راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

 مدیرعامل زربان در گفت‌وگو با راه پرداخت: محدودیت‌های اینترنتی اختلالی در سرویس‌دهی ما ایجاد نکرده است

سهراب ثامنی، مدیرعامل زربان، در گفت‌وگو با راه پرداخت از استحکام زیرساخت‌های غیرمتمرکز این پلتفرم در برابر چالش‌های اخیر سخن گفت و تأکید کرد که مدل غیرحضانتی زربان، آن را از تهدیدات امنیتی مشابه سایر صرافی‌ها مصون نگه داشته است

 سهراب ثامنی، مدیرعامل زربان، درباره وضعیت زیرساخت‌های این پلتفرم در شرایط اخیر، اظهار داشت: «تنها مشکلی که با آن مواجه شدیم، محدودیت دسترسی برخی از زیرساخت‌هایمان از سوی دیتاسنتر بود که ایران اکسس شد و امکان اتصال به سرورهای خارجی را نداشتند. این امر سبب ناپایداری جزئی شد که با استفاده از پروکسی‌ها و راهکارهای جایگزینی که پیش‌تر برای شرایط بحرانی طراحی کرده بودیم، آن را برطرف کردیم. اما بااین‌حال، مشکل اساسی نداشتیم. افزون بر این، زیرساخت زربان مبتنی بر قراردادهای هوشمند است و تنها در صورتی از عملکرد بازمی‌ماند که کل اینترنت جهان مختل شود. حتی اگر وب‌سایت ما در دسترس نباشد، کاربران می‌توانند از طریق رابط‌های قرارداد هوشمند مانند اتر اسکن متصل شوند.»

ثامنی در پاسخ به این پرسش درباره نگرانی‌های امنیتی پس از هک صرافی نوبیتکس و احتمال وقوع حملات مشابه برای زربان و سایر پلتفرم‌ها بیان کرد: «من نگران وضعیت امنیتی سایر صرافی‌ها هستم که برخی از آن‌ها محدودیت‌ها و تمهیدات امنیتی ضعیف‌تری دارند. اما این نگرانی درباره زربان وجود ندارد، زیرا مدل عملیاتی ما کاملاً متفاوت است. سایر صرافی‌ها به‌صورت حضانتی عمل می‌کنند و مسئولیت حفاظت از دارایی‌های کاربران بر عهده آن‌هاست که کاری دشوار است. زربان اما کاملاً غیرحضانتی است، زیرا همان‌طور که اشاره کردم، کاملاً غیرمتمرکز بوده و زیرساخت‌های مالی ما مبتنی بر قراردادهای هوشمند است؛ بنابراین، نگرانی امنیتی درباره خودمان نداریم. بااین‌حال، نگران دارایی کاربران سایر صرافی‌ها هستم. خوشبختانه، میزان خسارت وارده به نوبیتکس نسبت به کل دارایی‌های آن اندک بوده و به نظرم قابل جبران است. برای این اتفاق متأسفم، اما خوشبختانه این خسارت توسط نوبیتکس قابل بازیابی و جبران است.»

 ثامنی درباره وضعیت کاری کارکنان زربان توضیح داد: «تیم زربان پیش‌تر به‌صورت ترکیبی (هیبرید) فعالیت می‌کرد، زیرا تقریباً نیمی از تیم ما در خارج از ایران و در چهار کشور دیگر حضور دارند. سرپرست تیم فنی ما نیز در ایران نیست. ما برای این شرایط آمادگی داشتیم، اما ناپایداری اینترنت سبب شده است که کارکنان از خانه نتوانند به‌خوبی فعالیت کنند. این محدودیت اصلی بوده و به‌جز آن، خللی در فرایند کار ایجاد نشده است، جز اینکه کارکنان، چه در داخل و چه در خارج از ایران، هنوز با این شرایط به‌طور کامل سازگار نشده‌اند و تا حدی تحت تأثیر این اتفاقات قرار دارند. از همان ساعات اولیه، دورکاری کامل را اعلام کردیم و در حال حاضر هیچ‌یک از کارکنان ما به‌صورت حضوری فعالیت نمی‌کنند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.