند.
طبق این گزارش عملکرد، میانگین درآمد ماهانه کاربران راننده اسنپ بیش از ۴۱.۵ میلیون تومان برای تماموقتها و بیش از ۱۴ میلیون تومان برای پارهوقتهاست. میانگین درآمد ماهانه کاربران راننده تماموقت در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال قبل از آن بیش از ۱۱۶ درصد و برای کاربران راننده پارهوقت حدود ۸۲ درصد افزایش داشته است.
رشد ۳۴ درصدی سفرهای اسنپ باکس در سال گذشته
اسنپباکس سرویس ارسال کالای اسنپ است. مجموع سفرهای این سرویس در سال ۱۴۰۳ بیش از ۱۴۹ میلیون مورد بوده که نسبت به سال گذشته آن ۳۳.۸۶ درصد رشد داشته است.
۲۷ اسفند ۱۴۰۳ پرسفرترین روز برای سرویس اسنپ باکس بوده است. تعداد کاربران راننده در این سرویس بیش از ۱.۵ میلیون نفر است.
کباب، جوجهکباب و پیتزا محبوبترین غذاها در اسنپفود
سرویس اسنپفود در ۱۷۸ شهر بزرگ و کوچک فعال است. طبق گزارش عملکرد سالانه گروه اسنپ، سهم سفارش کاربران از سرویسهای اسنپفود طی سال گذشته ۶۹.۷ درصد برای غذا و ۳۰.۳ درصد برای سایر سرویسها بوده است.
طبق این گزارش، دوم اسفند ماه سال گذشته پرسفارشترین روز در اسنپفود بوده است. ۲۵ دی ماه برابر با روز پدر بیشترین میزان سفارش شیرینی و دوم دی ماه برابر با روز مادر بیشترین سفارش گل در این سرویس ثبت شده است.
براساس گزارش عملکرد سالانه اسنپ در سال ۱۴۰۳، گرانترین سفارش در اسنپفود رقمی نزدیک به ۲۰۰ میلیون تومان بوده و بزرگترین سبد خرید نیز در این سرویس شامل ۲ هزار و ۲۵۰ قلم میشده است.
سه غذای محبوب کاربران اسنپفود کباب، جوجهکباب و پیتزای آمریکایی است.
رشد ۲۹۵ درصدی مبلغ سفارشهای سرویس اعتباری اسنپپی در سال ۱۴۰۳
اسنپپی سرویس اعتباری گروه اسنپ است که از سال ۹۹ به کار افتاده است. براساس گزارش عملکرد اسنپ، مجموع مبلغ سفارشها با سرویس اعتباری ۲۹۵ درصد و مجموع سفارشها با این سرویس نیز ۲۰۲ درصد طی سال ۱۴۰۳ رشد داشته است. ۹ آذر برابر با جمعه پرتخفیف اسنپپی نیز پربارترین روز اسنپپی بوده است.
فروشگاههای پذیرنده خرید آنلاین نیز طی سال ۱۴۰۳ رشد ۱۷۱ درصدی را تجربه کردند. فروشگاههای پذیرنده خرید حضوری در سرویس اسنپپی نیز ۴۴۷ درصد رشد داشتهاند.
براساس این گزارش، «زیبایی و سلامتی» با ۳۵.۲ درصد سهم از کل سفارشهای اسنپپی محبوبترین دستهبندی در این سرویس است.
طبق گزارش عملکرد سالانه اسنپ، رکورد استفاده یک کاربر از سرویس اعتباری در یک روز ۷۲ مرتبه، رکود استفاده یک کاربر از سرویس اعتباری ماهانه در یک روز ۳۶۲ مرتبه و رکورد استفاده یک کاربر از سرویس اعتباری اقساطی ۴۰۶ مورد بوده است.
همچنین رکورد مبلغ سفارش یک کاربر از سرویس اسنپپی بیش از ۵۶۰ میلیون تومان و رکورد محصولات خریداری شده در یک سفارش ۳ هزار عدد بوده است.
محبوبترینها در اسنپمارکت: تنقلات در صدر، نوشابه در اوج
اسنپمارکت با بیش از ۲۸ میلیون کاربر در ۱۲۷ شهر بزرگ و کوچک در سراسر کشور فعال است. طبق گزارش عملکرد گروه اسنپ، مجموع اقلام سفارش دادهشده در اسنپمارکت در سال ۱۴۰۳ بیش از ۳۶۵ میلیون مورد بوده است.
بیشترین میزان فروش ماهانه در اسنپمارکت مربوط به بهمن ماه ۱۴۰۳ است و بیشترین تعداد سفارش در یک روز نیز به ۹ آذر ماه اختصاص یافته است.
طبق این گزارش، محصولاتی که بیشترین فروش براساس تعداد را دارند شامل نوشابه کوکاکولا، ویفر کرمدار کاراملی مینو و شیر کمچرب تازه ماهشام میشود.
محصولاتی که بیشترین فروش براساس مبلغ را داشتند نیز شامل نوشابه کوکاکولا، تخممرغ ۳۰ عددی و شیر کمچرب تازه ماهشام میشوند.
براساس گزارش عملکرد اسنپ، محبوبترین دستهبندی کالاها برای کاربران اسنپمارکت در سال ۱۴۰۳ تنقلات بوده است.
