پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
۴ شرکت اخلالگر و نواندیش که صنعت خود را متحول کردند
«اختلال» یا همان Distruption کلمهای است که این روزها در دنیای تجارت و استارتآپ زیاد استفاده میشود. هر شرکتی دوست دارد در زمینهی صنعت خودش یک اخلالگر یا Disruptive باشد. شرکتهای اخلالگر و تأثیرگذار روشهای قدیمی تجارت را کنار میگذارند. اما دقیقاً اخلالگر به چه چیزی اشاره دارد؟ همانطور که از ذات این واژه برمیآید، اخلالگر به شرکتی گفته میشود که در صنعت خودش، مثل حملونقل، مهماننوازی و هتلداری یا اقتصاد، یک تأثیر موجی ایجاد کند؛ یعنی حرکت نوینی که به قدری تأثیرگذار است که روشهای قدیمی کسبوکار و تجارت کنار میروند. در اصل، این شرکتها یک روش «عادی جدید» هم برای مصرفکننده و هم برای شرکت ارائهدهندهی سرویس و خدمات معرفی میکنند. این روشهای جدید تقریباً در همهی موارد بسیار متفاوت و بهتر از روشهای قدیمی ارائهی یک سرویس هستند.
در ادامه تعدادی از اخلالگرترین شرکتهایی را که طی چند سال گذشته ظهور کردهاند، معرفی کرده و دلایل موفقیت آنها در ایجاد تحول و انقلاب در صنعتشان را شرح میدهیم.
.
صنعت حملونقل
اگر به خاطر بیاورید در سالهای گذشته، زمانی که سرویسهای تاکسیتلفنی به این صورت فراگیر نبود، برای نقلمکان کردن باید کنار خیابان میایستادید تا یک تاکسی را صدا بزنید؛ اما در سالهای اخیر، صنعت حملونقل توسط شرکتهایی مثل «اوبر» (Uber) دچار تغییر و تحول بسیاری شده است. اوبر یکی از بزرگترین و موفقترین شرکتهای حملونقل بینالمللی است که برای ارائهی سرویسش عمدتاً از تکنولوژی بهره میگیرد.
این انقلاب به کمک تکنولوژیهای مدرن امروزی، بهویژه تکنولوژی موبایل، گوشیهای هوشمند و برنامههای آنها صورت گرفته است؛ اما چیزی بیش از تکنولوژیهای جدید در موفقیت اوبر، بهعنوان یک شرکت اخلالگر، دخیل است. الگوی تجاری غیر سنتی و مدرن این شرکت، در کنار تمایل آن به پاسخگویی به نیازهای مشتری و ارائهی تجربهی خوب به آنها موفقیت اوبر را رقم زده است.
اوبر دقیقاً روی نکتهای تمرکز کرده که تقریباً با دیگر اخلالگران مشترک است: اهمیت بهراحتی و آسایش مصرفکننده. این رویکرد به رشد سریع این شرکت منجر شده است. اوبر صنعت حملونقلش را از ایالاتمتحده و بریتانیا گرفته تا آسیا در سطح جهانی گسترش داده است؛ این دستاورد با پاسخ دادن به مشکلاتی که سالها در این صنعت وجود داشت، تحقق یافت.
.
صنعت خدمات مالی
شاید بانکداری جزو مشتری مدارترین صنعتها نباشد؛ اما بانکهایی مثل DBS این باور را تغییر میدهند. این بانک سنگاپوری که یکی از بزرگترین بانکها در آسیا به حساب میآید، از تکنولوژی برای ارائهی سرویسهایش استفاده میکند؛ و همچنین رویکرد انسانمدارانه در سازوکار تجارتش دارد. همین موارد باعث شده که DBS در تعامل تجاری میان مشتری و بانک انقلابی ایجاد کند.
درحالیکه بسیاری از بانکها رویهای قدیمی را دنبال میکنند و خدماتشان را در شعبههای مختلف ارائه میدهند، DBS تعداد زیادی برنامهی موبایلی عرضه کرده که زندگی مشتریان و عملیات بانکی را آسانتر و روانتر میکند.
یکی از این برنامهها شامل Paylah! میشود؛ برنامهای که به کاربران این امکان را میدهد که از طریق گوشیهایشان پرداختها را ارسال و دریافت کنند، قبضهایشان را پرداخت کنند و کارهای بیشتری انجام دهند. همچنین باید از برنامه Home Connect نام برد؛ یک فروشگاه تماموقت که به خریداران خانه از همه نظر کمک میکند؛ از اعطای وام و تأمین بودجه گرفته تا مقایسهی قیمتها و معرفی خانهها.