از تهران تا استانبول؛ پرتقاضاترین مسیرهای سفر کاربران اسنپتریپ در ۱۴۰۳
اسنپتریپ خدمات سفر را در سوپراپ اسنپ ارائه میدهد. براساس گزارش عملکرد سالانه اسنپ، میانگین قیمت بلیت پروازهای داخلی در اسنپتریپ در سال ۱۴۰۳ بیش از دو میلیون تومان بوده که نشان از رشد ۶۵ درصدی قیمت بلیتها نسبت به سال ۱۴۰۲ میدهد.
همچنین میانگین قیمت بلیت پروازهای خارجی در اسنپتریپ بیش از ۷ میلیون تومان بوده که خبر از افزایش ۱۹ درصدی قیمتها نسبت به سال ۱۴۰۲ میدهد.
طبق گزارش اسنپ، میانگین قیمت بلیت اتوبوس داخلی در سال گذشته ۳۵۵ هزار تومان بوده که نسبت به سال ۱۴۰۲ افزایش ۷۰.۷ درصدی داشته است. میانگین قیمت بلیت قطار داخلی نیز ۴۵۰ هزار تومان ثبت شده که خبر از افزایش ۵۹ درصدی در این حوزه نسبت به سال ۱۴۰۲ میدهد.
طبق گزارش عملکرد اسنپ، میانگین قیمت هتل داخلی در سال ۱۴۰۳ بیش از ۲ میلیون تومان و برای هتل خارجی بیش از ۵ میلیون تومان به ازای هر شب اقامت بوده است.
در این گزارش عنوان شده است که حجم فروش تمام سرویسها در اسنپتریپ در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال قبل آن ۴۱ درصد رشد داشته است. همچنین زمستان پرفروشترین فصل سال برای اسنپتریپ ثبت شده است.
براساس گزارش عملکرد سالانه اسنپ، رزرو هتل داخلی ۲۷ درصد، فروش پرواز خارجی ۱۳۴ درصد، فروش پرواز داخلی ۳۹ درصد، فروش بلیت قطار ۳۹ درصد و فروش تور ۳۰ درصد در سال ۱۴۰۳ رشد داشته است.
طبق این گزارش، تهران-مشهد پرترددترین مسیر پرواز داخلی و تهران-استانبول پرترددترین مسیر پرواز داخلی است.
تهران، اصفهان، شیراز، مشهد و اهواز ۵ مقصد محبوب کاربران اسنپتریپ با اتوبوس در سال ۱۴۰۳ بودند. همچنین تهران، مشهد، قم، بندرعباس و یزد نیز ۵ مقصد محبوب سفر با قطار طی سال گذشته بودند.
براساس این گزارش، رکورد طولانیترین اقامت داخلی به ۳۰ شب اقامت در هتل پارسیان به ارزش بیش از ۱۸ میلیون تومان و ۳۰ شب اقامت در هتل آتیلار بندرعباس به ارزش بیش از ۱۳۳ میلیون تومان رسیده است. همچنین رکورد طولانیترین اقامت خارجی با ۳۰ شب اقامت در هتل متروپولیتن استانبول به ارزش بیش از ۲۱۱ میلیون تومان ثبت شده است.
طبق گزارش عملکرد سالانه اسنپ، محبوبترین مقصد داخلی برای رزرو هتل مشهد و برای مقصد خارجی دبی بوده است.
سلیقه کاربران اسنپشاپ در یک نگاه
براساس آنچه در گزارش سالانه گروه اسنپ عنوان شده، اسنپ شاپ در سال ۱۴۰۳ رشد ۲۳ درصدی تنوع کالایی را تجربه کرده است. همچنین فروش کلی اقلام نیز در سال گذشته ۱۳۲ درصد رشد داشته است.
در سال ۱۴۰۳ طلا، ساعت، کفش، اسپیکر و هدفون ۵ کالای هستند که بیشترین جستوجو را در اسنپ شاپ داشتهاند. همچنین محبوبترین دستهبندی کالاها در این سرویس آرایشی و بهداشتی، خانه و آشپزخانه و دیجیتال براساس تعداد سفارش و دیجیتال، خانه و آشپزخانه و مدوپوشاک براساس میزان فروش هستند.
از رشد ۶۳ درصدی مشاورههای متنی تا محبوبیت نسخه الکترونیکی
طبق گزارش عملکرد اسنپ، در سال ۱۴۰۳ اسنپ دکتر با رشد ۲۵.۵ درصدی سفارشهای نسخه الکترونیکی بیمه در سرویس داروخانه، رشد ۳۶.۵ درصدی درخواستهای ثبت شده در سرویس مشاوره آنلاین پزشکی و روانشناسی، رشد ۳۹.۲ درصدی رشد درخواستهای ثبت شده در سرویس مشاوره روانشناسی و رشد ۶۲.۷ درصدی تعداد مشاورههای متنی در سرویس روانشناسی و پزشکی همراه بوده است.
در سال گذشته محبوبترین سرویس در اسنپدکتر سفارش آنلاین دارو است، بیشترین درخواست مشاوره پزشکی از تخصص زنان و زایمان ثبت شده و پرتکرارترین موضوع مشاوره با روانشناس در خصوص ازدواج موفق و رابطه زناشویی پایداری عنوان شده است.