این بانک از روشهای نوینی برای ارائهی خدمات استفاده میکند که قبلاً انجام نشده بود؛ همین باعث شده که DBS به یک اخلالگر در صنعت خدمات مالی تبدیل شود. از میان این روشها میتوان به سیستم دریافت نوبت از طریق پیامک، دستگاههای عابربانکی که بروشور به بیرون میدهند و ایجاد حساب بانکی بهصورت مجازی برای شرکتها اشاره کرد. البته ممکن است که نگرانیهایی جزئی در مورد خطرات احتمالی برنامههای موبایلی وجود داشته باشد که DBS برای آنها هم راهحلی دارد. این رویکرد مشتریمدارانه و دیجیتالی نشان میدهد که زمان تغییر و تحول صنعت بانکداری فرا رسیده است.
.
صنعت هتلداری
هتلها و مهمانسراها تنها گزینه برای مسافران، فرویشگران، مسافرانی که فقط با یک کولهپشتی سفر میکنند و خانهبهدوشان دیجیتالی نیست. شرکتهای نواندیشی مثل Airbnb صنعت هتلداری را دگرگون کردهاند. Airbnb وبسایتی است که به کاربرانش کمک میکند محل سکونت موقتی پیدا کنند. کاربران این سرویس میتوانند خانههای خود را برای اجارهی کوتاهمدت در اختیار مسافران قرار دهند. این شرکت به کمک تکنولوژی موبایل برای هرکسی که به دنبال سقفی میگردد، به روشی نامتعارف اما مؤثر یک مسکن فراهم میکند.
شرکت Airbnb بهراحتی و مشتری مداری تأکید دارد؛ و از طریق یک برنامهی ساده و آنلاین هم به صاحبان خانه و هم به مسافران کمک میکند. هیچیک از محدودیتهای هتلهای سنتی در این الگوی تجاری وجود ندارد. Airbnb هم شرکتی است که نیازهای مصرفکنندگان برطرف میکند؛ نیازهایی که سالها مصرفکنندگان را آزار میداد. کاربران Airbnb برای مسافرت هم در سطح جهانی و هم در سطح داخلی گزینهها و حق انتخابهای زیادی برای محل اقامت کوتاهمدتشان دارند. آنها میتوانند در اقامتگاه دلخواهشان و دقیقاً در محل موردنظرشان بمانند. صاحبان خانه هم بهنوبهی خود گزینههای جدیدی برای اجارهی داراییهایشان دارند.
شرکتهای دیگری هم مثل VRBO به این عرصه پا گذاشتهاند، اما هیچیک از آنها نتوانسته به سطح Airbnb برسد؛ شرکت اخلالگری که در سراسر جهان همنام با «خانه» شده است.
.
رسانه
«محتوا» کلمهای است که این روزها در میان بسیاری از شرکتها و صنعتها محبوبیت بسیاری پیدا کرده است؛ و هیچ شرکتی بهاندازهی فیسبوک از این نکته آگاه نیست.
شاید فیسبوک در وهلهی اول بهعنوان یک رسانه به نظر نیاید، اما بهسرعت نحوهی تعامل کاربران با محتوا را تغییر میدهد که شامل اخبار فوری هم میشود. امروزه اکثر کاربران، اخبار روز خود را از طریق رسانههای اجتماعی دریافت میکنند. فیسبوک در قالب «نیوز فید» News Feed نحوهی دریافت اطلاعات را کاملاً متحول کرده که البته جای تحسین دارد.
فیسبوک با روشهای گوناگونی به این مهم دست یافته، بهعنوانمثال اینستاگرام را هوشمندانه تصاحب کرد. بزرگترین امتیاز فیسبوک تمایلش به انجام آزمایشی کارهای جدید، از ویژگیهای چت گرفته تا برنامههای خبری مثل Paper، است که گاهی اوقات نتایج مبهم و نامعلومی دارد. اوایل سال میلادی جاری، فیسبوک از همکاری با تعدادی نشریه برای سرویس «خبرهای لحظهای» خبر داد؛ که محتوای ناشران را در نیوز فید فیسبوک نمایش میدهد. این فقط یک نمونه از فعالیتهای محتوا-محور این شرکت است.
فیسبوک یک شرکت نواندیش دیگر است که نهتنها ترندهای مصرفکنندگان را، مثل انتظارات بالای آنها برای رفع آنی نیازهایشان و آسایش، در نظر میگیرد، بلکه تکامل معیارهای ارزشگذاری مشتریانش را درک میکند. فیسبوک نحوهی استفادهی کاربران از محتوا و همچنین رقیبان نوظهورش را زیر نظر میگیرد؛ که احتمالاً دلیل اصلی موفقیت پیدرپی این شرکت به شمار میرود.
شرکتهایی که در بالا به آنها اشاره شد مثل فیسبوک و DBS به نوآوری دیجیتالی و ارائهی تجربهی عالی به مشتریان اهمیت ویژهای میدهند. این شرکتها به آیندهی صنعتهایشان مفهوم تازهای میبخشند و یک تأثیر پایدار در سبک زندگی افراد میگذارند.
منبع: دیجیکالا / زهرا غلامی